Året 2010 ett händelserikt år......

Publicerad 2014-02-22 12:39:00 i Allmänt,

Gör väl ett nytt försök idag, igår krånglade datorn så mitt långa inlägg försvann, skall försöka skriva nåt liknande idag. Året började inte så bra för min del, blev utförsäkrad efter att ha haft tidsbegränsad sjukersättning på 50 % mellan åren 2005-2010, och sedan 2002 haft 50% "sjukpension". Nu tillbaka till Arbetsförmedlingen med nya kurser och arbetsträning hos min väninna Joanna i hennes butik Kirubai. Fick en ny sjukgymnast via vårdcentralen i början av året, som sa att hård träning i minst 6 veckor kunde kanske lindra värk och fibromyalgi?! Jag körde på i 13 veckor men inget blev bättre utan jag fick mer värk och trötthet.
Fiskade inte så mycket den vintern, men på SM i pimpel skulle jag vara med både individuellt och i lag.SM skulle gå i norra änden av Tisjön med Malung som arrangör. Vi hyrde stuga i Sixten Jernbergs gamla stugby som nu drevs av holländare och låg på rätt sida av älven och ganska nära upp till Tisjön. Det var jag, mamma, min syster Monica och hennes man Hasse. Det var väl ingen högre standard på stugan och när vi kom fungerade inte värmen, men när vi kom tillbaka på lördagseftermiddagen var det bastu. På Tisjön hade flera tävlingar gått på Sälen cup och i minnet fanns den dagen då jag, min son Niklas och Sonny Wiberg fiskade tillsammans och träffade på stora abborrar, kommer att berätta om det senare. Den individuella tävlingen gick på lördagen och Monika och jag travade iväg med målsättning att ta oss bort där jag varit flera år tidigare. Det började svartna för mina ögon, och jag fick hjärtklappning så jag var tvungen att gå åt sidan och sätta mig en stund. Monika och jag hade kommit ifrån varandra men fick syn på henne och kunde gå ikapp. Monika tänkte stanna och det var synd att vi inte gjorde det för däromkring hade de fått bra med större abborrar. Vi kämpade på bort mot andra land och fick lite fisk i början men de var små. Jag drog mig bort mot flatan där jag visste att det var bra, men var ensam och svårt att leta själv. Så denna dag slutade med en 29:e plats, tror att det är min sämsta placering någonsin på SM. Svenska Mästare blev H Mikael Rehnman, D Lotta Engvall, Hv Lars Sundberg, DV Maj-Britt Nilsson, ÄHV Eino Holappa, ÄDV Maj-Britt Jonsson, ÄHJ Sonny Wiberg, ÄDJ Sara Nilsson, YHJ Lars Hansson, YDJ Matilda Lejon, och arrangör Peter Pistol. Natten till söndagen hade det snöat och var sämre väder, så mamma blev kvar i stugan. Den här dagen var det den andra halvan av Tisjön som gällde, jag gick inte så långt ifrån starten och fick bra med fisk i början. Men det var många på samma ställe och det blev snabbt uppborrat. Kämpade på och var kvar inom samma område hela tiden, men vi lyckades inte i laget. Segrande lag var H AFK Flugan, D Norsjö, HV Woxnadalens SFK, DV AFK Flugan, ÄHV SFK Minkarna, ÄDV Atletfiskarna, ÄHJ Ovansiljans SFK, ÄDJ Bergsfiskarna, YHJ Svegs SFK och YDJ SFK Trekroken. Den här sommaren flyttade jag ut i skogen utanför Borlänge efter att ha separerat, och vågade helt enkelt inte bo kvar så nära centrum och gångavstånd från stadens pubar. Utan jag fick ge upp min drömlägenhet och jag är mycket tacksam för allt stöd jag fick av min vännina Joanna, mina barn, släkt och vänner. Det blev några jobbiga år men inget jag nu ångrar.
I Augusti så var det dags för SM i traditionellt mete i Göta Kanal, Vassbacken, och mamma och jag hade hyrt stuga i Sjötorp vid Vänern utanför Lidköping. Det hade också Monica och Hasse gjort så vi hade stugorna bredvid varandra. Monica skulle tävla individuellt och jag i lag på söndagens tävling. Gick väl inte så bra för Monica och jag kommer inte ihåg några resultat ifrån lördagen, men kul att gå runt och titta. På söndagen var det dags för oss det var jag, Lena Olaison, Ellen Jonsson och Rosie Englund i vårt lag. Jag laddade med en riktig godbit: metmask, maggot och ett majskorn. I första utkastet får jag på en liten braxen men när jag böjer mig ner efter håven gör den ett ryck och försvinner. Ut igen och får på en till eller om det var samma och då går det bättre, sen fick jag flera mörtar, abborrar och löjor. När båtarna börjar åka så avtar fisket så jag får inte så mycket mer. Som tur var hade Lena fått två braxnar också och tillsammans med de andras vikt så kom vi tvåa. På fotot så har tyvärr Rosie Englund åkt hem och förutom silvermedalj så fick vi varsin flytväst. Kanske man skulle ta på sig den på nästa pimpeltävling, som är nästa helg då vi ska ha vårt stora DM och lagtävling. Men isarna skall hålla 15 cm där så vi får hoppas att det inte blir för varmt nu i veckan. Skitfiske på Er som skall ut i morgon, men då tittar jag på femmilen och hockey-finalen Sverige mot Kanada. För jäkligt att det kommer att vara domare från Kanada.