Hammerdal 2011......

Publicerad 2014-04-18 20:40:32 i Allmänt,

Jag hade hört talas så mycket om fisket och tävlandet under påsken i Jämtland, så nu kändes det som det var min tur att prova på det. Mina föräldrar Gunnar och Birgitta hade ju redan på 80-talet stannat och tävlat runt Gällö på hemvägen eller på väg till vinterfisket uppe i Gevsjön och Ånnsjön. De hade ju ofta husvagnen med sig eller hyrde stuga vid Gällö camping, och ibland var deras grannar Anne-Marie och Karl-Evert med också. Nu var det min tur att prova och jag hade hört att många åkte upp till Sjöboda i Hammerdal, vad jag inte visste då var att det var Åke Bolander som fixade boende och mat och organiserade allt tillsammans med Sven och fru Britta. Men jag ringde och pratade med Sven som sa att det fanns plats i stora sovsalen och att jag skulle höra av mig om någon dag. När jag nästa gång ringde så hade Sven pratat med Britta och föreslog att jag kunde bo bakom ett draperi på en scen. I min fantasi såg jag ett "typ" Folkets Hus med en scen och där skulle jag bo så jag tackade ja. Resan påbörjades på onsdagens förmiddag och gick via Rättvik, Orsa, Sveg och uppöver till Östersund och vidare mot Hammerdal. Genom områden där kloka gummor eller häxor blivit brända på bål för längesedan och där byggde ju kyrkans män ståtliga vackra kyrkor.
Väl framme så visade det sig att jag skulle bo bakom ett draperi i slutet på en korridor, men vem bryr sig det skulle jag lätt fixa. Min nattsömn var ändå inget vidare så det fick bli den sömn som kroppen behövde. Alla andra var ute och fiskade och efter en liten stund kom ett gäng "killar" ifrån Fagersta och vi delade vissa drycker. Fiskefolket ramlade in och sedan var det middag och sen i säng. På torsdagen gick jag en promenad, det här året var det dålig is på Hammerdalssjön och lite landlöst, en del var ute och fiskade och till kvällen skulle vi åka på tävling på Raftsjön.
För att komma till Raftsjön så åker man på Jämtlands längsta raksträcka och jag hade turen att få åka med Åke, Kurre (Abborrpelle) och Björn Olsson. Efter en timmes fiske började det regna och jag hade gått ut till vänster på sjön, fick lite abborrar och en hel del mört. Såg inga andra som fått fisk så jag trodde att jag låg bra till. Så när tävlingstiden var slut så var man dyngsur, en del hade plurrat och åkt hem tidigare och mina fiskar räckte inte långt. Väl hemma och efter en varm dusch så var det middag och Britta ska ha allt beröm för sin matlagning och bakning, det var alltid efterätt också. På fredagen bar det tidigt av till Borgvattnet och vi passerade Boränge, man trodde nästan att man var hemma. Kurre skulle sälja krok och jag hade fått i uppgift att sälja lite pirkar. Solen sken och fåglarna kvittrade men mitt fiske funkade inget vidare, men vad gör det när man får umgås med trevliga fiskekamrater från många olika dela av landet. Så hem och ännu en god middag, och trevligt umgänge med alla 36 killarna på Sjöboda. Jag hade ingen aning om när jag åkte upp till Sjöboda att jag skulle vara ensam "tjej", men det gick bra och kvällarna bestod av skönsång, taktik och fiskehistorier. På lördagens tävling skulle det bli min sista tävling,jag gick ju en kurs i Söderhamn så på söndagen skulle jag rulla neröver. Påskaftonens tävling gick på Ottsjön och jag hade bestämt mig att satsa hårt och gå långt. Jag fick några stora abborrar i början och blev kvar och letade runt lite där jag var. Tappade några stora så när det var en timme kvar drog jag mig hemåt. Borrade mig fram på en flata innan man skulle upp och gå vägen tillbaka. Träffar på stora och många abborrar, så i några hål får jag nog mer än 5 kilo, en man kom fram till mig efter en stund och sa- Du har nog fått 2 kilo eller? Jag kunde ju bara hålla med och han gick därifrån för han fick inga och inte jag heller för den delen, fast jag letade och borrade runt omkring. När jag kom iland så vägde min påse närmare 6900 gram tror jag och på det kom jag fyra tror jag. Fick ta med mig min påse och satt och flådde hälften av fisken när vi kom tillbaka till Sjöboda. Dessa fiskar tog jag med till min kursledare Gittan och resten fick jag lägga in i hennes frys på söndagen. Till middagen så hade jag ett stort påskägg med godis och bjöd på, och till råga på allt var jag utklädd till Påskkärring med fräknar och hade en minikvast med mig. Efter middagen tackade jag alla för att jag hade fått varit där och att de stått ut med en "kärring". På söndagen efter packning av bil så bar det av till Söderhamn för kurs, åkte ner en sväng till det Thailändska templet och det var en vacker resväg ner och åkte även ut en sväng till Skärsö i Söderhamns skärgård.
Sedan fortsatte söndagen och måndagen med en kurs i kärlekens tecken.
Livet lekte och man längtade tillbaka till Jämtland och Hammerdal och visst ville jag tillbaka till nästa år. Berättar mer om det i morgon, Glad Påsk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela