Året 2008.......

Publicerad 2014-02-16 11:35:58 i Allmänt,

Nu har jag halkat efter i planeringen inför SM i pimpel, där jag tänkte att jag skulle hinna med att berätta om alla tidigare SM som varit. Det känns inte så viktigt nu när SM är lagt på is, jag har ju tid på mig. Året 2008 så fick jag två medaljer brons individuellt i pimpel och brons i traditionellt mete i lag. Pimpel-DM gick på Björken, Grangärde och det var flera år sedan jag var med där, jag gick ner till höger utanför reningsverket. Fiskade själv hela dagen och där hade jag på den största abborre som jag sett, hade med den några vänder upp till hålet och såg den dessa gånger svepa förbi, för att sedan göra ett ryck och försvinna. I min enfald blev jag kvar för att försöka lura den igen, men icke. Min vikt räckte dock till brons och vi hade inget lag. Mamma gick till vänster bort och fick problem med kärlkrampen, hon var tvungen att ta fyra stycken nitromex under tungan, under tävlingen. Trots det så lyckades deras lag att ta guldet med i laget var också Lillemor Arvidsson, Anne-Marie Hellström och Ellen Jonsson.
SM i pimpel individuellt gick i Sundsvall på Björkfjärden med otroliga vikter, segraren i herrklassen och med dagens högsta vikt på 22.220 gram var Olle Eriksson Nora-Gyttorp, hans andra SM-seger. Övriga segrare D Lotta Engvall, HV Sven Taflin, DV Ulla-Britt Taflin, ÄHV Lennart Persson, ÄDV May Tomasson, ÄHJ Michael Jönsson, ÄDJ Victoria Liv, YHJ Tony Åström, YDJ Ida karlsson och arrangör Per Jönsson. Det var även Lotta Engvalls andra SM- seger och sedan dess har det ju hänt mycket för henne både på SM och Nordiska Mästerskap. På lagtävlingen 2008 skulle mamma vara med och jag hade lovat att skjutsa över dagen, med i bilen var också Sylvia Nilsson och Viveka Jernberg. De två var i samma lag som Annie Bergkvist och Hilkka Pekhola, som lyckades vinna ÄDV. Så till hemresan hade man två guldmedaljörer i bilen, som tack för att de fick åka med fick jag också deras blombuketter. Så jag sparade klistermärket på dem. Mammas lag lyckades inte fullt ut, det blev ingen medalj detta år. Den här vintern i Januari blev jag uppringd av Sven-Erik Ejeborg som ibland gjorde reportage för tidningen Dalabygden. Han har tidigare varit journalist på Eskilstuna Kuriren och bodde nu som pensionär i Falun. Vi träffades vid Roxnäs udde och han fick låna ett par broddar av mig för att kunna ta sig ut på den blankis som var. Det nappade bra och jag fiskade bara en kort stund sedan gick vi iland och han ställde en massa frågor. Han berättade att han skulle hem och titta på slalom för damer där hans son nyligen blivit reporter för utförsåkningen. Johan Ejeborg har ju sedan dess gjort karriär i TV-studion. Efter reportaget fick jag hämta tidningen på vårt lokalkontor och Sven-Erik skickade hem ett fint foto som jag ramade in. Vad morgondagens blogg kommer att innehålla får jag klura ut, nu ska jag fortsätta kolla på herrarnas stafett i OS, där Lars Nelsson gjorde en fantastisk förstasträcka trots att han tappade skidan och sen kunde gå ifatt. Tur man har inrättat kontoret framför TV:n . Nu håller vi tummarna att Sverige tar ett nytt guld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela