SM-Pimpel 1982-Mitt livs prestation.......

Publicerad 2013-12-30 10:40:00 i Allmänt,

DM det här året gick på Brofjärden i Bro, norra sidan av Mälaren, jag vann roligt när nu SM skulle gå på Björkfjärden på Mälaren utanför Södertälje, med start vid Underås.
Södertälje SFK arrangerade och pappa hade hand om invägning avruskning m.m. Jag hade fiskat en del runt Slandön och utanför den, där man kunde få bra med abborre, men tyckte nog att det var för nära starten och skulle nog bli många tävlande där. Tore och pappa brukade ibland vara ute och fiska och ha sparkar med sig just på det här området det är ju stora ytor och upp till 25 meters djup, så han visste ju vart man kunde gå. Han hade gjort en handritad karta åt mig med djupkanter på 8 m och det var nästan ända fram till gränsen 8 km bort från starten. Pappa hade i veckan köpt ett par fodrade joggingkängor i samma färg som min overall och sa- Om du tar medalj så får du dem annars vill jag ha betalt. Min syster Monika och hennes dotter Åsa hade likandana overaller, och vi fiskade ofta tillsammans så då visste inte folk vem det var som satt och fick fisk. På lördagskvällen var jag hem till mina föräldrar och lämnade barnen de skulle vara hos deras granne Anne-Marie, som också brukade tävla men som den här dagen vara hemma då hon fyllde 50 år. Kommer ihåg att det var melodifestival men jag åkte hem och la mig, skulle ju bli en jobbig dag i morgon. På söndagen var det kallt och blåsigt, blankis med snöfläckar och jag hade ett par stålbroddar. Så med Helly Hansen och polotröja i lådan, SJ-hjälmen och vatten i handen så bar det iväg mot gränsen. Jag sprang, hasade, gick fort, i två år hade jag ju jobbat som "trappleopard" och cyklande brevbärare så bra kondition hade jag och inte direkt några extrakilon. När startskottet gick hade jag långt kvar men valde att fullfölja och offrade tid.
I andra hålet fick jag stora abborrar och borrade runt och fick mer med fisk, blev kvar och letade runt var själv där och såg flera som satt alldeles vid gränsen, men de rörde på sig så dit ville jag inte gå. När det var en timme kvar gick jag närmare land var ju mitt ute på "flatan", kommer på 8 meterskanten, jag hade ju fiskat på 10-12 m. Faan det var ju här jag skulle varit ifrån början och här fanns det fisk. Tror att Heikki Voutilainen som vann herrklassen satt lite längre bort på 8 m, han hade ju högsta vikten på 7762 gram.
Kämpade på och gick en kvart före slutsignalen, nu hade broddarna frusit av all is så jag fick ta av dem. fick panik när jag missbedömt tiden, det hade ju tagit längre tid ut, och nu var man trött efter utgång och letandet av fisk. Hade en midjeväska med blåbärssoppa, sportdryck, russin och druvsocker, fick sällskap in av en karl så vi peppade varandra och jag bjöd på soppa. vi sprang, hasade och gick fort. Väl i mål stupade jag likt Gunde, och det var inte många minuter tillgodo. När jag hämtat andan kom pappa fram och frågade hur det gått, svarade dåligt, för jag har 82 stycken väger nog runt 3,5 kilo, men det är jättebra, de andra har bara runt 3 kilo. Abborrarna vägde 3740 gram och det räckte till vinst, vilken lycka sm-guld, sm-guld, SM- guuuld! Åh,vad lycklig jag var. Eftersom jag vunnit DM så hade lokalradion ringt mig och ville göra ett reportage i veckan innan SM. Vi var ner på kanalen nedanför Astra och det nappade bra, och på måndagen ringde Inger Friborg upp igen, så det blev ett litet inslag den dan också. Före prisutdelningen var det mycket fotografering, vi var till och med ner på isen med våra egna påsar. Både Heikki och jag var ju från hemmaklubben Södertälje SFK och flera tidningar ifrån Södermanland var också intresserade. Här nedanför Heikki och jag ,delar av min familj, Stefan, pappa, Monika och mamma, samt segrarna med sin fisk. Tyvärr så saknas Annie Bergkvist som vann damveteranklassen.
Det var över 900 startande på det här sm:et , omkring 150 funktionärer, samarbete med radioklubben, dator användes för första gången för att snabbt få fram resultaten och förutom SM-märken så hade " Förstadagskort" tagits fram. Se ovan, tävlingsledaren Kjell Andersson och flera ur sm-ledningen var ju själva postisar och samlare. Fisken gick till ett kattpensionat utanför stan. Så sent som i oktober fick Södertälje uppdraget att arrangera då det inte fanns någon annan villig.Trots att jag vann SM så fick jag inte vara med på Nordiska utan det skulle året därpå vara en landskampsuttagning på SM i Värmland, tråkigt. Den här dagen pimplade jag på djup 8-12 meter och med facit i hand så skulle jag ju tidigare letat upp 8 m, men hade jag orkat i mål då? Jag fiskade på en tung finsk pirk och krok som jag tack vare Kopponen köpt, han hade bra kontakter med finländare som gjorde pirkar. Hade också en specialgjord stor Hedenskogare s/k och rött garn. Före prisutdelningen så hade jag, mina föräldrars granne Karl-Evert och en klubbkompis delat på en stor konjak, så glad i hågen åkte vi hem till hans fru och fortsatte festen, hon fyllde ju 50 år och var som sagt barnvakt. Jag var först i säng den kvällen och som tur var hade jag tagit ledigt på måndagen, man var ju ganska mörbultad efter den här Dagens genomkörare men Lycklig.