Dalarna....

Publicerad 2013-12-02 07:28:00 i Allmänt,

 
1967 började vi åka till Dalarna på pimpeltävlingar, det var oftast pappa, mamma, jag och Tore Karlsson.Han var pappas ungdomskamrat från tiden när de växte upp utanför Gnesta, som nu också bodde i Södertälje och gillade att fiska.Vi kunde åka upp till Dalarna på lördagmorgon hem igen, upp tidigt söndagmorgon för ny tävling.Tore brukade följa med oss hem och äta innan pappa skjutsade hem honom, han var ju ungkarl och bodde tillsammans med sin bror Kalle som skötte om hushållet.
Pappa var ju framåt och pratade med alla, en dag frågar  Ivar Hedenskog var vi bodde när vi var upp och tävlade.Pappa talade om att vi åkte fram och tillbaka varje gång, då sade Ivar att nästa gång kommer ni och bor hos oss.Det gjorde vi och vi umgicks flitigt på höstar, vårar när det inte fanns is i Stockholmtrakten, och även på sommarsemester uppe i Gevsjön.
Ivar gjorde ju Hedenskogspirkar och vi fick se hans verkstad i källaren vi köpte många pirkar och hade även med beställningar ifrån klubbkamrater.Det var många olika modeller och jag har nog haft de flesta och har idag flera av hans original kvar.Jag måste nog påstå att Ivar Hedenskog är pirkarnas urfader och idag finns det många liknande kopior på marknaden.
Jag fiskar fortfarande med hans pirkar och Dans exemplar är perfekta,mina favoriter är silver/koppar,silver/brons i storlekar 35mm-45mm.Har kvar några specialare som Ivar gjorde till oss för mälarfiske i storlek 50mm.
 
Tiden hos Ivar och Greta Hedenskog är något man alltid minns med mycket skratt,fiskehistorier,god mat och dryck samt mycket kortspel, femkortspoker och 31 stod alltid på programmet....Ha en bra dag, i morgon talar  jag om andra pirkar.

Kommentarer

Postat av: Esa

Publicerad 2013-12-03 15:53:40

Mycke bra blogg.. :-)

Postat av: Maggan Stridh.

Publicerad 2013-12-03 17:54:00

Trevlig läsning, bra jobbat Rosie. Kram.

Postat av: Rosie

Publicerad 2013-12-03 18:10:58

Tack Esa.
Tack Maggan kommer säkert en berättelse om dina stövlar om det är OK.

Postat av: Maggan Stridh

Publicerad 2013-12-04 12:06:00

Det är helt ok.

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2013-12-05 13:18:14

Tore Karlsson ja jösses! Han hade jag roligt med på några SM!

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-05 21:03:58

Ja Kaj, det finns hur mycket som helst att berätta om honom, eftersom han åkte med oss i många år och även tillbringade semestrar med oss, det kommer mer så småningom.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela