Året 1970,pimpel och mete SM....

Publicerad 2013-12-12 21:51:47 i Allmänt,

DM i pimpel gick det här året vid Kalmarsand, Mälaren, i mammas anteckningar kan man läsa Fy Fan. Det gick bättre för mig jag vann, och min bästa kompis Maj-Britt Löfgren var 2: a, vet inte om det var fler flickor med. SM skulle gå på Rosjön, Eksjö, vi åkte ner tre bilar från Södertälje i Januari för att träna, pappa och jag gick långt bort och fick bra med abborre. Men som alla vet så är ju abborrarna simkunniga så på SM fanns inte så många kvar, det är enda gången jag tränat innan på ett SM-vatten. Jag blev 2:a fick ihop 43 stycken och 168 poäng, Anneli från Borlänge vann på 233 poäng och Karin från Uppsala 3:a på 116 poäng.
Den våren bytte förbundet namn till Sveriges Fritidsfiskares Riksförbund och införde 3 medaljer även på DM, guld, silver, och brons. Medaljerna blev runda och kroken kom för att stanna. På mete -DM så vann jag och SM skulle gå i Bollnäs, fick en bra plats ute på en udde där jag fick abborre och mört. Tyvärr gick jag därifrån men lyckades ändå bli 2:a, mamma fick braxnar och mört och hon kom 2:a i damklassen. Så av dessa underbara sjöjungfrur så lyckades jag vinna 2 guld,3 silver och 2 brons, innan de blev runda med krok.
Så året 1970 var ett bra år för mig vann även, Borlänge, Falu, Långshyttemästerskapen. Jag vann uttagningstävling för Finnkampen där 5 damer fick åka och jag som var junior, gissa om jag var glad. På Finnkampen i Finland kom jag 2:a efter Ingrid Lundmark som vann, kommer att berätta mer om dessa tävlingar längre fram. På bilden ovan så är det mamma Birgitta och jag, i fönstret hänger Eira W och Ingrid Lundmark ut, kortet i mitten är från prisutdelningen efter middagen i Eksjö, och på sista kortet kan man se en skymt av L Broman och sen är det Lennart Lundmark, som också tog medalj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela