Fusk.......

Publicerad 2014-02-09 17:06:00 i Allmänt,

Ja, jag har varit på tävlingar där man försökt att fuska. Första gången var i Södertälje på ett korpmästerskap i pimpel som gick på en liten sjö ner mot Stjärnhov. Det var en cykel i första pris i damklassen, med på tävlingen var ett finskt par där damen hade en hög vikt och mannen knappt någonting. Vid invägningen kollades naturligtvis fisken och damens fisk var gammal. Gälarna var rosa , färgen var typisk Mälarabborre med en ljusare färg än fisken ifrån tävlingens sjö och abborrarna hade märken efter ryckare. Ryckare är en större blytyngd(pirk) med krokar fastsatta på tyngden, man rycker fast fisken som fastnar i buken eller huvud, ögon. Det är ett förbjudet fiske men var populärt ett tag på Mälaren. Båda två hade av dessa fiskar i sina påsar så de blev diskade och mamma vann cykeln som sen jag använde i många år medans jag bodde hemma.
Andra gången jag varit med om ett försök till fusk var i början av 70-talet på Kilaforsnappet. Det var/är ju bara abborre som räknas men en man ifrån Borlänge vägde in många mörtar i sin påse och blev upptäckt. Han blev diskad och utesluten ur klubben och avstängd ifrån fiske i tre år. Han flyttade så småningom norrut, men återupptog sitt tävlande. Det värsta fusket jag varit med om var på SM i traditionellt mete 1996 i Kalmar. Karl-Erik Arvidsson var tävlingsledare och var ju även aktiv inom förbundet, jag hade träffat honom på många Kustfiske-SM. Han kom och frågade mig om jag ville vara med i tävlingsjuryn på SM som tävlare, med var även han själv och Dennis Ankarberg från Vimmerby. På fredagen hade det varit ett "försm" på ett ställe och det hade varit en varm kväll. När den individuella tävlingen gick så var det dåligt med fisk och framförallt på sträckan i herrklassen. Det var en man som hade överlägset högsta vikt och jag blev inkallad till sekreteriatet. Det visade sig att fisken var små vimmor som knappt fanns på dagens vatten och gälarna var rosa och fisken luktade inte så gott. Det var solklart att det var gammal fisk, vi tittade alla tre och bildade oss en egen uppfattning. Så personen blev diskad, tror också att han fick väldigt bråttom hem, på jobb. Jag har hört talas om en tävling i mitten på 60-talet på Venjans -pimpeltävling när de arrangerade och det var en bil i första pris. Då var det en man som försökte fuska och det blev lynchstämning när han skulle försöka ta sig därifrån. Folk stod i vägen och ruskade hans bil, men till slut kunde han åka därifrån. Jag kan inte förstå hur man skulle kunna gå fram och hämta ett pris om man fuskat och att kunna se folk i ögonen. Nej, fram för ärlighet och tävlingsfolket håller ju ögonen på varandra, så jag tror och hoppas att ingen någonsin kommer att fuska mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela