Postmästerskap.....

Publicerad 2014-04-02 18:11:31 i Allmänt,

Det blev 26 år inom Kungliga Postverket, hann med att få en gåva efter 25 år, tur var väl det för ett tag var gränsen 30 år. De flesta "kärringar", jag menar kvinnor, brukar välja ett guldhalsband och de hade de flesta gjort vid vår sammankomst också. Men jag valde en takkrona i mässing från Skultuna, den påminner lite om kronorna som finns i en del kyrkor. Jag tycker att det är roligt att byta färg på ljusen vid olika högtider, rött vid jul och gult till påsk, grönt på sommaren o.s.v. Jag kan titulera mig Postmästare i pimpel eftersom jag vunnit och har kommit tvåa flera gånger individuellt. Det var oftast jag och Vivianne Suther från Stäkets SFK som fajtades och bodde ihop många gånger också. Hon jobbade som sorterare på posten och själv var jag brevbärare efter mina år som postkassör. Kommer inte ihåg när Postens tävlingar började men min första pokal är ifrån 1983, och sista gången jag var med var i Deje 1992 eller 1993. Jag har tävlat i Södertälje, Strängnäs, Borås, Alvesta, Fagersta, Borlänge och Deje. När vi var i Södertälje så gick tävlingen vid Taxinge på Mälaren och Vivianne hängde på mig och vi gick långt ut ibland öarna. Vi fiskade ganska jämnt, och i närheten av varandra när vi skulle in så var det jobbigt att gå och vi hade sällskap. Vivianne var trött så jag bjöd henne på druvsocker vilket hon kommer ihåg och brukar nämna när vi träffas. Hon hade "hivat" upp mer abborre än mig så hon vann och jag blev tvåa. Postens IF Södertälje arrangerade tävlingen och en kamratförening skulle stå för prisutdelningen som var i samband med middag på Scandic. Nu blev det lite pinsamt för oss från Södertälje prisbordet var inget vidare, det var så man fick skämmas och tråkigt nog så hade ingen från den andra föreningen frågat oss om priserna och värdet på dem. De tog startavgifterna och gjorde sig nog en "hacka" för prisbordet var som sagt bedrövligt. Vid alla tävlingar var det även lagtävling, de tre högsta vikterna bildade lag, så jag har varit med och vunnit lagtävlingen också. Mina medtävlare var ju killar och jag kommer ihåg när vi skulle till Alvesta, då åkte vi tåg ifrån Södertälje. Vi skulle få bo hos en f.d arbetskamrat som flyttat ner och han kom och hämtade oss på stationen. Nästa dag skjutsade han oss till tävlingen och åter till station, en minnesvärd resa. Så jag tävlade för Postens idrottsförening Södertälje även sen jag flyttat till Nyköping. 1991 så gick mästerskapet på Ösjön här i Borlänge och min man var med och kollade runt på bostadsområden här i stan medans jag fiskade. Vi hade ju begärt förflyttning från Nyköping hit upp och skulle flytta upp till sommaren. Den våren blev det ytterligare några resor upp för att titta på hus.
Det året när tävlingen gick i Deje så tävlade jag för Posten i Borlänge och vi var fyra stycken som lånat en postbil och åkte ner över Värmlandsskogarna. Jag bodde ihop med Vivianne och hon slog mig även den gången. När vi skulle åka hem så körde Peter "Pekka" fel vid någon korsning och vi hamnade i urskogen, bensinen började ta slut och vi hade en yngre kille med oss som blev så nervös. Men Pekka bara skrattade och körde vidare i rallyfart på dessa skogsvägar. Den stackars grabben målade väl upp en natt i mörka skogen utan mat och värme, men till slut så kom vi hem välbehållna. Efter det har inte jag varit på något Postmästerskap, kanske att de slutade med dessa tävlingar. Fick i alla fall ihop 9 stycken pokaler och plaketter, varav två stycken är ifrån traditionellt mete. Det första metet gick i en å utanför Nässjö och det andra i samma sjö i Jönköping där SM i traditionellt mete gick 2004. Ha det gott, igår var jag ute med två av mina grabbar och fiskade regnbåge med kastspö från land, med fluga, bottenmete, drag och spinnare. Liiite småkallt var det och väldigt tidigt på året för att vara mig.