Ösjön idag 17 Februari......

Publicerad 2014-02-17 13:53:01 i Allmänt,

SM-veckan ja just det, här skulle det ha trappats upp med mina tips, historia om Gustaf Wasas bravader, Ornässmycket, Ornäsbjörken och en del annat. Men SM i pimpel är ju inställt. Nu ser det ju väldigt mörkt ut för andra arrangemang också, jag var ut till Ornässtugan idag och tog lite bilder. Träffade en man med isborr och låda på ryggen, han vågade inte var kvar på sjön längre. Berättade att de skulle ha tävling den 22 Mars men nu såg det mörkt ut. Sista veckorna har tagit mycket på snön, finns knappt något kvar på åkrar och gräsmattor, och det börjar bli lite landlöst på en del ställen. Liknar mest en vårdag i slutet på Mars eller in i April. Nu är även vårt sportlovsfiske i fara och Borlängemästerskapet också, det måste bli ordentligt kallt både på dagar och nätter om det ska kunna fungera.
På den andra bilden som är tagen ifrån bryggan vid Ornässtugan ser man borrhålen som gjorts idag, i det längst ut där det är ett mörkare parti, så räckte det med tre varv sedan var han igenom. Han sa att jag skulle vara försiktig om jag gick ut på sjön, men jag var inte klädd för det idag, och skulle aldrig gå ut själv. Nu får man i alla fall glädjas åt att solen skiner och fåglarna kvittrar, och OS på TV. Igår sjönk Runn-is plog genom isen när de skulle ut och ploga banan på Runn i Falun, finns att läsa om det i Falukuriren.

Kommentarer

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2014-02-17 15:51:45

Beslutet att ställa in var ju helt rätt som vädret fortsatte att gestalta sig. Tror inte ens att de som var kritiska till beslutet skulle vilja tävla på is av den beskaffenheten

Svar: Ja Lennart, det var rätt beslut och vi verkar få en tidig vår här i Borlänge.
rosietalar

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2014-02-17 21:00:08

Snödropparna blommar och idag var det nästan vårvärme i solen. Blir nog till att plocka upp pimpelgrejorna på vinden efter den sämsta pimpelsäsongen sedan 2008. Får bli lite bottenmete i havet istället.

Svar: Här kommer våren närmare och ska man våga sig ut på is så lär man nog få åka norrut. Vi får se om vårt DM med lagtävling kan genomföras i Grangärde 5 mil härifrån? Trevligt att bo nära kusten med det fiske som finns där, kan nog sakna tiden i Södertälje och många möjligheter till varierat fiske.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela