Året 1971, pimpel SM m.m.......

Publicerad 2013-12-14 15:52:00 i Allmänt,

Dm i pimpel gick det här året på Aspen, mellan Södertälje och Botkyrka, det regnade hela dagen så man var genomblöt när man kom iland. Det var mitt sista år som damjunior, man var ju junior t.o.m. det år man fyllde 17 år, och det fanns bara en juniorklass, inga yngre eller äldre. Jag vann och gick vidare till SM samma år, ser ju måttligt intresserad ut på tidningsurklippet, visste inte ens att jag blev fotograferad. Starskottet sköts av Kaj Hagström står det att läsa, tror att han även var tävlingsledare. Kolla in mina broddar det är fjädrar och var bra vid blankis, blev det lite snö så halkade man. Det året gjorde jag flera reportage med tidningar som Expressen och Dagens Nyheter m.fl. Eftersom pappa jobbade vid SJ så fick mamma och jag också vara med på Svenska SJ -mästerskap, det här året gick det vid Taxinge , Mälaren. Det var en juniorklass så man måste tävla med killaren, jag vann där också vilket Lars-Åke Norling som kom 2:a har svårt att smälta. SM i pimpel gick på Ragnerudssjön norr om Vänerborg, rekordmånga 631 stycken kom till start. Det var en djup svårfiskad sjö och jag kommer ihåg att jag tappade många på vägen upp. Vi hade även där nummerlappar på oss och en fotograf ifrån dalademokraten som kände igen mig från framgångar i dalarna kom och fotade mig. Efter det har Bergkvist berättat att de betalade hans resa och uppehälle för att han skulle fotografera. Vi bodde på samma hotell som Dalarna och Östergötland, så kvällen innan hade jag varit runt och hälsat på gamla bekanta. Den här resan åkte jag inte med Stockholmsbussen utan med bil tillsammans med klubbkamrater ifrån Södertälje. Hur gick tävlingen???Jo, MIN STÖRSTA FÖRLUST NÅGONSIN, jag hade 9 abborrar och mina poäng blev 32 samma poäng som Karin från Uppsala hade, men hon hade en fisk mindre än mig, vilket man prioriterade då. Så jag blev " bara " 2:a , gissa om jag var besviken. På den tiden fanns inga lag eller lagmedaljer, men man räknade ändå ihop de fyra högsta vikterna, Stockholm kom 3:a i juniorerna och det var jag och tre killar, dalarnas juniorer var bäst sen kom Södermanland. Det blev trots allt många segrar inom pimpel så jag får vara nöjd, den sommaren träffade jag min kille Lasse(ingen fiskare), som jag senare gifte mig med och fick två söner med. DM i mete gick i Stäket bortom bron, det fanns ingen karta men man sa att man fick gå förbi en udde längre bort. Jag fiskade och fick väl en del men ville söka vidare, passerade en viss herr Mosell och frågade om man fick gå längre, han sa ja så jag fortsatte. När jag kom i mål hade jag mest fisk av flickorna, men Mr Mosell hade lämnat in en protest att jag gått utanför gränsen. Fy Fan vad han lurade mig, det visade sig att pappa också varit ännu längre bort än vad jag var så han blev också diskad, vilket öde. Det är i alla fall första och enda gången som jag blivit diskad principfast som jag är. Huu, jag blev jätteledsen och deprimerad och tänkte sluta fiska. Fröken Melkersson som vann DM i mete vann även Tusenmannametet på Djurgården det s.k. Djurgårdsmetet, och jag kom 2:a.
Reportage med Expressen, vi fiskade på Vällingen vid Eknäs, jag reportern och en skitsnygg fotograf, vid namn Lexius. Nappade skitdåligt så jag la mig ner och såg abborre men de ville inte hugga, föreslog att vi skulle gå bort mot Vackstanäs där det nappat bra tidigare på tävlingar. Mycket riktigt vi travade iväg (lång promenad) och där nappade det. Det var bara och dra och efter en stund lånade jag ut samma sorts pirk, krok och spö, som jag hade till reportern. Han lyckades till slut få en abborre och jublade och då hade jag redan fått 100 stycken.

Kommentarer

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2013-12-14 17:52:16

Härligt! Jag har också tidningsurklipp från den tävlingen med bild på Lennart Lundmark som också hade ett spö med pinnar! Jag kommer ihåg att vi fick jobba hårt för att få tillgång till Aspen som var en riktigt fin sjö egentligen med fin abborre!

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-15 10:22:28

Ja Kaj, spön med pinnar,de jag använde många år var lätta spön som vi köpte via Hedenskog. Vi hade målat dem för att känna igen dem, mina var blå, mammas röda, och pappas svarta.

Postat av: Annika Skoog

Publicerad 2013-12-30 00:30:59

Hej Rosie!
Vi träffades första gången på pallen 1971 i Vänersborg. Det var en jämn kamp mellan oss som Du redan skrivit om.Jag lyckades bli etta o Du tvåa. Det var mitt första år på SM o jag var 14 år. Googla på svenskt fiske nr 4 1971 så får Du upp en hel sida om bland annat oss.(Karin stämmer alltså inte):)
Vi sågs senast på SM i Karlstad!
Hör gärna av Dig!
Bästa hälsningar! Annika Skoog Uppsala

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-30 08:37:52

Hej Annika, ber om ursäkt måste i skrivandets stund blandat ihop dig med fröken Lund. Klantigt jag har ju själv urklippet från tidningen, upprättelse kommer och det var så roligt att träffa dig i Karlstad förra året, kram Rosie.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela