Hammerdal 2012.......

Publicerad 2014-04-19 10:43:00 i Allmänt,

Ännu en berättelse om Hammerdal, glömde igår att nämna att det bara var en tävling om dagen då isarna inte var i bästa skick och en del sjöar även landlösa. Kroken som jag hade på Ottsjön var en stor fin orange krok som jag fått av Sören ifrån Fagersta. Han hade alltid eget rum i tvättstugan på Sjöboda, ni kan fråga honom varför...Ja året 2012 så var jag inne i systemet det vill säga, jag fick mail och förfrågan om deltagande från Åke som höll i allt. Perfekt med program för de sjöar som var tilltänkta och tider för tävlingar, frukost, lunch eller middag, för tävlingsdagarna. När sedan alla anmält sig fick vi även namn och mailadresser och kunde se när alla anlände. Det här året så hade min syster Monika blivit änka i slutet av Februari så jag ville att hon skulle följa med mig upp. Hon kom upp till Borlänge någon dag innan vi åkte så vi kunde hälsa på mamma som bodde i Kvarnsveden. Vi åkte upp till Hammerdal på onsdagen och Monika körde, skönt att bara få åka med. Väl framme så hade vi fått eget rum med egen toalett och dusch. De flesta var ute och fiskade men till kvällen så var det gemensam middag och så småningom i säng. På torsdagkväll den 5 April var det dags för Raftsjön med tävling 16-20. Innan dess hade det varit 6 tävlingar senaste veckan som en del hade varit på. Det här året så var inte Kurre med så Monika, Björn Olsson och jag kunde åka med Åke Bolander som var ute i god tid då han hade Kurres krok med till försäljning.
Den här kvällen gick vi tvärs över sjön och fick bra med stora mörtar i början, men man blev snabbt nerborrad och fisken blev skrämd så nappandet avtog. Vi fiskade oss så småningom hemåt och det började även regna och snöblaska så det var inget vidare skönt på sjön. Varken jag eller Monika fick något pris men nu var vi i alla fall i gång. När vi kom tillbaka så var jag ut i köket för att låna en sax av Britta för att kunna klippa sönder en handduk om det skulle bli mer kladdfiske,hatar att bli kall och kladdig av mörtfisket på vintern. Men då gick Britta och letade fram gamla trasor som vi klippte sönder och delade på, tack för det. På fredagen var det tidig avfärd mot Vikfjärden, ett nytt ställe för mig och Monika och jag gick bara tvärs över sjön och började vid en gräns vid ett utlopp. Det nappade bra i början för både Monika och mig med flera stora abborrar. Det var en härlig dag med solsken och man fick borra och borra för att träffa på fisken. I ett hål fick jag på något stort som jag fick lirka med innan jag fick upp "gäddskrället" på cirka 3 kg.
Sprang bort en bit och släppte ner den i ett annat hål, lite senare fick jag upp en mindre gädda som också fick gå tillbaka. När vi sedan kom iland så vägde vi in och sen åkte vi ner till startplatsen vid Hammerdalssjön där eftermiddagens tävling skulle gå av stapeln. Det visade sig att jag tappat ett av mina gudinneörhängen med månsten på Vikfjärden, och senare samma sommar tappade jag även det stora hänget och halsband. Så nu har jag bara ett örhänge kvar, lite svinn får man räkna med.
När folket börjar trilla in till Hammerdalssjön så visar det sig att jag blivit 2:a på Vikfjärden, kul. Polisen dök upp och ställde sig vid infarten till parkering och hade nykterhetskontroll, lite väl fräckt kan man tycka och jag tror att alla klarade sig, man väljer ju vem som kan köra?! Nytt vatten och nya erfarenheter, Monika och jag gick till vänster och började utanför en udde nedanför kyrkan. Lite kyrklig kan man väl vara när det är påsk. Det nappade dåligt man fick verkligen kämpa och borra, gå tillbaka till gamla hål där man fått fisk. Så var det hela tävlingen och rätt som det var ramlade man på någon större.
Vid prisutdelningen visade det sig att jag vann på en vikt över 2,7 kg och det var inte många herrar som hade mer än mig och Monika fick ett stort vackert fat. Väl tillbaka så bjöd vi på påskgodis och efter middagen så försvann jag ner till sjön en stund. Jag hade en hemuppgift/läxa att göra, det var skitkallt ute och fullmåne, så jag gjorde det jag skulle och var väl borta en halvtimme full av månljus och nya energier.
På Påskafton bar det iväg upp ovanför Strömsund för tävling på Malmsjön, med start på mitten och samma start. Man skulle räkna ihop båda tävlingarna för att få ett slutresultat. Det var jobbigt att gå ner till sjön och man sjönk ner i snön på flera ställen och sen skulle man ju upp två gånger också, puust. Första tävlingen bommade jag fick inte så mycket och det gick dåligt för Monika också. På andra tävlingen så nappade det bättre med både abborrar och mört, men eftersom vi bommat på första så räckte det inte till något pris. När man väl hade jobbat sig uppför backen till invägning och bilarna så hände något väldigt tragiskt. Av respekt tänker jag inte gå in på det närmare, men ni som var med vet vad jag menar........Den natten sov jag i stora sovsalen med snarkande och hostande män, men man fick den sömn som kroppen behövde, så nya tag på Påskdagen. Då var det dags för Gåxsjön Kakuåsen och Monika tog egen bil för vi var ganska slitna och skulle inte vara med på eftermiddagens tävling på Ottsjön. Ett mycket trevligt ställe där familjer kom och tävlade, en del hade skoter och släde med sig och åkte ut med på sjön. Man gjorde upp eldar och grillade och hade det väldigt mysigt och de störde inte oss tävlingsfiskare. Vi gick bara rakt ut och började vid en vass, jag fick några stora i början men Monika drog sig längre ut. Jag såg att en man fick lite fisk på ett ställe men gick därifrån, så jag gick dit och fiskade i gamla hål. Jag lyckades få en sik på cirka 4 hekto och en del abborrar. Monika satt längre ut tillsammans med två karlar som också fick fisk. Jag gick dit och det var en gräskant där fisken gick, männen gick iväg och Monika och jag fick flera "kanonhål" och letade runt när det började avta. Väl iland så hade jag lite över 4,9 kg och Monika ett hekto mindre. Vi blev tvåa och trea i damklassen, och jag var bara 3 hekto ifrån 2000 kronor, men jag fick en värsting till borrmaskin som min äldste son sen fick. Monika tog en ladyshave och skojade livligt om vad den skulle användas till. Fanns även lotterier på en tavla och Wiskey och även till försäljning så en del försåg sig, nämner inga namn. På kvällen var det dags för den sista måltiden och resterande godis fick Sven och Brittas barnbarn dela på. På Sjöboda bor även deras dotter, måg och barnbarn och varje påskafton brukar yngste grabben underhålla oss med att spela dragspel, en riktig "klippare" på det. Flera av tävlingsfiskarna på Sjöboda var ner till Gällö på Vikingnappet och kom "hem" sent. Måndagen var det dags för oss att packa bilen för att åka hemåt, när vi passerade Noppikoski såg vi skyltarna in till Storhamra, där OS-pimpeln var i full gång. Om ni vill läsa resultat ifrån Jämtland så gå in på www.ulriksforsarna.se eller www.sundsjofiskarna.se
Sedan dess har jag tyvärr inte varit upp till Jämtland, förra året så blev mamma flyttad till ett äldreboende och vi trodde att vi skulle röja ur hennes lägenhet, men uppsägningstiden var tre månader så det blev bara lite röj under påsken. I Sjöboda fanns inget boende längre, då Sven hyr ut till vindkraftsjobbare, så gänget hyr i närheten av Strömsund. Monika kom upp och vi tävlade häromkring Borlänge eftersom vi hade tjocka isar och kunde fiska till mitten av April. I år hade jag helt enkelt inte råd, fyller ju jämnt till sommaren och tänkte väl att det skulle bli något minnesvärt. I dag skulle Jonas Gustafsson som ett tag låg överst på pimpelsports cup åka upp till Gällö för att vara med på Vikinganappet och kvällstävlingen i morgon. Men med ryggskott som övergick i ischias och värk i bröstryggen så fick jag tacka nej, nu kan Dan Ersbjörs följa med och jag hoppas att någon av dem tar hem pokalen, så hedern finns kvar här i Borlänge. Min personliga åsikt angående årets regler i pimpelcupen är märkliga, när man får poäng efter hur många deltagare som är med på tävlingarna. Här i Dalarna och Hälsingland har vi inte en chans att komma upp i det deltagarantal som det är i Norrland, men,men vi får se hur det går. Kör hårt Jonas och Dan, håller tummarna. En fortsatt Glad Påsk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela