Lussevaka och Lucianappet.......

Publicerad 2013-12-13 02:41:00 i Allmänt,

1969 hade vi Lussevaka hemma hos en klasskompis, Maj-Britt och jag delade på en kvarter silverrom och Coca cola. Sen hem till vår tyskalärare som bodde i villorna nedanför Ronna, och sen till Saltskog som ligger på andra sidan stan i Södertälje. Där hade vi bestämt att pappa o mamma skulle hämta upp mig för vi skulle till Storvik på fiske. Det fanns ju inga mobiler på den tiden så vi hade bestämt en tid, som jag lyckades hålla. Pappa hade en Peugotkombi som var 7-sittsig, man kunde fälla ner och få ett säte längst bak ,där kunde jag ligga och sova, under resan. Vi hämtade upp Tore Karlsson och en annan kille som heter Sture sen bar det iväg upp till Storvikssjön. Så den dagen när man bytt om och fiskat med glitter i håret, kunde jag kamma hem ännu en seger, mamma skriver att det var mulet och 0 grader, hon kom 9:a i damklassen, men fick pris. Vem köpte ut spriten då.....Jo en äldre kompis till Maje, tror jag. Den här helgen för 20 år sedan var mamma och pappa upp till Edsbyn på Ullången, för att tävla på Lucianappet. Det gick bra de vann varsin klass kom sen hem till oss i Borlänge, sov kvar och upp söndagmorgon för fiske på Hyttsjön, Rättvik. På Ullången hade mamma Hedenskogspirk, Kurres krok och en med orange garn och grönt, hade 1786 gram. Där fick de varsin stor pepparkaksbock som alla segrare fick, som jag fick behålla. På lördagskvällen berättade pappa för mig att hans kiss var som apelsinfärgat, men hade inte sagt nåt till mamma. Helgen efter var de upp till Aspen, Fagersta och sen tillbaka hem till Lillturingen, Nykvarn. På torsdagen veckan efter så hade pappa en tid på vårdcentralen han hade ju även problem med dubbla hjärtslag och hade blivit elkonverterad flera gånger tidigare. Han fick remiss direkt upp till Södertälje sjukhus, åkte hem och lämnade bilen och tog bussen upp och blir inlagd direkt. I början av Januari dog han av en långt gången cancertumör i gallgången. Så han kom aldrig hem igen. I mammas anteckningar står det med annan färg på bläcket: Gunnars sista tävling. Så här års väcks därför hos oss släktingar mycket minnen och sedan dess har inte mamma gillat jularna nåt vidare. Så en vädjan till framförallt allt killar/karlar gå till doktorn om inte allt känns bra, de är inte farliga. Ha en trevlig Lucia därute det ska jag ha, i morgon skall jag bjuda några fiskekompisar på lunch,
kraam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela