SM i Traditionellt Mete 2014.......

Publicerad 2014-08-03 09:33:00 i Allmänt,

Nu är jag tillbaka efter ett låångt uppehåll. Den här helgen går Svenska Mästerskapen i Traditionellt Mete i Tranås. I traditionellt mete får man inte mäska, som bete får man använda mask, maggot och majs. Man får använda toppknutna metspö och kastspö och vada ut till knähöjd, lottad plats där man måste stå kvar första kvarten av den 4 timmar långa tävlingen, det är huvudreglerna.
Det blev många turer innan jag kastade in handduken, jag skulle ha varit med både individuellt och i damveteranlag. När vi skulle anmäla oss så hoppade två av våra ordinarie lagmedlemmar av. Vi frågade runt, finns ju inte så många som fiskar längre. Men vi fick med en tredje person så vi anmälde oss och Lena med man skulle åka ner redan på torsdagen och åka vidare på semester söderut på måndagen. Jag bokade rum på ett hotell bredvid golfbanan för mig och vår tredje lagmedlem från fredag till söndag, endast en km från centrum. Men sedan hoppade min rumskompis av p.g.a. värk och problem med knän och handleder. Lena fixade en ny tredje person som skulle åka och bo ihop med mig. Då skulle jag få köra själv fram och tillbaka och blev lite tveksam om jag skulle orka det. När sedan även den personen tackade nej så slängde jag ut en förfrågan på Facebook, om skjuts ner och hem. Jag skulle ju tävla individuellt och Lena och jag kunde ju tävla i lag på två, men ingen svarade. Blev även erbjuden att åka med Lena och Gardar som ändrat sin semester eftersom de inte själva var så pigga. Men jag tyckte att fyra nätter på ett annat hotell än de, och den merkostnaden så var det inte värt det. Inte heller att åka ner själv fredag till söndag. Så jag lämnade återbud och avbokade dubbelrummet, och det var bara att gilla läget.
Tur för den som lyckats fånga en braxen denna dag. Jag har försökt att googla fram resultatlistor från gårdagens individuella tävling, men ej lyckats. Tack vare vänner på Facebook så vet jag att det blev strul med lottningen på morgonen, det saknade visst flera platser/lotter för damerna, tråkigt vid en så stor tävling! Fick också veta att många medaljer gått till flera kullor från Dalarna. Fjällkroken tog visst ett guld och två silver och Skinnkroken ett brons. Idag går lagtävlingen och vi får hoppas att lotterna räcker till alla och att man kan få läsa lite resultat så småningom. Skitfiske till Alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela