Södertälje SFK 1985-1986.....

Publicerad 2014-12-12 11:44:10 i Allmänt,

Jag förstår inte vart vintern tog vägen, vi har bara haft några minusgrader och regn med plusgrader och natten till onsdagen blåste det storm. Till helgen skulle det bli lite mer minusgrader och vi får hoppas att det inte blir så mycket snö närmaste tiden. Just nu så är det barmark och "gröna" gärden. Den enda medaljen jag tog 1985 var silver på DM i mete, missade DM i pimpel som gick vid Underås, Mälaren utanför Södertälje. Samma startplats som SM 1982 men kanske inte lika stort område? Mamma kom fyra i sin klass och var klar för SM som det här året gick på Bergviken, med start i norra delen av sjön. Även min systerdotter Åsa var med och tävlade i yngre damjuniorer som hon vann, Yes. Här är Åsa för några år sedan, för evigt ung.
Det var en jobbig tävlingsdag med mycket snö, stöp och vatten som ibland rann över stövelkanten. Mamma har skrivit i sin bok: 3/3 SM Bergviken. 260 gram och inget pris. Det här SM kan man glömma för min del. Stor glädje ändå, Åsa SM-Mästarinna i damjunior och Heikki Voutilainen mästare i herrseniorer. Christina Harmaala silver och Nina Hartonen brons i damjuniorer. Ett fint SM trots allt. Jo, jag har hört talas om att mormor Birgitta och mamma Monika stod och grät när Åsa klev upp högst på pallen. Bra gjort av Heikki att vinna en gång till, han vann ju även 1982. Det här året var mamma med till Helsingfors på Finnkampen och där fick alla i laget en ny isborr. Mammas sista tävlingen för året var på Vikasjön och de hann med 29 stycken tävlingar denna säsong. Såg även i mina listor att Nina Hartonen vunnit SM i pimpel året innan 1984, i yngre damjuniorer.1985 startar pappa pensionärsmetet i Södertälje SFK, de metar dagtid en vardag varje vecka under säsongen. 1986 så fick jag silver individuellt i DM i mete och brons på DM i kustfiske. Senare på SM i kustfiske vann jag brons individuellt och silver i lag. Om jag kommer ihåg rätt så blev Kurre Svensk Mästare i kustfiske, som åter igen gick på Västkusten. Mamma hade åter kvalificerat sig till Finnkampen och kom trea där. Jag tror att det här var sista året som Finnkampen arrangerades. Stockholm stod som arrangör och hade lagt tävlingen på Mälaren. Våra finska vänner hade mer och mer gått över till att pimpla med mormyska och kom med dessa. Fisken fanns på cirka 10 meters djup och det säger sig själv att Stockholm hade fördel med sina tunga pirkar jämfört med mormyskor, på detta "Mälarfiske". På kvällen skjutsade jag mamma till middagen och prisutdelningen eftersom pappa var sjuk, och det var ingen trevlig stämning. Klart att finländarna var besvikna, men som tur var hade vi Pentti Harmaala som kunde tolka en del. Som sagt, tror inte att det blev något mer utbyte med Helsingfors efter den här tävlingen. 1985 arrangerade Södertälje SFK sitt första KM i Modernt (Internationellt) mete och den första att vinna det var, Arto Jumisko. Det här året sattes det ut minkfällor i sjön Vällingen då kräftbeståndet minskat. Här är några gamla Södertälje-profiler.
Några av Södertäljes damer flera som varit med från starten 1964.
Två SJ-profiler och även medlemmar i klubben, samt prisutdelning i Strängnäs.
Klubbtävling på Djurgården och prisutdelning i Stormete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela