Tjejmete i Främbyviken.......

Publicerad 2014-08-23 11:13:09 i Allmänt,

Lördagen den 9 Augusti arrangerade Falubygdens SFK "Tjejmete" i Främbyviken, Runn. En tävling för att locka nya tjejer till fisket och även många kända tävlingsfiskare brukar vara med. För mig var det första gången som jag ställde upp, och det gick bra kom trea. I startavgiften som är 100 kronor så får man en färdig vinda med häkte, rev, flöte, bly och tolvans krok, och mask och maggot. Alla använder 4 metersspön och de som vill får hjälp av de många funktionärer som finns på plats. I anslutning till Främbyviken finns ett reningsverk, så det är gott om mört, löja, abborre och braxen. Många av Faluns och Borlänges klubbtävlingar och KM brukar arrangeras där och mäsktävlingarna är populära, då det ofta är höga vikter. Lördagen bjöd på ett strålande väder med sol och runt om sjön pågick många andra arrangemang eftersom det var "Runndagar". På förmiddagen hade jag varit vid Ornässtugan vid Ösjön och åkt med på en Ångbåtstur, berättar om det en annan gång. På Tjejmetet var det lottad utgång, som innebär att man tar en lott (kula med nummer på) och sedan går man ut i nummerordning och väljer fiskeplats och man får inte gå förbi någon som är före. Jag hade tur och fick nummer 6, så det var inte så många före mig och kunde välja en bra öppen plats utan vass, och med lite näckrosor. Bara efter cirka 5 minuter så nappar en braxen, men den simmar in i näckrosorna och jag kan inte dra in den. Det var bara att vara iskall och låta den själv simma loss, så efter en stund kunde jag håva in den. Vilken tur jag hade för det nappade dåligt den här dagen.
Jag hade laddat kroken med en hängande mask och några vita maggots, och fortsatte med det fisket ett bra tag men inget mer. Efter cirka en timme kom det in lite fisk närmare land så det var bara att fortsätta med bara maggot och jag lyckades få upp flera mörtar och löjor. Tyvärr så landade flera i vattnet innan jag fick tag i dem, men det är smällar man får ta. Fick ihop 1232 gram och kom trea på den vikten, fler resultat och bilder finns att läsa på Falubygdens SFK:s sida i länk här på sidan. Vi var 14 seniorer och 4 juniorer och segrarna fick förutom varupris en Dalahäst i glas. Ett trevligt arrangemang med ett stort prisbord. Själv tog jag ett par byxor, så nu börjar upptrappning inför vinterns bravader och man får väl hoppas att jag kommer i byxorna tills dess. För den här sommaren har medfört allt för många extrakilon, haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela