Rosies Vinterstudio.....

Publicerad 2014-12-14 12:48:27 i Allmänt,

Ännu en dag framför TV:n med skidor på höjden, tvären och med gevär. Roligt då jag alltid har varit och är sportintresserad.
Igår så var jag ut en sväng till Båtstasjön och kollade Dalakampen, en mormyskatävling över två dagar. Tunabygdens Sfk var arrangör och man hade delat av den lilla sjön på mitten så idag körs tävlingen på den andra delen. Jag har aldrig sett eller medverkat på någon mormyskatävlingen så det var extra kul att se hur det gick till.
Båtstasjön ligger norr om Borlänge och ligger alldeles bredvid Dalälven med inlopp därifrån. Det finns inplanterad regnbåge och öring i sjön och i somras så var jag där några gånger med mina söner Mikael och Niklas och kastade. I sjön finns även abborre , mört och braxen och jag fick då bara abborrar. Niklas däremot lyckades få regnbåge och tappade stora öringar. Båtstasjön är på sommaren en populär badsjö, där många trivs. Så där har jag varit och solat många gånger.
Det var en gråkall och lite blåsig Luciadag och jag gick aldrig ut på sjön då jag inte ville störa fisket, det verkade vara trögt fiske och jag såg bara tre fiskar som kom upp. Det var 14 stycken startande och en som pimplade regnbåge på den andra halvan av sjön. Sverige-eliten var på plats och regerande Svenska Mästaren i Mormyska Arto Jumisko och broder Timo var där, och jag såg även fler toppnamn på isen. Tror dock inte att det här är något för mig, är nog alldeles för frusen av mig för att sitta still så mycket och inte jaga och borra sig varm. Det är nog svårt att se den tunna reven och att varpa är inte riktigt min grej, har alldeles för ont i mina leder. Men det är så klart fråga om teknik och val av mormyska, bete och mäsk också. Men man ska väl aldrig säga aldrig, med en bra läromästare som kan visa och tala om alla hemligheter så vad vet man ......Såg idag inte några resultat och jag stannar hemma idag, för igår tinade jag inte upp förrän framåt kvällen, trots att jag hade varma kläder och fiskestövlar på mig. När jag skrev om året 1987 så glömde jag en stor händelse då Åsa Forsell min systerdotter blev Svensk Mästarinna i pimpel i äldre damjuniorklassen på sjön Yngaren utanför Nyköping. Åke Bolander blev också vald till ny ordförande för Södertälje SFK och satt kvar på den posten i 20 år, och nu är han tillbaka som ordförande igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela