Året 1996....

Publicerad 2014-01-19 12:34:00 i Allmänt,

DM i pimpel gick på Runn vid Roxnäs och jag kom 2:a och vi fick guld i laget. Det här året så gjorde klubben en resa ner till Linköping första helgen i februari. Svårt att komma till nya sjöar så det gick inget bra för mig och på söndagen höll jag ögonen på mamma som haft kärlkramp dagen innan, tur hon hade sina tabletter med sig. SM i pimpel skulle gå i Alingsås och jag kom med som reserv, då en tjej ifrån Ovansiljan tackat nej. Vi hade fått tips om att det var ljusa färger som gällde och Kerstin hade gjort fina krokar i Chenille som vi använde. På lördagen gick lagtävlingen på Stora Färgen där det fanns stora abborrar. Kerstin och jag gick tillsammans och hon fick igång några stora, men blev nerborrad så fisken försvann. Vi kom bara 12:a så ingen bra dag för oss. Vi hade hyrt minibussar och bodde på ett vandrarhem, där bodde också tävlanden från Kalmars distrikt. På kvällen var vi ut och åt pizza sen så gick Kerstin och jag till SM-hotellet och svängde våra lurviga. På söndagen gick jag långt bort till höger genom ett sund och började vid en kal liten ö, det såg nästan ut som om man var i skärgården. Jag var själv där och borrade många hål men inte ett napp, så jag gick till vänster ut genom ett sund. Där på flatan satt det en klunga som fick fisk så även jag började få. En del fick stora abborrar så det blev att borra och leta ända till slutsignalen. Jag kom 11:a men inget pris, i prislistan står det att jag tävlade för Ovansiljan, trots att det stod Borlänge SFK på mitt kort, hade ju kommit med som reserv.Segrare i herrklassen var Rolf Taskinen, Torshälla. Snabbt tillbaka till vandrarhemmet för att byta om, gubbarna hade bråttom så bilen var packad när man var klar. När vi kom till Borlänge och alla tagit sina saker så fanns det ett par stövlar kvar, så jag tog hem dem till mig. I veckan så ringer Sven Bergkvist till mig och undrar om det var några extra stövlar med hem. Det visade sig att gubbarna som packade bilen tog Margareta Stridhs stövlar, men Sven hade adressen så det var bara att fixa paket och skicka ner dem till Maggan. Vi brukar skratta åt den historien när vi träffas. Hon och hennes familj är ju duktig fiskare som tagit hem många medaljer, både vinter och sommar.
Mamma och jag åkte ner till Södermanland på kustfiske-DM, vi tävlade för Mariefreds FF och jag vann både individuellt och i lag. SM skulle gå på Åland och vi hade hyrt stuga tillsammans med Mariefreds tävlare. Det blev en mörk dag för många, jag och 41 stycken andra fick det där namnet på FF. Trots att jag provade allt spinnare, drag och bottenmete, de som vann stod inne i en grund vik och fick gäddor och Mats Larsson från Trosa AFK vann herrklassen på 11,070 gram.