1980 ett bra fiskeår.....

Publicerad 2013-12-26 09:57:00 i Allmänt,

1980 började bra nytt jobb som brevbärare, kallt ute och svettigt i trappor svårt att klä sig i början, man hade ju uniform och underställ, så allt gick med vilja och perfekt med gratis motion. DM i pimpel gick det här året på Måsnaren i Södertälje med start vid badet. Måsnaren var ingen lättfiskad sjö och man hade inga större förhoppningar. Gick ganska långt ner mot Ing 1, och fick bra med fisk, så jag vann DM, och vi fick brons i laget. Såg på ett gammalt urklipp att man nu hade veteranklass också men fortfarande bara en juniorklass. SM skulle det här året gå på Barken i Smedjebacken, där hade vi tidigare varit på tävlingar så jag visste vart jag skulle gå. Vi åkte buss upp och pappa skulle ha vätskekontroll halvvägs in, för klubbmedlemmar med blåbärssoppa och sportdrycker, russin m.m. Men han fick ryggskott så jag tror att Ann-Mari från Södertälje Sfk ställde upp för oss. Jag gick långt bort förbi öar och in i en vik, där fiskade även Siv Hård ifrån Nora. Nappade bra i början men sen fick man kämpa och leta, det blev ju ganska många i viken så det tog snart slut. Lång vandring in och spännande väntan Vivianne Suther ifrån Stäket hade fått mycket fisk och kom sent in i mål och jag visste att Siv också hade mer än mig. Vivianne vann, Siv 2:a och jag kom 3:a, vilken lycka min första seniormedalj och vi fick guld i laget. Såg från en bild från 1979 att man var 4 stycken i laget men kommer inte ihåg vilka mer som var med oss från distriktet. Nu skulle vi också få åka till Finland på Nordiska mästerskap och det får bli en senare berättelse.
Bestämda steg mot invägningen SM -80. Det årliga Annandagsnappet på Barken är tyvärr i år inställt eftersom vi har dåligt med isar på de större sjöarna. Barkennappet 1972, 18 år och hade varit på krogen kvällen innan, sov i bilen upp var ganska sliten, 5:a i damklass.
På DM i mete vann jag guld, men tyvärr så skilde vi oss den här sommaren jag och min man. Har som tur är fortfarande kontakt med hans mamma Elna som också bor här i Borlänge och hon och hennes avlidna man Elof har ställt upp för mig och mina barn i alla år. Jag är så tacksam att hon finns och nu är det min tur att ge tillbaka lite.
Från DM 1980, fotograf Kaj Hagström....Jobbade du på länstidningen, finns ju ett större reportage från Likstammen samma år, jag kommer inte ihåg?

Kommentarer

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-26 10:06:32

Någon som kan ge ett tips? jag skriver och skriver, gör mellanslag uppehåll nytt stycke m.m. Men när jag publicerar så står allt i ett stycke, puust.

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2013-12-26 22:30:28

Nja det är inte jag som tagit fotot utan det måste vara en namne!

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-27 20:13:38

Okej Kaj, visste inte att två med samma namn kunde finnas så nära Stockholm-Södertälje.

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2013-12-27 20:25:56

Det är lite mysko särskilt när det är i pimpelsammanhang också!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela