Summering av medaljer och året 2013....

Publicerad 2013-12-31 14:35:55 i Allmänt,

DM i pimpel i år bestod av serie och "stora" DM med lag, det arrangareades av Ovansiljan på Kättbosjön. Jag hade varit med på första serietävlingen på Byrviken som jag fick avbryta p.g.a en förfrysning av hela kroppen, där kom jag trots allt 2:a. På Kättbosjön kom jag också 2:a så då var jag klar för SM nästa år. Vi var bara 3 damer ifrån Borlänge som skulle bilda lag, det var förutom mig Lillemor Arvidsson och Ellen Jonsson. Vi brukar ju ha ett damveteranlag men jag föreslog att de andra två skulle bilda ett äldre damveteranlag, för att de skulle ha bättre chans sen på SM som skulle gå på Ösjön. Då kunde man även ta i Sylvia Nilsson och Hilkka Pekhola i laget till SM. Nu gick det ju så bra för oss DV på SM i Grums vi tog ju Silver där så vi får ändå ställa upp med ett lag. På DM i traditionellt mete i Haggen, Ludvika så vann vi laget och jag kom 3:a, så det blir att åka till Tranås nästa år. Summering av alla mina DM och SM sedan 1967-2013 i grenarna pimpel, traditionellt mete och kustfiske är följande DM:39 stycken individuella, 39 stycken lag(sedan 1972) och 12 stycken individuella SM- medaljer och 14 stycken lagmedaljer, till det 3 stycken Nordiska medaljer i lag. Kommer att berätta mer om Nordiska lite senare. Året 2013 har väl varit en berg o dalbana allt ifrån ambulansfärder, sjuktransport för mina hjärtbesvär, mycket party, cermonier, meditationer och resor, fiske och tävlingar. Jag blev ju med katt också när sonen Niklas skaffade hund och de två inte gick ihop. Mamma kom till ett eget möblerat äldreboende och vi rensade hennes lägenhet, vi delade på sånt vi ville ha resten gick till loppis och auktion. Tyvärr försvann en hel del på auktionsfirman och de hade även mammas saker på andras utrop. Tur att jag var lite vaken men mycket är borta?! 2013 var ett bra år.
Tore Karlsson var pigg på att spexa och på Nyårsnappet 1969 en Vällingetävling fick jag spöka ut honom, till allas glädje, på kortet längst till höger står Lennart Loberg som även var konstnär och målade flera tavlor som Södertälje köpte och hade som vandringspris. Själv har jag två av dessa tavlor, sen gjorde Lennart och jag en deal, jag skaffade finska tygmärken från finska mästerskap och klubbmärken.Det gjorde jag på Finnkamper som jag var med på och då fick jag två till tavlor av Lennart. Gott Nytt År till Er Alla!

SM-Pimpel 1982-Mitt livs prestation.......

Publicerad 2013-12-30 10:40:00 i Allmänt,

DM det här året gick på Brofjärden i Bro, norra sidan av Mälaren, jag vann roligt när nu SM skulle gå på Björkfjärden på Mälaren utanför Södertälje, med start vid Underås.
Södertälje SFK arrangerade och pappa hade hand om invägning avruskning m.m. Jag hade fiskat en del runt Slandön och utanför den, där man kunde få bra med abborre, men tyckte nog att det var för nära starten och skulle nog bli många tävlande där. Tore och pappa brukade ibland vara ute och fiska och ha sparkar med sig just på det här området det är ju stora ytor och upp till 25 meters djup, så han visste ju vart man kunde gå. Han hade gjort en handritad karta åt mig med djupkanter på 8 m och det var nästan ända fram till gränsen 8 km bort från starten. Pappa hade i veckan köpt ett par fodrade joggingkängor i samma färg som min overall och sa- Om du tar medalj så får du dem annars vill jag ha betalt. Min syster Monika och hennes dotter Åsa hade likandana overaller, och vi fiskade ofta tillsammans så då visste inte folk vem det var som satt och fick fisk. På lördagskvällen var jag hem till mina föräldrar och lämnade barnen de skulle vara hos deras granne Anne-Marie, som också brukade tävla men som den här dagen vara hemma då hon fyllde 50 år. Kommer ihåg att det var melodifestival men jag åkte hem och la mig, skulle ju bli en jobbig dag i morgon. På söndagen var det kallt och blåsigt, blankis med snöfläckar och jag hade ett par stålbroddar. Så med Helly Hansen och polotröja i lådan, SJ-hjälmen och vatten i handen så bar det iväg mot gränsen. Jag sprang, hasade, gick fort, i två år hade jag ju jobbat som "trappleopard" och cyklande brevbärare så bra kondition hade jag och inte direkt några extrakilon. När startskottet gick hade jag långt kvar men valde att fullfölja och offrade tid.
I andra hålet fick jag stora abborrar och borrade runt och fick mer med fisk, blev kvar och letade runt var själv där och såg flera som satt alldeles vid gränsen, men de rörde på sig så dit ville jag inte gå. När det var en timme kvar gick jag närmare land var ju mitt ute på "flatan", kommer på 8 meterskanten, jag hade ju fiskat på 10-12 m. Faan det var ju här jag skulle varit ifrån början och här fanns det fisk. Tror att Heikki Voutilainen som vann herrklassen satt lite längre bort på 8 m, han hade ju högsta vikten på 7762 gram.
Kämpade på och gick en kvart före slutsignalen, nu hade broddarna frusit av all is så jag fick ta av dem. fick panik när jag missbedömt tiden, det hade ju tagit längre tid ut, och nu var man trött efter utgång och letandet av fisk. Hade en midjeväska med blåbärssoppa, sportdryck, russin och druvsocker, fick sällskap in av en karl så vi peppade varandra och jag bjöd på soppa. vi sprang, hasade och gick fort. Väl i mål stupade jag likt Gunde, och det var inte många minuter tillgodo. När jag hämtat andan kom pappa fram och frågade hur det gått, svarade dåligt, för jag har 82 stycken väger nog runt 3,5 kilo, men det är jättebra, de andra har bara runt 3 kilo. Abborrarna vägde 3740 gram och det räckte till vinst, vilken lycka sm-guld, sm-guld, SM- guuuld! Åh,vad lycklig jag var. Eftersom jag vunnit DM så hade lokalradion ringt mig och ville göra ett reportage i veckan innan SM. Vi var ner på kanalen nedanför Astra och det nappade bra, och på måndagen ringde Inger Friborg upp igen, så det blev ett litet inslag den dan också. Före prisutdelningen var det mycket fotografering, vi var till och med ner på isen med våra egna påsar. Både Heikki och jag var ju från hemmaklubben Södertälje SFK och flera tidningar ifrån Södermanland var också intresserade. Här nedanför Heikki och jag ,delar av min familj, Stefan, pappa, Monika och mamma, samt segrarna med sin fisk. Tyvärr så saknas Annie Bergkvist som vann damveteranklassen.
Det var över 900 startande på det här sm:et , omkring 150 funktionärer, samarbete med radioklubben, dator användes för första gången för att snabbt få fram resultaten och förutom SM-märken så hade " Förstadagskort" tagits fram. Se ovan, tävlingsledaren Kjell Andersson och flera ur sm-ledningen var ju själva postisar och samlare. Fisken gick till ett kattpensionat utanför stan. Så sent som i oktober fick Södertälje uppdraget att arrangera då det inte fanns någon annan villig.Trots att jag vann SM så fick jag inte vara med på Nordiska utan det skulle året därpå vara en landskampsuttagning på SM i Värmland, tråkigt. Den här dagen pimplade jag på djup 8-12 meter och med facit i hand så skulle jag ju tidigare letat upp 8 m, men hade jag orkat i mål då? Jag fiskade på en tung finsk pirk och krok som jag tack vare Kopponen köpt, han hade bra kontakter med finländare som gjorde pirkar. Hade också en specialgjord stor Hedenskogare s/k och rött garn. Före prisutdelningen så hade jag, mina föräldrars granne Karl-Evert och en klubbkompis delat på en stor konjak, så glad i hågen åkte vi hem till hans fru och fortsatte festen, hon fyllde ju 50 år och var som sagt barnvakt. Jag var först i säng den kvällen och som tur var hade jag tagit ledigt på måndagen, man var ju ganska mörbultad efter den här Dagens genomkörare men Lycklig.

Rättelse från SM 1971.....

Publicerad 2013-12-30 08:48:06 i Allmänt,

Jag har tyvärr skrivit fel namn på damjuniorsegrarinnan från det året, skall ju vara Annika Skoog från Uppsala. Jag måste blandad ihop henne med fröken Lund som varit med flera år.Det var andra året som Kaj ifrån Kisa vann och här är en bild från scenen och segrarna.
Tack Annika för att du påminde mig, vi syns på isarna.

Ångbåten Domnarfvet och musikstaden Borlänge........

Publicerad 2013-12-29 10:50:56 i Allmänt,

Vi flyttade upp till Borlänge 1991 och några av våra grannar var familjen Arvidsson. De har två söner som vår son Niklas brukade leka med. Även vi föräldrar började umgås och Ove hade 1985 köpt ångbåten Domnarfvet som vi tillbringade många resor på. Det är Sveriges äldsta skepp och numera K-märkt, det visade sig att Oves farfars farfar varit första skeppare på ångbåten 1863. Det tar minst 3 timmar att elda upp ångmaskinen för att kunna åka iväg, så dessa dagar blir långa för kaptenen och hans besättning. På midsommarafton brukade det var ångbåtsparad i Torsång och då var vi ibland med på den resan. Man åker genom Ösjön ut på Runn och ner mot Lillälven, där man la till vid ångbåtsbryggan för lunch. För att kunna gå under broarna i Lillälven och Dalälven är man tvungen att fälla skorstenen, och det brukar vara fullt med båtar överallt där. Svårt att lägga till och vända skeppet med alla dessa båtar som kör åt alla håll och inte alltid så nyktra förare, sen är det ju lång stoppsträcka också. Paraden började i Dalälven längre upp mot Borlänge, man stannade till och tog upp spelmän och folkdansare som spelade och dansade på däck. Domnarfvet ligger sommar och vinter vid Tomnäs, Ösjön, fösta viken till vänster om Ornässtugan sett ifrån båthamnen i Ornäs. Det är så skönt att "tuffa" runt på Ösjön och Runn och se dessa vatten som man pimplar på. När jag fyllde 40 år så tillbringade vi dagen på Ösjön, stannade till för bad vid Tuppön. På kvällen blev det grillfest med dryck på vår altan och släkten hade vi haft hemma under midsommar.Man kan hyra skeppet för en utflykt och gå in och läs mer om allt på www.angbatendomnarfvet.se
Kaptenens fru Marina och en annan grannfru med barnen. Marina och jag har umgåtts och jag arbetstränade i hennes butik Regnbågskristallen, där jag även hade praktik när jag utbildade mig till massageterapeut. Igår var vi ut på "Firmafesten",den årliga kvällen för Borlängemusiker och med många hemvändande musiker som spelar. Det var 27 band som spelade på 3 scener, de fick ungefär 20 minuter var att spela men svårt att hålla tiden. Det var allt ifrån hårdrock till jazz, högsta ljudnivån stod nog ändå Apopocalyps för. Det är bara att glida runt och lyssna och dansa till det man vill. Bolanche var stället och det är ett av SM-hotellen 2014, så vill du hålla igång så kom till Dalarnas största musikstad, Borlänge. Vi har ju haft allt ifrån Jussi Björling till Miss Li och Mando Diao, tyckte jag såg några från bandet igår och många fler kändisar. Ohh vad roligt!

Året 1981 och Järfällamästerskap,m.m......

Publicerad 2013-12-28 09:35:41 i Allmänt,

Hittar inga medaljer ifrån 1981, jag var ju nyskild med allt vad det innebär, och mamma hade inte heller några anteckningar. SM i pimpel gick i alla fall på Roxen, Linköping, så det blev nog ett "bomår" för mig. Hittade trots allt medalj ifrån Järfällamästerskap som oftast gick på Mälaren vid Stäket, ett av mina favoritvatten. Vann som junior Järfällamästerskapet 1968, 1969, 1971 och som senior 1981, 1982 och 1985. När inte isen bar vid Stäket så arrangerades tävlingen på Översjön där vi även varit på Finnkampen. Sommaren 1966 var vi som vanligt på semester i Gevsjön, vi tog tälten och åkte upp till Valsjöbyn och Gunnarsvattnet. Det var pappa, mamma, Tore, jag och min kompis Inga-Lena ifrån Gevsjön. Tore hade ett eget 2-manstält och det festades en del, så jag och Inga-Lena skojade och la under några stenar under tältbotten,på Tores tält, han hade ingen gummimadrass. På morgonen när Tore vaknade hade han ont i kroppen och när han såg vad vi gjort så sa han -Ni era jäkla Ugglebon! Vi hyrde båt och rodde långdrag på sjön vid Gunnarsvattnet och mötte en ortsbo som kom med sin motorbåt, vi vinkade glatt och han vinkade tillbaka. Sen gjorde han en sväng med båten och körde över våra långdrag som inte gick så djupt ner. Reven gick av och sedan vinkade aldrig Tore något mer till någon han inte kände igen. Den här sommaren var också min kusin Åke och hans fru Barbro med, och Barbro hade egen damfrisering i Gnesta bredvid Humbles konditori. Jag fick följa med dem hem och hjälpa till på friseringen, sen dess jobbade jag varje sommar hos henne och senare även lördagar. När jag fick min första lön så köpte jag en skitsnygg svart handväska i lack, har ju lite "pippi" på handväskor, skor och mössor. Kommer senare att skriva lite om just mössor och fiskekläder. Åhh vad jag gillade min SJ-mössa, ful men vindtät, fick säkert många smeknamn men det bjuder jag på, flygaren, UFO:t, m.fl.

Förfrysningar......

Publicerad 2013-12-27 08:34:48 i Allmänt,

Ja, alla vi inbitna pimpelfiskare har väl förfrusit oss någon gång någonstans. När jag gick i tredje klass och vi var ute och åkte skridskor med skolan så förfrös jag mitt ansikte. Efter det så har jag alltid varit lite rödmosig och röd både vid värme och kyla, fick något att smörja in mitt ansikte med? Den 7 december 1968 så åkte vi upp till Brunnsjön i Hedemora för att pimpla. När vi kom fram var det -26 grader, pappa och jag gick tvärs över sjön och där var det skugga. Det nappade bra så vi blev kvar där, efter en stund kom pappa fram till mig och kollade mina fingrar som var vita. Visst var det kallt och jag hade frusit, hade ett par kamelhårsmuddar när jag fiskade och stora "rävskinnshandskar" mellan hålen. Värst var mina pekfingrar och ett ringfinger och när jag tittade på pappa så var hans näsa alldeles vit, och båda hans tummar. Vi gnuggade upp värmen och gick ut i solen på andra sidan av sjön. Jag jobbade på lördagar på damfrisering som "schamponeringsflicka" och lite annan hjälp. Men fy vad jag bytte skinn på mina fingrar, det blev stora blåsor som lossnade. Pappa gjorde i ordning små finger och tumtutor av skinn som vi hade när vi fiskade för att skydda oss. Sen dess så har väl alla andra fingrar och tummar fått en släng av förfrysning, och nu om vintrarna använder jag nitroglycerinsalva som jag smörjer in fingrar och fötter med, den är receptbelagd och bra för blodcirkulationen men man får inte smörja in för mycket, för då kan man få huvudvärk. Förra vinter i januari var det första DM-serie på Byrviken, Siljansnäs. Jag hade börjat med en ny medicin för att om möjligt lindra min kroniska värk. Jag svettades otroligt mycket och värken nästan försvann, men jag blev helt apatisk, sov mycket och blev otroligt trött, även fysiskt. Där på Byrviken blev jag naturligtvis svettig när jag gick ut, jag gick inte så långt bara tvärs över. Det blåste väldigt och var kallt fick lite fisk men var tvungen att ge upp efter 1 1/2 timme, var nu helt avkyld, det gick inte att få tillbaka värmen. Som tur var så hade jag åkt i egen bil, och hade ombyte med i bilen (kvinnlig intuition), lämnade min påse med fisken och startkortet och blev sen 2:a på det. När jag kom hem så tog jag en varm dusch, klädde på mig varma kläder och satt inlindad i duntäcke och tinade inte upp på hela kvällen. Dagen efter var hela huden som solbränd, rosa och öm, sen dess är jag väldigt frusen av mig. Slutade naturligtvis med dessa tabletter men svettades lika mycket, så på varje tävling hade jag ett ombyte med på sjön och ett när jag kom i mål. Mina teorier är nog tyvärr att det inte var tabletterna utan början till diabetes 2, går under utredning nu ett år efter, och vad jag har fått tjata på sjukvården för att ta alla dessa prover. Har man fibromyalgi med alla dessa symtom så är man ganska svårbedömd även för läkare, åkte in på akuten fler gånger med hjärtproblem, men peppar, peppar så har jag ett starkt hjärta. Nu längtar jag bara till premiären, men det kanske inte blir förrän nästa år. Ha en bra fredag i morgon talar jag om året 1981.

1980 ett bra fiskeår.....

Publicerad 2013-12-26 09:57:00 i Allmänt,

1980 började bra nytt jobb som brevbärare, kallt ute och svettigt i trappor svårt att klä sig i början, man hade ju uniform och underställ, så allt gick med vilja och perfekt med gratis motion. DM i pimpel gick det här året på Måsnaren i Södertälje med start vid badet. Måsnaren var ingen lättfiskad sjö och man hade inga större förhoppningar. Gick ganska långt ner mot Ing 1, och fick bra med fisk, så jag vann DM, och vi fick brons i laget. Såg på ett gammalt urklipp att man nu hade veteranklass också men fortfarande bara en juniorklass. SM skulle det här året gå på Barken i Smedjebacken, där hade vi tidigare varit på tävlingar så jag visste vart jag skulle gå. Vi åkte buss upp och pappa skulle ha vätskekontroll halvvägs in, för klubbmedlemmar med blåbärssoppa och sportdrycker, russin m.m. Men han fick ryggskott så jag tror att Ann-Mari från Södertälje Sfk ställde upp för oss. Jag gick långt bort förbi öar och in i en vik, där fiskade även Siv Hård ifrån Nora. Nappade bra i början men sen fick man kämpa och leta, det blev ju ganska många i viken så det tog snart slut. Lång vandring in och spännande väntan Vivianne Suther ifrån Stäket hade fått mycket fisk och kom sent in i mål och jag visste att Siv också hade mer än mig. Vivianne vann, Siv 2:a och jag kom 3:a, vilken lycka min första seniormedalj och vi fick guld i laget. Såg från en bild från 1979 att man var 4 stycken i laget men kommer inte ihåg vilka mer som var med oss från distriktet. Nu skulle vi också få åka till Finland på Nordiska mästerskap och det får bli en senare berättelse.
Bestämda steg mot invägningen SM -80. Det årliga Annandagsnappet på Barken är tyvärr i år inställt eftersom vi har dåligt med isar på de större sjöarna. Barkennappet 1972, 18 år och hade varit på krogen kvällen innan, sov i bilen upp var ganska sliten, 5:a i damklass.
På DM i mete vann jag guld, men tyvärr så skilde vi oss den här sommaren jag och min man. Har som tur är fortfarande kontakt med hans mamma Elna som också bor här i Borlänge och hon och hennes avlidna man Elof har ställt upp för mig och mina barn i alla år. Jag är så tacksam att hon finns och nu är det min tur att ge tillbaka lite.
Från DM 1980, fotograf Kaj Hagström....Jobbade du på länstidningen, finns ju ett större reportage från Likstammen samma år, jag kommer inte ihåg?

Funktionärer........

Publicerad 2013-12-25 08:28:00 i Allmänt,

God Fortsättning på Julen! Jag sitter ju med på möten i SM-gruppen och hjälper till med det jag klarar av. Vi behöver fler funktionärer till SM-helgen 21-24 Februari, man väljer själv när och med vad man kan hjälpa till med eller så blir man tilldelat något. Vi ska ju resa tält, markera upp utgång/ ingång, hjälp vid invägningen, prisutdelning, försäljning av korv, hamburgare, kaffe, smörgåsar, SM-märken och mycket mer. Vi kan inte erbjuda något gage men väl matbiljetter och sen om allt går ihop skall vi göra något roligt när allt är över. Så gå in på vår hemsida, se länk bredvid och ring någon i ledningen och erbjud din hjälp. Man behöver inte vara medlem i någon av våra klubbar, utan vi är tacksamma för det Ni kan hjälpa oss med. Välkomna!

Pimpel SM 1979 och lite till.....

Publicerad 2013-12-24 05:53:50 i Allmänt,

GOD JUL! Idag berättar jag om året 1979, jag var mammaledig Mikael var ett halvår och Stefan hade precis fyllt 3 år. DM gick den 4 februari på Erken Norrtälje, en av mina favoritsjöar som jag längtar tillbaka till. Pappa, Monika och jag gick tvärs över sjön, det var mycket snö och jobbigt att gå. Det nappade bra jag hade rött garn och stockholmsgrönt och en av Kurres krokar, som vanligt Hedenskogspirk. Jag kom 2:a och Monika 5:a, pappa kom också med, sen fick vi silver i lagtävlingen. Kommer inte ihåg hur många damer som fick åka, det fanns ju ingen damveteranklass men Monika kom i alla fall med på sitt första SM. SM gick det här året på Marmen, Sundsvall och vi åkte bil upp och bodde på Scandic inne i stan. På kvällen mat med dans och Tore bjöd på maten. Upp tidigt och iväg till sjön det var mycket snö och vi visste ju inte vart vi skulle gå. Jag ville gå mot kyrkan tyckte det såg så vackert ut och där fanns en liten ö. I mitt tredje hål börjar det nappa och jag fick bra med abborre även i de tre följande hålen. Monika fick ingenting inte ens ett napp, jag ropade och sa - Kom hit så får du likadan krok som jag har, nu tror jag vi hade häkten så man bara behövde byta kroken. Hon kom och fick min "lysräka" eller med andra ord rött garn och stockholmsgrönt. Hon började genast att få fisk och vi kämpade på, för mig gick det lite sämre. Vi hade ju ingen aning om hur vi låg till, det fanns inte så mycket folk där vi var. Jag kom på plats 10 och Monika kom 3:a, vilken lycka! Vår klubbkamrat Britt kom 2:a så vi fick även silver i laget och vi var ett rent klubblag fast att man räknade de tre bästa från distrikten. Vår klubbkamrat Bosse vann herrklassen och han var ju norrlänning och använde maggot. Maggot var inget som vi visste vad det var, för när vi var norrut och fiskade öring och röding så använde vi vanlig mask och "stubbmask" som vi letade och plockade under barken på gamla träd. Fick ett lagguld i mete den sommaren och på hösten varvade jag mammaledigheten med jobb som städerska på Posten, verkade inte så kul att gå tillbaka som postkassör så jag frågade om jobb i brevbäringen så i Januari -80 började jag som "trappsnigel". Ha det bra nu hela helgen!

Gustafspinglor och Gustafskorv........

Publicerad 2013-12-23 10:29:00 i Allmänt,

Vi har ju sedan slutet av 60 -talet åkt upp till Borlängemästerskapet i pimpel, och jag flyttade upp hit -91. Jag har aldrig lyckats vinna en Gustafspingla, har varit 30 gram ifrån när jag som junior ställde upp i damklassen. Jag vann som damjunior 1971, men då var det mortlar till segrarna. Pappa lyckades vinna en 1990 i pensionärsklassen,han satt med sitt rullspö och kom på ett grund med stor abborre på. Mamma har sagt att jag skulle få den, så när vi rensade hennes lägenhet så tog jag hem den till mig. Pinglorna har ju sponsrats av Borlänge Tidning men sen tyckte de att det blev för dyrt, det skrivs ju inte så mycket om fisket längre i tidningarna. Då tog vi kontakt med de stora redskapshandlarna här i stan Olles fiske och Vestlis, och de har båda olika år sponsrat, och då först fått välja försäljningsplats på tävlingen. 2000 och framåt var jag tävlingsledare för Borlänge och då var det flera år som jag avstod ifrån tävlandet just den dagen. Nu förtiden så är det ju pokaler så när jag äntligen vann så var det tyvärr ingen pingla.....det får man vara själv? Gustafskorv som är gjord på b.la. hästkött är den godaste rökta korven jag vet. Förr gick ju riksvägen genom Gustafs by och där fanns en lanthandel där vi alltid stannade och köpte just den korven när vi åkte upp för att bo hos Hedenskog. Sommaren 1970 så var vi uppe och hälsade på och vi åkte till Torsång för att meta. Tore satt och fick mört på ett ställe och jag gick och satte mig bredvid honom. Han var ju lite "törstig" och det var ju soligt och varmt, så han gick till lanthandeln (numera Torsångs café) för att handla. Han kom tillbaka med öl och Gustafskorv, så där satt vi i slänten vid Lillälven och åt korv och drack bärs, nice.
Ovan pappas rullspö som han lyckade fånga 2 öringar med på en pimpeltävling och Greta Hedenskog vid Torsång med några fina braxnar.

SM-Pimpel 1978.....

Publicerad 2013-12-22 08:32:10 i Allmänt,

Det här året gick det inget bra för mig på DM, men mamma kom med. SM gick den 26/2 på sjön Vällingen, där vi i Södertälje hyrde klubbvatten. Stockholmsdistriktet arrangerade men det var väl mest Södertäljes medlemmar som hjälpte till. Syrran och jag bredde smörgåsar, sen var man ut och vandra på isen för att kolla de tävlande, sedan hjälpte jag till att skriva vid invägningen. Starten var vid Ing 1, militäranläggningen, och vårt klubbvatten var i andra änden av sjön, där vi hade en klubbstuga, bryggor och båtar för uthyrning. Kommer ihåg att Britt ifrån Sala vann damklassen. På sommarens DM fick vi silver i laget, jag var väl inte ute och fiskade så mycket, hade ju Stefan på 2 år och en till i magen, så på sommaren föddes Mikael. Han föddes på en tisdag och på lördagen hade min man och jag varit på en fest där det blev bråk. Min man fick en flaska i skallen så vi åkte in till akuten, eftersom min klänning var blodig och jag med min stora mage så undrade de om det var ok med mig. På tisdagen var det samma personal på akuten så de kände igen oss. Förlossningen gick bra, det var en barnmorska med som skulle lära sig och hon var så nervös, så Jag fick lugna henne. Hon frågade vad barnet skulle heta och jag sa Jeanette, hon tittade konstigt på mig och sa -Men det är en pojke. -Ja, jag vet han ska heta Mikael. En annan rolig Tore-historia är när vi kom till Nykvarns Korvkiosk för att handla korv efter någon tävling. Vi hade abborre med till min farfars katt Måns, de bodde i en stuga mellan Nykvarn och Järna. Vid korvkiosken stod ett gäng raggare, Tore hoppar glatt ut och frågar - Hur står det till, bondgrabbar? Stämningen var väl inte den bästa efter det, och pappa fick medla lite och sen åkte vi snabbt därifrån. Tror inte att Tore kallade några fler för bondgrabbar efter det. Finns som sagt många roliga historier om Tore det blir nog en till i morgon. Ha en bra 4:e advent!

Fotbolls-VM 1966......

Publicerad 2013-12-21 09:04:00 i Allmänt,

Min familj har alltid varit sportintresserad, pappa var ju elitåkare på skidor i Södermanland när han var ung, och spelade fotboll i Viljan. Vi har nog sett det mesta på TV och kommer särskilt ihåg alla nyårsdagar med backhoppning. Vi tillbringade varje sommarsemestern i Gevsjön, och jag bodde hos familjen Henriksson i stationshuset, även sedan mamma och pappa åkt hem. Jag fick uppleva och prova allt sorts fiske i sjöar, tjärnar och strömmande vatten. Helge sålde ju fiskekort så han hade även rätt att "uttra", vilket var kul, annars var det att ro långdrag, spinnfiska med drag eller plastkula med flugor, och mete utan flöte. Sommaren 1966 var jag kvar hos familjen och när finalen i Fotbolls-VM mellan England och Tyskland spelades så skulle vi ut och plocka hjortron. Kort bilresa och lång promenad upp till myrarna ovanför Gevsjön, myrarna lyste gult av alla hjortron och vi plockade så mycket vi bara kunde. Kommer ihåg att när vi skulle fika så hade Helge med sig en liten transistorradio, så där satt vi mjukt högt upp med en härlig utsikt och lyssnade på finalen. Det var spännande och till slut så vann ju England med 3-2, ett spektakulärt omdiskuterat mål. Men kul var det, kommer ihåg dofterna från myren, hjortron och en otrolig spänning, man såg fast man inte såg. Ha det gott, idag är det vintersolståndet så i morgon vänder det och blir ljusare.

Pimpel-SM 1977 och lite till......

Publicerad 2013-12-20 12:35:43 i Allmänt,

Kolla in snyggingarna ovan, det är 1:an och 2:an från  SM 1977, Lasse Sundberg Enskede och Mats Arnoldsson Stäket. Det är mina "gamla" juniorkompisar som fortfarande tävlar, fler ifrån den här tiden är Börje Olsson och Totte Lund, m.fl. SM gick på Tolken, Ulricehamn, Lasse berättar  att de flesta skulle gå till ruinen och fiska (vilket jag gjorde) han och Mats beslutade att gå mer åt vänster utmed land. Det var jobbigt att gå med snö upp till knäna och lite stöp.De gick och kom  själva, borrar och det nappar bra, satt över en timme i första hålet och Mats fick också fisk. Kallt som sjutton var det så upp och klappa sig varm sen ner igen och fick igång fisken, så där höll det på och på slutet borrade han sitt andra hål. Hade över 300 abborrar och Mats tyckte att de kunde gå innan sluttiden för att hinna in. Då sa Sundberg att vi måste fiska tiden ut ifall det skulle skilja på grammen, sen får vi springa för att hinna in. Mycket riktigt de fiskade klart och tog sig springande och snabbt gående in till starten. När de kom iland träffade de på Kurre som undrade om de hade fått så mycket fisk, för Lasse hade abborrar låg i sin kapuschong....undrar hur många han tappat när han sprang. Mats vägde in och det var över 10 kilo, du måste vinna sa de, men det är en kvar att väga sa Mats. Lasses fisk vägde mer än det och det blev en rolig bussresa hem. På den här tiden var det förutom medaljer varupris,tror att Lasse fick en cykel.Själv så fiskade jag så jag såg dessa killar på långt håll, visste inte att de var Lasse och Mats, såg att de satt stilla tänkte gå över dit men alldeles för jobbigt att gå, hade ju gått i andras spår ut. Jag hade ändå fått bra med fisk i början och kom på plats 10, tror jag. Sen fick vi brons i damlaget, och nu delade man ut medaljer, man räknade de 3 bästa resultaten i varje distrikt.
DM i pimpel hade gått på Långsjön, Rimbo där jag vann och vi fick guld till klubblaget, kommer ihåg att jag hade Kurres orange/gula limkrok med mörkröda prickar på och naturligtvis satt det en Hedenskog silver/koppar på spöt.
En rolig episod från bussresan ner var att när vi stannade och åt mat blev en man kvar på matstället, vi festade en del i bussen. Som tur var kom pappa och ett gäng som åkte bil ner att äta på samma ställe, så mannen kom tillrätta senare, fanns ju inga mobiler då -77. Senare på kvällen mat med dans och jag kommer ihåg att Björnee och jag buggade,ni känner väl igen allas våran Björnee, se foto nedan.
Idag har jag haft körkort i 35 år, började som 18 -åring med körlektioner, men det var en jobbig tid då mamma varit så sjuk och legat på sjukhus länge,så jag fullföljde aldrig då.Utan - 78 då jag fått min andra son Mikael, så kunde mamma komma och vara barnvakt så jag kunde ta körlektioner. Kommer ihåg inspektörens kommentar när vi kom tillbaka till körskolan- Skulle du köra så här om du hade körkort? Jag tror det sa jag, då sa han att han hade aldrig varit rädd, så jag skulle få mitt körkort. Det var ju halt och snömodd, men jag hade hållit bra fart även på motorvägen. Pappa hämtade mig vid körskolan och jag köpte två tårtor, en till körskolan och en till oss.

Kontar,lådor, ryggsäckar......

Publicerad 2013-12-19 09:33:48 i Allmänt,

1966 fick jag min första pimpellåda, en köpt liten trälåda som pappa skruvade på en del från en "bildyna" med frigolit i som jag kunde fälla över och hålla torr vid förflyttningar när det snöade eller regnade.1970 byggde pappa och Tore nya träkontar till sig själva, mamma och mig. Tore och mammas var rektangulära och pappas och min med rundad bakdel, dessa målades och lackades för att hålla vätan borta. Eftersom jag redan då hade svårt att bära över axeln så satte de dit läderremmar så jag kunde bära den på ryggen som en ryggsäck. På 80-talet var det dags att bygga nya lådor i plast, även där hade jag läderremmar så jag kunde bära på ryggen, har den kvar än idag och använder den när det är blött och stöp. Pappa skar upp botten på kontarna satte in lister inuti så det stack ut c:a 5 cm, och då så fick man ben också och då gled den inte så lätt på isen. På mammas och sin egen låda satte han även på plastfötter för att inte trälisten skulle slitas ut. Tyvärr så gjorde jag aldrig det så min är lite sned. I botten borrades det små hål så vattnet rann ut och lättare att spola rent från fiskslem, den inreddes med hållare för diverse utrustning, i locket hade jag min blytyngd för att lossa krokar som fastnat i botten eller grenar, fjädrar av stål som hållare av mitt haspelrullspö som jag använde ibland på Mälaren, samt ett galonfack för vanliga spön. Det är inte för utan att vi alla kallade pappa för "uppfinnarjocke". På Sälen Cup deltog ju flera finländare och Simo som börjat sy och experimentera med tygryggsäckarna, och de året jag bjöd dem på mat så fick jag köpa Simos stora ryggsäck. Min f.d. svärfar Elof hjälpte mig att sätta dit en mellanvägg och gångjärn till ett trälock, den är lite väl tung att använda vid tävlingsfiske. Simo och jag gjorde en bytesaffär, han gillade min svarta Vestlijacka, så han fick den och jag hans varpaspön som var något nytt för oss svenskar. Varpning är ingen teknik som jag kan eller gillar, passar inte ihop med min ledvärk.2001 när Niklas var med på Sälen cup så fick han Simos gröna ryggsäckslåda av honom om han lovade att börja tävla mer och jag köpte en blå ryggsäck av honom som jag använder än idag. Året efter så köpte även mamma, Monika och hennes man Hans också ryggsäckar. Förra året fick jag av min syster Monika en smidig liten pulka att spänna fast konten på.
Överst mina 2 första lådor, mitten mammas och pappas plastlådor med fötter och längst ner de lådor jag använder idag. Niklas har även en original Emmalåda förutom hans gröna ryggsäck och sen finns även en mindre plastkont som pappa gjorde till min son Stefan när han tävlade.

Södertälje SFK bildas, och mer om 1975-1976......

Publicerad 2013-12-18 08:44:00 i Allmänt,

Idag den 18 december  för 50 år sedan samlades ett gäng "fiskekillar" ifrån Södertälje Amatörfiskeklubb, man ville bilda en tävlingsklubb eftersom "amatörerna" inte var så aktiva. Det var pappa Gunnar Andersson, Kurt "abborrpelle" Pettersson, Eliard Johansson, "EPA" Johansson (en legend inom SSK:s hockey) och Bengt Johansson. Ingen av Johanssons var släkt, de bildade i alla fall en interimstyrelse och på årsmötet i november 1964 så valdes Gunnar till ordförande, han satt kvar t.o.m 1981. 1984 när det var 20-årsjubileum så delades det ut hedersmedlemsplaketter för arbetsinsatser i klubben och pappa har nummer 1 på sin. Man hade även börjat med Mästarmärket för tävlingsprestationer i mete, pimpel, kust och havsfiske, poäng räknades vid SM, DM, KM, och Vällingetävlingar. Själv så fick jag då -84 Mästarmärke nummer 4, en glas plakett och ett broderat runt märke.Det är Kurre som ritat det första klubbmärket som vi hade.
Det finns mycket jag kan berätta om min moderklubb men ni kan själva läsa på www.sodertaljesfk.sefinns också som länk  här bredvid.
I december 1975 skulle vi upp till Roxnäs i Falun på skinkpimpel, jag var i högravid så min man skjutsade mig och pappa, mamma och Tore åkte i egen bil. Det nappade bra och jag vann damklassen på 7375 gram fick en stor skinka i pris. Kommer ihåg att jag drog/släpade in min låda, det gick bra för det var blankis.
Tävlade även på nyårsnappet hemma som jag tidigare berättat om med tunna isar, på trettondagsafton så var det Vällingetävling igen och pappa och mamma skulle hämta mig. Ringde dem tidigt på morgonen och talade om att jag inte kunde följa med, hade fått en son den natten. Han föddes med full snöstorm utanför, och när hans pappa skulle åka hem på morgonen fick han punktering i blombackabacken så Stefan kom med storm. DM i pimpel det här året gick på sjön i Uttran 3 veckor senare och jag skulle ju naturligtvis vara med. Hade pumpat ur mjölk eftersom jag ammade, och min man kom till Uttran så jag direkt efter tävlingen kunde mata Stefan. Alla sa åt mig att ta det lugnt på tävlingen, gick till en liten vassrugge till vänster där det brukar nappa bra. Borrade väl inte så många hål och dåligt med fisk där, så det gick åt skogen. Det gick bättre för pappa som gick ner i lilla Uttrasjön och kom på stora abborrar så han vann, och fick en fin "emmafåtölj". SM det här året 1976 gick på Knarrbysjön, Åmål, har tyvärr inga resultat därifrån. Det är tack vare Totte Lunds SM -lista på svenska mästare i herrklassen som han gjorde inför SM 2011, som jag kan skriva var alla SM gick.1976 fick jag bara silver i lag på DM i mete, men jag hade fått en underbar son. I morgon talar jag om kontar/ lådor, blir nog tvungen att skriva mina memoarer snart då det finns så mycket mer att skriva om varje år.

Familjen och SM 1975......

Publicerad 2013-12-17 08:36:42 i Allmänt,

Min familj består av pappa Gunnar, mamma Birgitta, storasyster Monika, storebror Kenth och jag Rosie. Pappa dog -94 och mamma bor på äldreboende efter en stor stroke förra året. Mamma, Kenth och jag började fiska/tävla när pappa var med och bildade Södertälje SFK. Han hade då fiskat i många år, tävlat en del och varit med på SM i Bengtsfors 1963. Kenth slutade fiska efter några år och Monika började 1970, när hon väntade sitt andra barn Åsa. Det var metartävling i Södertälje kanal och Tore Karlsson hade lovat henne all utrustning om hon började tävla, och det höll han. Hon fick både metspön,borr, låda, spön, pirkar och krok ja allt, Tore var ju en generös person.
Monikas barn Patrik och Åsa har också tävlingsfiskat, Åsa har vunnit SM som junior 2 gånger. Mina barn Stefan, Mikael och Niklas har också tävlat, och Niklas är väl den som fiskat mest. Bilderna nedanför är från DM i Södermanland 1989 och Sportlovfiske i Borlänge 1994. Det var 27 grader kallt på morgonen så vi åkte ut när solen värmt upp, Niklas skulle fylla 5 år den våren, han fick i alla fall fisk och pris.
SM 1975 gick på Storsjön, Sandviken, det var ett öppet SM tror att det varit dåliga isar eller om det var på prov.För min del blev det inga medaljer men på DM i Stockholm hade jag blivit 2:a och fått guld i lag både i pimpel och mete. Tror att lagen på DM var klubblag och på SM räknade man de 3 bästa resultaten/vikten från respektive distrikt, rätta mig om jag kommer ihåg fel.
Monika Rytterlund från SM Traditionellt Mete i Göta Kanal 2010.

Åren 1972-1974.......

Publicerad 2013-12-16 07:27:00 i Allmänt,

1972 var mitt första år som damsenior och det var ingen lätt match att kämpa mot alla Stockholms och Södertäljedamer. Nuförtiden så finns det ju 2 stycken juniorklasser, yngre t.o.m. 15 år och äldre t.o.m. 19 år. Det är just i de här åren man måste få kvar alla som går upp i seniorer, då många slutar på grund av större konkurrens och andra intressen utanför fisket. Detsamma gällde väl för mig men eftersom jag hade föräldrar som nästan bodde på sjön året om, och min storasyster även börjat fiska så blev jag tack o lov kvar. SM 1972 gick på Stora Rengen, Linköping, och jag var inte med, hade det året endast lagmedaljer i silver i pimpel och mete. SM 1973 gick på Långsvan, Kolsva där var jag inte heller med, har endast silvermedalj i lag i mete.SM 1974 gick på Gnöttlern, Hultsfred inget deltagande där heller. Nu snackar vi bara DM och SM tog trots allt en del segrar dessa "tomma", var nog en hel del partyn också. Året 1974 tog jag gesällbrev som damfrisör och öppnade egen damfrisering i Södertälje Södra, på hösten flyttade jag hemifrån och ihop med min kille. Pratade igår med damsegrarinnan från SM 1971, Anita Jansson som är gift med Henry från Södertälje, så jag lägger ut lite bilder ifrån vår match på Vällingen -71. Fotografen som fått uppdraget var frilansare och kom i lågskor och vi som traskade iväg långt i snön. Han tog fina foton som han sen skickade hem till mig.

Storabborrar.....

Publicerad 2013-12-15 10:46:28 i Allmänt,

I början av 70-talet började Södertälje SFK med sportlovsfiske, ett år så var vi ner till Långsjön vid Vårdinge Folkhögskola. Det var nog runt -10 grader, så många av barnen frös och vi hade packat bilarna fulla och flera hade redan åkt hem när vi träffade på abborrana. Det var pappa som kom på dem på c:a 10 meters djup, så han ropade ut oss andra som var kvar. Jag lyckades få upp 2 stycken som vägde 1020 och 1030 gram. Flera av barnen fick också storabborrar och när jag kom hem så var jag ner till sportaffären Olle Ströms fiske och vägde dem. Så jag skickade in och fick några storfiskemärken för abborre. Något som är så kul med pimpelfisket i Jämtland är ju att man kan få stor abborre på tävlingar, men där har jag bara fått runt 3 hektos. Kanske blir en ny resa norröver till påsk? Ha en bra 3:e advent, tiden går fort och ännu har jag inte varit ut på någon sjöis, men den som väntar på något gott.....

Året 1971, pimpel SM m.m.......

Publicerad 2013-12-14 15:52:00 i Allmänt,

Dm i pimpel gick det här året på Aspen, mellan Södertälje och Botkyrka, det regnade hela dagen så man var genomblöt när man kom iland. Det var mitt sista år som damjunior, man var ju junior t.o.m. det år man fyllde 17 år, och det fanns bara en juniorklass, inga yngre eller äldre. Jag vann och gick vidare till SM samma år, ser ju måttligt intresserad ut på tidningsurklippet, visste inte ens att jag blev fotograferad. Starskottet sköts av Kaj Hagström står det att läsa, tror att han även var tävlingsledare. Kolla in mina broddar det är fjädrar och var bra vid blankis, blev det lite snö så halkade man. Det året gjorde jag flera reportage med tidningar som Expressen och Dagens Nyheter m.fl. Eftersom pappa jobbade vid SJ så fick mamma och jag också vara med på Svenska SJ -mästerskap, det här året gick det vid Taxinge , Mälaren. Det var en juniorklass så man måste tävla med killaren, jag vann där också vilket Lars-Åke Norling som kom 2:a har svårt att smälta. SM i pimpel gick på Ragnerudssjön norr om Vänerborg, rekordmånga 631 stycken kom till start. Det var en djup svårfiskad sjö och jag kommer ihåg att jag tappade många på vägen upp. Vi hade även där nummerlappar på oss och en fotograf ifrån dalademokraten som kände igen mig från framgångar i dalarna kom och fotade mig. Efter det har Bergkvist berättat att de betalade hans resa och uppehälle för att han skulle fotografera. Vi bodde på samma hotell som Dalarna och Östergötland, så kvällen innan hade jag varit runt och hälsat på gamla bekanta. Den här resan åkte jag inte med Stockholmsbussen utan med bil tillsammans med klubbkamrater ifrån Södertälje. Hur gick tävlingen???Jo, MIN STÖRSTA FÖRLUST NÅGONSIN, jag hade 9 abborrar och mina poäng blev 32 samma poäng som Karin från Uppsala hade, men hon hade en fisk mindre än mig, vilket man prioriterade då. Så jag blev " bara " 2:a , gissa om jag var besviken. På den tiden fanns inga lag eller lagmedaljer, men man räknade ändå ihop de fyra högsta vikterna, Stockholm kom 3:a i juniorerna och det var jag och tre killar, dalarnas juniorer var bäst sen kom Södermanland. Det blev trots allt många segrar inom pimpel så jag får vara nöjd, den sommaren träffade jag min kille Lasse(ingen fiskare), som jag senare gifte mig med och fick två söner med. DM i mete gick i Stäket bortom bron, det fanns ingen karta men man sa att man fick gå förbi en udde längre bort. Jag fiskade och fick väl en del men ville söka vidare, passerade en viss herr Mosell och frågade om man fick gå längre, han sa ja så jag fortsatte. När jag kom i mål hade jag mest fisk av flickorna, men Mr Mosell hade lämnat in en protest att jag gått utanför gränsen. Fy Fan vad han lurade mig, det visade sig att pappa också varit ännu längre bort än vad jag var så han blev också diskad, vilket öde. Det är i alla fall första och enda gången som jag blivit diskad principfast som jag är. Huu, jag blev jätteledsen och deprimerad och tänkte sluta fiska. Fröken Melkersson som vann DM i mete vann även Tusenmannametet på Djurgården det s.k. Djurgårdsmetet, och jag kom 2:a.
Reportage med Expressen, vi fiskade på Vällingen vid Eknäs, jag reportern och en skitsnygg fotograf, vid namn Lexius. Nappade skitdåligt så jag la mig ner och såg abborre men de ville inte hugga, föreslog att vi skulle gå bort mot Vackstanäs där det nappat bra tidigare på tävlingar. Mycket riktigt vi travade iväg (lång promenad) och där nappade det. Det var bara och dra och efter en stund lånade jag ut samma sorts pirk, krok och spö, som jag hade till reportern. Han lyckades till slut få en abborre och jublade och då hade jag redan fått 100 stycken.

Lussevaka och Lucianappet.......

Publicerad 2013-12-13 02:41:00 i Allmänt,

1969 hade vi Lussevaka hemma hos en klasskompis, Maj-Britt och jag delade på en kvarter silverrom och Coca cola. Sen hem till vår tyskalärare som bodde i villorna nedanför Ronna, och sen till Saltskog som ligger på andra sidan stan i Södertälje. Där hade vi bestämt att pappa o mamma skulle hämta upp mig för vi skulle till Storvik på fiske. Det fanns ju inga mobiler på den tiden så vi hade bestämt en tid, som jag lyckades hålla. Pappa hade en Peugotkombi som var 7-sittsig, man kunde fälla ner och få ett säte längst bak ,där kunde jag ligga och sova, under resan. Vi hämtade upp Tore Karlsson och en annan kille som heter Sture sen bar det iväg upp till Storvikssjön. Så den dagen när man bytt om och fiskat med glitter i håret, kunde jag kamma hem ännu en seger, mamma skriver att det var mulet och 0 grader, hon kom 9:a i damklassen, men fick pris. Vem köpte ut spriten då.....Jo en äldre kompis till Maje, tror jag. Den här helgen för 20 år sedan var mamma och pappa upp till Edsbyn på Ullången, för att tävla på Lucianappet. Det gick bra de vann varsin klass kom sen hem till oss i Borlänge, sov kvar och upp söndagmorgon för fiske på Hyttsjön, Rättvik. På Ullången hade mamma Hedenskogspirk, Kurres krok och en med orange garn och grönt, hade 1786 gram. Där fick de varsin stor pepparkaksbock som alla segrare fick, som jag fick behålla. På lördagskvällen berättade pappa för mig att hans kiss var som apelsinfärgat, men hade inte sagt nåt till mamma. Helgen efter var de upp till Aspen, Fagersta och sen tillbaka hem till Lillturingen, Nykvarn. På torsdagen veckan efter så hade pappa en tid på vårdcentralen han hade ju även problem med dubbla hjärtslag och hade blivit elkonverterad flera gånger tidigare. Han fick remiss direkt upp till Södertälje sjukhus, åkte hem och lämnade bilen och tog bussen upp och blir inlagd direkt. I början av Januari dog han av en långt gången cancertumör i gallgången. Så han kom aldrig hem igen. I mammas anteckningar står det med annan färg på bläcket: Gunnars sista tävling. Så här års väcks därför hos oss släktingar mycket minnen och sedan dess har inte mamma gillat jularna nåt vidare. Så en vädjan till framförallt allt killar/karlar gå till doktorn om inte allt känns bra, de är inte farliga. Ha en trevlig Lucia därute det ska jag ha, i morgon skall jag bjuda några fiskekompisar på lunch,
kraam.

Året 1970,pimpel och mete SM....

Publicerad 2013-12-12 21:51:47 i Allmänt,

DM i pimpel gick det här året vid Kalmarsand, Mälaren, i mammas anteckningar kan man läsa Fy Fan. Det gick bättre för mig jag vann, och min bästa kompis Maj-Britt Löfgren var 2: a, vet inte om det var fler flickor med. SM skulle gå på Rosjön, Eksjö, vi åkte ner tre bilar från Södertälje i Januari för att träna, pappa och jag gick långt bort och fick bra med abborre. Men som alla vet så är ju abborrarna simkunniga så på SM fanns inte så många kvar, det är enda gången jag tränat innan på ett SM-vatten. Jag blev 2:a fick ihop 43 stycken och 168 poäng, Anneli från Borlänge vann på 233 poäng och Karin från Uppsala 3:a på 116 poäng.
Den våren bytte förbundet namn till Sveriges Fritidsfiskares Riksförbund och införde 3 medaljer även på DM, guld, silver, och brons. Medaljerna blev runda och kroken kom för att stanna. På mete -DM så vann jag och SM skulle gå i Bollnäs, fick en bra plats ute på en udde där jag fick abborre och mört. Tyvärr gick jag därifrån men lyckades ändå bli 2:a, mamma fick braxnar och mört och hon kom 2:a i damklassen. Så av dessa underbara sjöjungfrur så lyckades jag vinna 2 guld,3 silver och 2 brons, innan de blev runda med krok.
Så året 1970 var ett bra år för mig vann även, Borlänge, Falu, Långshyttemästerskapen. Jag vann uttagningstävling för Finnkampen där 5 damer fick åka och jag som var junior, gissa om jag var glad. På Finnkampen i Finland kom jag 2:a efter Ingrid Lundmark som vann, kommer att berätta mer om dessa tävlingar längre fram. På bilden ovan så är det mamma Birgitta och jag, i fönstret hänger Eira W och Ingrid Lundmark ut, kortet i mitten är från prisutdelningen efter middagen i Eksjö, och på sista kortet kan man se en skymt av L Broman och sen är det Lennart Lundmark, som också tog medalj.

På rymmen.....

Publicerad 2013-12-11 08:05:37 i Allmänt,

1958 var jag 4 år och vi bodde i Nykvarn utanför Södertälje, pappa jobbade vid järnvägen och var på kurs i Stockholm. Mamma, Monika , Kenth och jag var hos mormor som bodde i Strängnäs, som hade ett ölcafé där mamma hjälpte till. Vi åkte ju alltid tåg eftersom ingen i familjen hade körkort, man tog Eskilstunatåget till Åkers Styckebruk där man bytte till tåg in till Strängnäs. Monika och jag var ute för jag skulle leka, sen skulle hon gå in och höra om mormor var klar med maten. Mormor bodde i ett gammalt hus nedanför domkyrkan och huset hade en stor tung dörr som inte jag fick upp, jag trodde då att de åkt hem utan mig. Så jag sprang gråtande till stationen, mötte en kille som undra vad som hänt men jag hade inte tid att förklara. Upp på tåget, ingen reaktion från konduktören, vi hade ju fribiljetter och han kände ju igen mig. Bytte tåg i Åkers Styckebruk, råkade somna, så när vi passerade Nykvarn sov jag. Det var städerskan som hittade mig, som tur var skulle inte tåget vidare. I Strängnäs var det fullt pådrag, jag tror att Monika cyklade runt och letade och Kenth fick åka med i polisbilen som åkte utmed vattnet. Jag kunde ju berätta för personalen i Stockholm vem jag var, att pappa gick kurs, men honom fick de inte tag på. Tillslut så fick jag åka tillbaka till Åker, jag fick sitta bredvid en prästfru och hennes två barn, jag kommer ihåg att de bjöd på gelèhallon. I Åker möttes jag av mamma som blev så glad, sen åkte vi tillbaka till Strängnäs men jag fick nog inte vara ensam ute där något mer. Grannfrun i Nykvarn klippte ur tidningsurklippet ifrån Svenska dagbladet. När man själv fick barn och de var i 4-årsåldern förstod man hur oroliga alla måste ha varit i Strängnäs......I morgon talar jag om SM 1970.

Pimpel-SM 1969.....

Publicerad 2013-12-10 09:55:00 i Allmänt,

22 mars 1969 gick bussen med Stockholms deltagare mot Hennickehammar utanför Filipstad på söndagen skulle vi pimpla på sjön Daglösen. Det var 5 st klasser, herr, dam, herrjunior,  damjunior och arrangör. Samtidigt gick en landskamp mellan Sverige och Finland med 17 herrar och 5 damer. Hur uttagningen gick till vet jag inte men det finns "stora" namn i startlistan.14 st herrar och 4 st damer räknades ihop Sverige vann med 888,5 poäng mot 304,5 poäng för Finland. På den här tiden så räknade man 2 poäng per styck och 10 poäng per hekto.
Man samlades i en fålla med startnummer på bröstet likt ett Wasalopp, ingen utgångstid utan alla rusade iväg och en del började borra på en gång. Pappa var med så vi gick iväg nästan 2 kilometer bort, det var trögt fiske och jag lyckades bara få upp 9 st. Fiskade mig tillbaka för att hinna in inom tävlingstiden, då det inte var någon ingångstid. Starten var vid Parkhallen i Filipstad så där kunde vi sedan byta om, för det var ju middag med prisutdelning på den tiden .JAG VANN och fick gå upp på scenen och mottaga en transistorradio, armbandsur, några pirkar, guldmedalj och en minnesplakett från Filipstads tidning, vilken lycka. Lars-Erik från Enskedeklubben vann herrjunior och vi blev fotograferade utanför hallen. Jag vann överlägset med 53,4 poäng, tvåan Christina från min klubb hade 24,5 poäng och trean Anneli från Borlänge hade 24,2 poäng.
Så här många hade vägd in i respektive klass, herr 268st, dam 69st, herrjunior 23st, damjunior 8st och arrangör 35 st.Jag hade fiskat på Hedenskogspirk, och varvat med rött garn med stockholmsgrönt och stockholms rött,gult och vitt. När man ville byta krok så fick man byta spö för några "häkten"  fanns inte.
Hemresan blev en upplevelse pappa Gunnar var överlycklig och "höll låda" med mikrofonen i hand sjöng han och "tungsteppade", ja ni som var med kommer nog ihåg. Själv hade jag det trevligt och satt  bredvid junioren Lasse Sundberg, bakom oss satt tvåan Christina. Så bussen åkte hem med 2 guldmedaljer och 1 silver.
Eftersom Christina vunnit året innan i Borlänge så fick hon åka, kanske att reglerna hade ändrats något för vi hade också med Annika som tävlade för Kungsängen, hon kom 8:a.Jag är glad att mamma och pappa sparade resultatlistan kul att läsa och första gången som duktige Kaj ifrån Kisa vann SM.
Idag är det nobelfesten så till kvällen byter man om och dukar upp en 3-rätters fram för TV:n,kul att se alla fina klänningar, smycken och håruppsättningar, man är ju gammal frissa.
Här blir jag omkramad av Tore Karlsson när jag kom ner från scenen, taskigt foto men alltid något. Vill inte lägga ut bilden på Lars-Erik och mig här....

Krokar....

Publicerad 2013-12-09 09:21:00 i Allmänt,

Tänkte egentligen prata om kontar idag men  det får bli lite senare. När jag började pimpla på 60-talet så var det mycket enkelkrok med diverse beten som fårticka, fläskbit, eller någon plastbit. Har varit med en gång i Strängnäs där min mormor bodde, så var vi ut i båt och "slandade" efter abborre då tog vi och klippte en röd fin tygbit från mormors morgonrock som bete, det funkade faktiskt, så allt är möjligt.
Senare kom "stockholmsfärgerna", det var rött, orange,vitt, gult och 2 olika färger av grönt.Vi gjorde egna garnkrokar också och på dem skar man små, små bitar av stockholmsfärgerna och satte på.Jag vet att jag som junior fick mycket fisk och tävlade ju ibland med damerna, många funderade vad jag hade på kroken,men ingen frågade. Det gick rykten om att jag hade grön lysräka, en krok man använde vid strömmingsfiske. Nu kan jag avslöja vad jag hade: det var en mörkröd garnkrok med 2 st mörkgröna och en ljusare grön bit av just stockholmsgrönt. Den kroken gick skitbra överallt även på Mälaren, där vi tävlade mycket.
I början och mitten av 70-talet kom limkrokarna, vi experimenterade en hel del, men köpte också krok av Hilmer i Södertälje och naturligtvis vår krokexpert Kurre abborrpelle Petterson. I  slutet av 70-talet så vann jag många tävlingar på just hans krok, det var en gul/orangekrok med små mörkröda prickar runt om, varvade den med garnkrok som alltid går hem. Köper fortfarande krok av Kurre, som han gör själv är otroligt duktig för att idag ha uppnått den aktningsvärda ålder av 83 år snart så är han bara bäst, pratade med Kurre och hans fru häromdagen.
På 80-talet kom mamma och pappa i kontakt med en kvinna ifrån Bollnäs som gjorde egna krokar, vi kallade dem för Bollnäskroken. Den fanns i olika storlekar och färger, var gjord på guldkrok och med silikon som var mjuk i toppen och runt om skänklarna. Svarta Maja som vi kallade en svart krok var en bra vårkrok.
I början av 90-talet flyttade jag upp till Borlänge, åkte ofta med familjen Bergkvist som man fick mycket tips av. Efter några år så började Kerstin tävla för vår klubb och hon kunde verkligen göra krok, har köpt många fina bra krokar av henne och hon var nog den som först började med att använda chinill. Det blev många roliga år och resor tillsammans med Kerstin, som är otroligt duktig att fiska. Tänk att vi kunde komma med båda två på Nordiska Mästerskapen 2001, berättar om det senare. Pratade med Kerstin häromkvällen att jag saknade henne och vill att hon ska börja fiska igen, men hon har sådan värk i nacke och axlar, så det blir nog inte av.
Idag finns det många som gör fina krokar så det är en stor marknad, men huvudsaken är att man tror på det som sitter under pirken annars är man borta. När egot kliver in och tankarna börjar surra, alla får fisk runt omkring,  utom en själv då är det lätt att prova allt i kroklådan....Nej ett djupt andetag och gå efter magkänslan, skitfiske på ER ALLA !      På översta bilden så ser man Bollnäskrokar uppe till vänster och bredvid dem några av Kerstins, kasserade och använda krokar  samt stockholmsfärger nertill,ni kanske får se mina tävlingskrokar en annan dag och lite tips inför SM 2014.

Året 1968......

Publicerad 2013-12-08 11:07:00 i Allmänt,

På DM i pimpelfiske kom jag 2:a efter Christina som vann igen och bara en får åka till SM.Det här året gick Pimpel-SM på sjön Liljan, mellan Borlänge och Falun. Pappa skulle vara med och tidigare det året hade han vunnit Finnkampen i Helsingfors, då gjorde Ivar Hedenskog en egen inbjudan och startlista till honom. Det var en djupkarta över Liljan  där han märkt ut vart han skulle gå och fiska, i startlistan stod endast "Finndödaren Gunnar Andersson Södertälje SFK". Starten var i svackan före Karlsviksbacken, man parkerade på plogade gärden, och enligt kartan som Ivar markerat så skulle pappa längst bort. Mycket riktigt han var dit och kom 5:a  i herrklassen, hans bästa placering någonsin i pimpel, och Christina min klubbkamrat vann damjuniorerna. Jag har ingen resultatlista från den tiden, sen vill jag inte hur som helst lägga ut namn här.
Sommaren 1968 tillbringade vi som vanligt i Gevsjön, Ivar och Greta  var med, Vi rodde långdrag i Gevsjön och Ånnsjön, eller metade i Gevsjöströmmen. Det var lätt att få hyra båtar och inte så många andra fiskare i närheten. Själv hade jag varit många sommarlov där sen vi lärde känna stinsen med familj och de hade en flicka Inga-Lena som var ett år äldre än mig.Kommer ihåg sommaren när jag var 8 år, då åkte hon och jag tåg till Ånn som låg en mil bort, vi var godissugna och vi köpte även cigaretter, John Silver utan filter. Vi gick hem  och då passade vi på att tjuvröka, fyy faan  inte var det nån hit, blev nog avskräckt då och har ej börjat röka.På bilderna nedan så ska det rökas öring och röding efter en lyckad dag på Ånnsjön.

På hösten det året var det första gången som SM i Mete skulle arrangeras, jag tror att det var en öppen tävling med föranmälan, tävlingsplats var Dalälven vid Dala Husby, Hedemora. Det kallades förbundsmästerskap i mete för det hade inte samma status som pimpeln som hållit på i många år. Förbundet hette Sveriges Allmänna Fiskevårds Förbund och förkortades SAFF. Det var samma typ av medaljer som i pimpel och jag lyckades knipa den ädlaste, gissa om jag blev glad. Medaljerna på den tiden bestod av en sjöjungfru som höll i en fisk, helt underbara, se ovan. På DM delades det bara ut 2 medaljer?...silver till den som vann och brons till den som kom tvåa, så endast på SM delades det ur guld.......Kommer varannan dag framöver att berätta om SM-Pimpel, även om jag inte själv deltagit så har säkert pappa, mamma, någon av mina söner, syrran eller syrrans dotter varit med.... Ha en bra andra advent!

Musik-Ja tack!...

Publicerad 2013-12-07 10:08:00 i Allmänt,

Jag och mina syskon är uppvuxna med musik ,pappa  Gunnar spelade saxofon, gitarr, munspel och "tungstepp".
Som 17-åring var han med i ett "dansband" med kompisar ifrån Gnesta, han spelade saxofon och det blev mycket Benny Goodman m.fl. på deras spelningar, tror de kallade sig Ragges Svängband. I mitten av 40-talet bodde han i Åkers Styckebruk, jobbade som rallare och hade hand om Åkers Revy, skrev sånger och sketcher.Det var i Åker som mamma och pappa träffades. Pappa spelade gitarr och sjöng ofta på fester, skrev egna och ny text till andras låtar.
Som liten sjöng jag jämt, så till den milda grad att min kusin som spelade saxofon i ett dansband ville ha med mig som sångerska, men knappast en passande miljö för en 8-åring.Jag började spela blockflöjt, som sen blev gitarr och pappa köpte sen ett piano till mig. Slutade ta lektioner när jag fick byta fröken, då personkemin inte stämde. Har även sjungit i skolkörer under mellanstadiet, saknar sången idag och jag tar inte ens ton i duschen.
Under 80-talet när jag var ensamstående så bildade vi ett gäng som spelade och sjöng på privata fester, det var Mäggie på dragspel, Susanne på gitarr och jag på tamburin. Vi kallade oss "Böldbälgarna", eftersom Susanne haft en halsböld lite tidigare o Mäggie som var kanonduktig på dragspel. Vi blev inbjudna till en 40-årsfest som hemliga gäster, då bildade vi även "Bröingeflickorna", en parodi på Göingeflickorna . Susanne på gitarr, Mäggie på triangel/tamburin och jag spelade cittra. Det blev allt ifrån Kära Mor till Ovan där, Drömmen om Elin och mycket annat skoj. Vi skrev om texten på många låtar så de skulle passa just den fest vi var på.
Kommer ihåg en 50-talsfest som en kompis till oss hade, vi hade ett uppträdande och sen skulle en känd rockgrupp ifrån Södertälje spela. Vilka hamnade på scen då, jo vi förståss,

jag spelade tamburin och skulle upp och tävla på Löfsta, Mälaren utanför Södertälje. Kunde inte förstå att jag hade så ont i höften, när jag kollade så hade jag ett stort blåmärke som en fotboll, var väl lite bedövad kvällen innan, hihi. Pimplingen gick bra vann min klass, tur ska en tokig ha.
Jag tycker om att lyssna på allt ifrån klassisk musik till hårdrock, tänker inte nämna några favoriter. Det sägs ju att kroppen är uppbygd av strängar och att alla människor har en speciell ton, försök hitta Din. Tänker inte fördjupa mig i det nu och det enda jag spelar idag är " ceremonitrumma", som används på ceremonier/fester och vid trumresor som är en slags meditation.

Pimpel-SM 1967.....

Publicerad 2013-12-06 14:57:49 i Allmänt,

Under året -67 drog tävlingarna igång ordentligt efter att ha varit med på KM i SJ och Södertälje SFK några år. Då hade jag fått tävla med äldre killar bl.a  min bror som är 5 år äldre än mig, och andra killar eftersom det bara fanns en juniorklass i början. När jag sedan råkade slå honom så la han av , jag förstår väl att det kom in tjejer i bilden också och sedan dess har han tävlat med bowling och haft framgångar där.
Jag hade fått en egen skopborr med lite smalare skär så det inte skulle vara så jobbigt att borra. På DM det året kom jag 2:a då Christina som var ett år äldre än mig vann, och det var bara en tjej som fick åka till SM som då var samma år som DM. Pappa hade skjutsat ner Tore till Stockholmsbussen, för pappa kom inte heller med och jag var hos en kompis. Efter ett tag ringer telefonen hos kompisen och det är pappa som berättar att Christina är sjuk så jag får åka till SM om jag vill. Snabbt hem och packa och pappa sa -Jag kan köra ikapp bussen, men det förstår väl alla att inte ens han lyckades med det. När vi kom till stadshotellet i Örebro var det redan ordnat att jag skulle få bo med Eira och Ingrid(hon med pirkar i öronen, ni vet), så en extra säng fanns på deras rum och pappa kunde lugnt åka hem igen.På kvällen var det gemensam middag och jag satt vid samma bord som Tore Karlsson, han var ju lite törstig och hade beställt in en hel bricka med snapsar till flera i sällskapet. Tore gillade att gestikulera när han pratade och när kyparna kom med brickan slog Tore samtidigt ut med armen så allt åkte i golvet. Inget mer med det utan in med nya snapsar.
På Hjälmaren där vi skulle tävla var det blankis och blåsigt, pappa hade sagt att jag skulle gå och leta ute på "flatorna" för att kunna träffa på storabborre.Så jag gick där ensam kämpade på och fiskade tiden ut, hade inte ett enda napp, så mitt första SM blev en flopp. Jag var ju inte van att gå ensam, utan följde ju alltid efter pappa och inte var jag van vid Hjälmarefiske heller. Vid starten satt flera ifrån stockholmsdistriktet som kom bra både i herr och damklass. Jag fick i alla fall åka buss hem igen och förresten så hade inte Tore heller något napp, med på SM var också en legend från Södertälje Kurt " abborrpelle" Petterson.

Årsmöte,styrelseuppdrag och vargar....

Publicerad 2013-12-05 08:02:00 i Allmänt,

I kväll så har Borlänge SFK årsmöte, då ska vi "ragga" funktionärer till SM i pimpel 2014 och gå igenom vad som gäller inför SM. Jonas vår ordförande gör ett kanonjobb tillsammans med flera ifrån Falubygdens SFK, och jag är Jonas medhjälpare. Vi behöver fortfarande sponsorer så om ni eller någon annan vet någon så hojta till. Kontaktuppgifter för försäljare och sponsorer finns på www.pimpelsm2014.se
I Södertäljeklubben satt jag med i ungdomssektionen 1972 när den bildades, hjälpte till på sportlovsfiske om jag hade möjlighet.
I Borlänge Sportfiskeklubb har jag varit suppleant, kassör, ordförande, tävlingsledare, priskommitté, och ungdomssektion. Jag har hjälpt till på Runndagarna på Hellmansö med att låta barnen prova på mete .Klubben höll med spön, maggot och mäsk för att locka till sig fisken. Det var gratis båtresor ut till ön och vi hade även holländare där som man fick prata engelska/tyska/svenska med.
Sommaren efter att jag blev vald till ordförande hittade jag i Rådasjön, Värmland en träbit, för mig liknade den ett varghuvud. Den blev en perfekt ordförandeklubba som jag använde på våra möten, många undrade säkert vad sjutton jag hade i handen men ingen frågade.
1998 var jag upp ovanför Noppikoski och fiskade på en liten tjärn med gott om abborre,då kom en varg och sprang flera varv runt tjärnen. Den var stor och ståtlig med en underbar päls, den lyssnade inte eller reagerade  på visslingar eller tillrop, och var bara en 30 meter ifrån mig, mäktigt .Vargar har sedan dess visats sig i mina meditationer, drömmar, särskilt på min tid på Risäters Herrgård, Råda. 2001 gick jag en massageterapeututbildning, och fortsatte med lymfdräneringsmassage, hot stone massage och en 3-årsutbildning för en indianska.En tidig morgon såg en kurskamrat en varg som passerde ute på vägen.
Människan kommer allt mer närmare vargarnas områden och vargarna blir bara fler och fler,det är en otäck utveckling.Det finns mycket varg även i skogarna här utanför Borlänge,men jag som är utan hund möter nog hellre en varg än en björn...Snart väntas stormen "Sven",kanske bäst att hålla sig inne,ha det bra.

Tunn is...

Publicerad 2013-12-04 09:48:34 i Allmänt,

Tunna  isar har vi nog alla varit ute på, min värsta upplevelse är från Nyårsafton 1975. Det var en " Vällingetävling"(serietävling i Södertälje Sfk) på sjön Vällingen. Det gick öppet utpå och vi fiskade utmed land, kom man för långt ut så knakade det  och gungade varje steg man tog .Jag var höggravid beräknad nedkomst 4 Januari så jag backade ganska tidigt mot starten igen och sa -Hur i helsike ska jag komma upp med denna mage om jag går igenom isen.
Annars så är ju vårisarna inte att leka med kommer ihåg när Monika, min syster och jag var ute på sjön vid Vårsta.
Det var soligt och skönt nappade bra, men isen blev bara svartare och svartare .När vi gick in höll vi på att plurra vid ett fräthål, men klarade oss torrskodda iland.
Peppar, peppar så har jag bara åkt i upp till låren två gånger, när vi skulle ruska av vid Bysjön,Borlänge och en gång som junior på Ösjön när jag skulle hoppa över en råk.Så bär alltid isdubbar -det gör jag.

Pirkar å pirkar...

Publicerad 2013-12-03 18:04:12 i Allmänt,

När jag började tävla allra första gången 1962, var det på  ett klubbmästerskap i SJ:s idrottförening i Södertälje. Jag fick följa med pappa och vi var vid  Slandön, på Mälaren utanför Södertälje. Jag använde en Sommenpirk med en vit plastbit på. Haha, men jag fick inga abborrar utan en lake och fick en Bergmanspirk som tröstpris.
Innan den tävlingen hade jag varit med pappa ut på Måsnaren i  Södetälje, vi åkte moppe och jag kommer ihåg att vi fick en del abborrar.
Så i nämnd ordning blev det sen dessa pirkar, Sommen, Bergman,Sm-pirken,Turbo,lätta Turbon,Hedenskog, Svantes pirkar(granne med Hedenskog ),Finska tunga pirkar, Ingemars, Johans, Wimpirken, Vestlís, Inge pirken, och sist och inte minst KAJ-pirken.
I början av 80-talet så fick jag köpa av en klubbkamrat i Södertälje tunga finska pirkar, vet inget namn på dem men de var perfekt att ha på Mälaren.Så en av dessa hade jag och en extra stor Hedenskogare när jag vann SM 1982, samma vatten på Mälaren där min premiär var 20 år tidigare .Fast nu var jag mycket längre bort, kommer att berätta om det senare.
Förra vintern inför SM i pimpel vid Grums så beställde jag av Kaj, Hugo-pirken med wolfram. Det är en snabb pirk som går bra i vattnet, hoppas att Kaj fortsätter med tillverkning av sina pirkar, det finns säkert fler bra att prova.
Beträffande Mankan-pirkar så har jag bara sett dem på bild, kanske kan få möjlighet att prova dem framöver,de är supersnygga.
I slutet av 90-talet när jag tävlade på Sälen-cup så träffade vi ju flera av finländarna som var med och då  köpte jag tafspirkar. Jag bjöd hem dem på mat hos mig när de var på väg hem till Finland och Kerstin som gjorde så fina krokar kom också, så det blev en hel del affärer då.Jag ringde även till pappa Vestlí,så vi åkte alla upp till hans affär som han hade i garaget .Så på så sätt fick Pekka och Simo m.fl. kontakt med Vestlí, det var långt innan de utökade sina butiker.
Jag kanske har glömt någon pirk jag provat och för de som vill ha Hedenskog original gjorda av Ivar själv, så ligger det ett gäng på botten mellan Roxnäs och udden med tornet på. Råkade som 13-åring tappa ner 5-6 st i ett borrhål när jag skulle sätta på en ny pirk.......Gissa om det  dröjde innan jag berättade det för farsan. Ha en bra kväll!

Dalarna....

Publicerad 2013-12-02 07:28:00 i Allmänt,

1967 började vi åka till Dalarna på pimpeltävlingar, det var oftast pappa, mamma, jag och Tore Karlsson.Han var pappas ungdomskamrat från tiden när de växte upp utanför Gnesta, som nu också bodde i Södertälje och gillade att fiska.Vi kunde åka upp till Dalarna på lördagmorgon hem igen, upp tidigt söndagmorgon för ny tävling.Tore brukade följa med oss hem och äta innan pappa skjutsade hem honom, han var ju ungkarl och bodde tillsammans med sin bror Kalle som skötte om hushållet.
Pappa var ju framåt och pratade med alla, en dag frågar  Ivar Hedenskog var vi bodde när vi var upp och tävlade.Pappa talade om att vi åkte fram och tillbaka varje gång, då sade Ivar att nästa gång kommer ni och bor hos oss.Det gjorde vi och vi umgicks flitigt på höstar, vårar när det inte fanns is i Stockholmtrakten, och även på sommarsemester uppe i Gevsjön.
Ivar gjorde ju Hedenskogspirkar och vi fick se hans verkstad i källaren vi köpte många pirkar och hade även med beställningar ifrån klubbkamrater.Det var många olika modeller och jag har nog haft de flesta och har idag flera av hans original kvar.Jag måste nog påstå att Ivar Hedenskog är pirkarnas urfader och idag finns det många liknande kopior på marknaden.
Jag fiskar fortfarande med hans pirkar och Dans exemplar är perfekta,mina favoriter är silver/koppar,silver/brons i storlekar 35mm-45mm.Har kvar några specialare som Ivar gjorde till oss för mälarfiske i storlek 50mm.

Tiden hos Ivar och Greta Hedenskog är något man alltid minns med mycket skratt,fiskehistorier,god mat och dryck samt mycket kortspel, femkortspoker och 31 stod alltid på programmet....Ha en bra dag, i morgon talar  jag om andra pirkar.

Isborrar...

Publicerad 2013-12-01 09:21:00 i Allmänt,

Gårdagen försvann snabbt med loppis och tjejfest,nu ska vi tala om isborrar.

När jag började pimpla så var det bara skopborrar  som gällde.Jag fick en egen 1967 när tävlandet satte igång på allvar.Vi tävlade för Södertälje Sportfiskeklubb och det var många tävlingar i Stockholmsdistriktet.Att borra med skopborr är inte det lättaste,är isen tjock är man tvungen att ösa ur hålet flera gånger och fortsätta borra.Är det sen stöpis så var det väldigt lätt att köra fast borren.
Jag har även varit med när pappa använt isbill,enkelt för att hugga upp isen när man satte sax och även vid kontroll av isens tjocklek.
Om jag kommer ihåg rätt så kom spiralborren 1968,den första ifrån Svängsta och den var röd.Stockholm och Helsingfors hade ett utbyte i pimpel som kallades Finnkampen,då började Vanajaborrarna komma till Sverige.
Det blev en dröm att borra med spiralborren som pressade upp isen ur hålet.Om det var stöpis och den var tjock så fick man ibland dra upp borren för att inte borra fast.
Finnländarna hade en variant med en pinne rakt igenom,istället för borrsväng,man skruvade sig igenom isen,likt en hävstång.knepigt och det tog lång tid.

Lite senare kom Rantanen,som jag har använt mycket,med utbytbara borrskär där de röda var bäst,de blå skären var lite sämre.Jag tror det var i början av -90-talet som det kom en aluminiumborr från Rantanen.Det var den bästa och lättaste borr jag använt,tyvärr så blev den med åren skör i svetsningen av spiralen.Så den fick läggas på hyllan och återgå till den tunga igen.

Moraborren Nova är den borr som jag använder idag,bra borr men för mig lite tung.Sedan tycker jag inte om att vattnet åker in i spiralen under tävling.När jag kommer hem så är jag noga med att den får stå och torka uppochner och sen att man vänder den rätt så att allt vatten försvinner ur spiralen.

När man bär borren på axeln med konten/lådan hängandes är det bra att ha en avlastningsrem eller en isoleringsbit för rör fasttejpad,för att undvika tryck på axeln.

Den perfekta borren idag är nog titanborrarna med Moraskär,har aldrig själv borrat med den men kännt hur lätt den är att bära.Igår var det premiärtävling här utanför Borlänge,kunde inte vara med då,men snart kör det igång och dagarna krymper till SM i Pimpel.       Ha en trevlig första advent och var rädd om Dig,ha alltid isdubbar på dig.