Året 1987 och lite till....

Publicerad 2014-01-05 08:36:00 i Allmänt,

Vintern 1987 så införde Stockholmsdistriktet en serie för pimpel-DM, stora DM gick på Erken, Norrtälje. Mamma vann sin klass men fick inte åka med på SM. Själv så bommade jag och var inte heller med. Helgen efter så gick Stockholmsmästerskapet på Stora Värtan, som mamma också vann, så hon hade ett bra år. SM gick på Yngaren, Nyköping en rolig sjö med gott om abborre, där vi fiskat många gånger. Åsa min systerdotter var med på SM och lyckades vinna för andra gången, hon var 17 år så det var nog hennes sista år som damjunior. Jag kommer inte ihåg vilket år som det blev 2 klasser bland juniorerna eller när de höjde ålder till och med 19 år. Mina enda medaljer det året är silver individuellt i Kustfiske.
Eftersom mamma inte fått komma med till SM så beslutade vi hela familjen att börja tävla för Trosa AFK och distrikt Södermanland, och i kustfiske tävlade vi för Mariefreds FF. Ovanför ett KM i Trosaklubben, det är nog Rosenbergs dotter som står bredvid mig. Nu kör jag med postoverall och min berömda midjeväska, på det andra kortet är det jag, Maj-Lis Dahlin, mamma, Monika och Åsa, Monikas dotter, det är fån ett jubileum i Mariefredsklubben. Åsa har 2 pojkar som nu börjat meta på knattetävlingar i Saltskofjärden i Södertälje, sjön nedanför Scania. De har vunnit några pokaler och är så lyckliga, kanske kan bli något. Lite mer Torehistorier: han gillade ju att luras och ibland speciellt när vi var på Mälaren och tävlade så kunde han gå ut på djupet och börja "låtsasdra" abborre, ganska snabbt kom det flera fiskare dit och de fick ju ingenting. När det var tillräckligt med folk, så drog han upp och gick därifrån och de övriga såg ut som "fiollådor" i ansiktet. Vi åkte ju mycket upp till dalarna och tävlade och han hade vunnit på Nävden, utanför Avesta. Nästa tävling där så var det fler Södertäljebor uppe. Tore talade om för mig vart jag skulle gå, själv trodde han att han skulle få en "svans" efter sig. Så han offrade sig och gick ut och promenerade med detta påhäng, borrade hål ny vandring nya hål. Så där kunde det gå till, själv satt jag på hans ställe och vann lätt min klass. Det var samma sak för min syster Monika en gång vid Sunnanö, Runn. Tore talade om vart hon skulle gå och själv var han ute och gick med en "svans". Ja, vi har haft väldigt roligt under alla dessa år tillsammans med Tore Karlsson född i Gnesta, han hade 9 stycken syskon, finns mycket mer att berätta både från hans ungdom och fisketiden så håll ögonen öppna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela