Pimpel SM 1979 och lite till.....

Publicerad 2013-12-24 05:53:50 i Allmänt,

GOD JUL! Idag berättar jag om året 1979, jag var mammaledig Mikael var ett halvår och Stefan hade precis fyllt 3 år. DM gick den 4 februari på Erken Norrtälje, en av mina favoritsjöar som jag längtar tillbaka till. Pappa, Monika och jag gick tvärs över sjön, det var mycket snö och jobbigt att gå. Det nappade bra jag hade rött garn och stockholmsgrönt och en av Kurres krokar, som vanligt Hedenskogspirk. Jag kom 2:a och Monika 5:a, pappa kom också med, sen fick vi silver i lagtävlingen. Kommer inte ihåg hur många damer som fick åka, det fanns ju ingen damveteranklass men Monika kom i alla fall med på sitt första SM. SM gick det här året på Marmen, Sundsvall och vi åkte bil upp och bodde på Scandic inne i stan. På kvällen mat med dans och Tore bjöd på maten. Upp tidigt och iväg till sjön det var mycket snö och vi visste ju inte vart vi skulle gå. Jag ville gå mot kyrkan tyckte det såg så vackert ut och där fanns en liten ö. I mitt tredje hål börjar det nappa och jag fick bra med abborre även i de tre följande hålen. Monika fick ingenting inte ens ett napp, jag ropade och sa - Kom hit så får du likadan krok som jag har, nu tror jag vi hade häkten så man bara behövde byta kroken. Hon kom och fick min "lysräka" eller med andra ord rött garn och stockholmsgrönt. Hon började genast att få fisk och vi kämpade på, för mig gick det lite sämre. Vi hade ju ingen aning om hur vi låg till, det fanns inte så mycket folk där vi var. Jag kom på plats 10 och Monika kom 3:a, vilken lycka! Vår klubbkamrat Britt kom 2:a så vi fick även silver i laget och vi var ett rent klubblag fast att man räknade de tre bästa från distrikten. Vår klubbkamrat Bosse vann herrklassen och han var ju norrlänning och använde maggot. Maggot var inget som vi visste vad det var, för när vi var norrut och fiskade öring och röding så använde vi vanlig mask och "stubbmask" som vi letade och plockade under barken på gamla träd. Fick ett lagguld i mete den sommaren och på hösten varvade jag mammaledigheten med jobb som städerska på Posten, verkade inte så kul att gå tillbaka som postkassör så jag frågade om jobb i brevbäringen så i Januari -80 började jag som "trappsnigel". Ha det bra nu hela helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela