Pimpel-SM 1967.....

Publicerad 2013-12-06 14:57:49 i Allmänt,

Under året -67 drog tävlingarna igång ordentligt efter att ha varit med på KM i SJ och Södertälje SFK några år. Då hade jag fått tävla med äldre killar bl.a  min bror som är 5 år äldre än mig, och andra killar eftersom det bara fanns en juniorklass i början. När jag sedan råkade slå honom så la han av , jag förstår väl att det kom in tjejer i bilden också och sedan dess har han tävlat med bowling och haft framgångar där.
Jag hade fått en egen skopborr med lite smalare skär så det inte skulle vara så jobbigt att borra. På DM det året kom jag 2:a då Christina som var ett år äldre än mig vann, och det var bara en tjej som fick åka till SM som då var samma år som DM. Pappa hade skjutsat ner Tore till Stockholmsbussen, för pappa kom inte heller med och jag var hos en kompis. Efter ett tag ringer telefonen hos kompisen och det är pappa som berättar att Christina är sjuk så jag får åka till SM om jag vill. Snabbt hem och packa och pappa sa -Jag kan köra ikapp bussen, men det förstår väl alla att inte ens han lyckades med det. När vi kom till stadshotellet i Örebro var det redan ordnat att jag skulle få bo med Eira och Ingrid(hon med pirkar i öronen, ni vet), så en extra säng fanns på deras rum och pappa kunde lugnt åka hem igen.På kvällen var det gemensam middag och jag satt vid samma bord som Tore Karlsson, han var ju lite törstig och hade beställt in en hel bricka med snapsar till flera i sällskapet. Tore gillade att gestikulera när han pratade och när kyparna kom med brickan slog Tore samtidigt ut med armen så allt åkte i golvet. Inget mer med det utan in med nya snapsar.
På Hjälmaren där vi skulle tävla var det blankis och blåsigt, pappa hade sagt att jag skulle gå och leta ute på "flatorna" för att kunna träffa på storabborre.Så jag gick där ensam kämpade på och fiskade tiden ut, hade inte ett enda napp, så mitt första SM blev en flopp. Jag var ju inte van att gå ensam, utan följde ju alltid efter pappa och inte var jag van vid Hjälmarefiske heller. Vid starten satt flera ifrån stockholmsdistriktet som kom bra både i herr och damklass. Jag fick i alla fall åka buss hem igen och förresten så hade inte Tore heller något napp, med på SM var också en legend från Södertälje Kurt " abborrpelle" Petterson.
 

Kommentarer

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2013-12-09 18:33:29

Där var jag med! Efter 3 timmar och 55 minuter fick jag plötsligt en abborre!
19 gram med påse vägde den!

Postat av: Rosie Thörne

Publicerad 2013-12-10 10:12:35

Ja, det var mycket smått, tror inte det blev några högre vikter för segrarna heller, och jag tror inte att någon annan damjunior fick någon fisk. Har nog förträngt detta SM.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela