Året 2001 ett händelserikt år.....

Publicerad 2014-01-30 09:05:33 i Allmänt,

Året började bra, en helg gick jag en massagekurs där man satt på en energistol och använde magneter. Vi övade på varandra och min kropp blev bättre och lite av värken försvann. Samtidigt så var det omläggning på jobbet, jag var ju utlånad ifrån brev, och det fanns inga uppgifter åt mig varken på kontoret eller i brevbäringen. Jag hade ju gått halvt sjukskriven i över två år. På ett rehabmöte med chefer, läkare, seko och försäkringskassan så blev jag erbjuden hel sjukpension. Jag tackade nej.....med facit i hand skulle jag naturligtvis tackat ja, men då hade jag gått miste om en utbildning i Värmland som betytt mycket för mig. Så jag föreslog att jag kunde arbetsträna i min väninnans NewAge-affär, Regnbågskristallen och söka in på en massageterapeut-utbildning på Risäter Herrgård i Råda Värmland. Det gick alla med på så jag fick rehabersättning under utbildningen och tog tjänstledigt ifrån posten. Jag kom in på utbildningen i Augusti och den var på distans, man bodde där på Herrgården en vecka varje månad och tränade och pluggade hemma. Mamma kom och bodde hos Niklas när jag var borta och träna kunde jag göra i källaren på Regnbågskristallen, där det fanns en massagebänk. I affären fanns andliga/personutvecklande böcker, stenar, kristaller, ljuslyktor, rökelser, smycken och mycket annat. Det hölls föredrag, kurser och meditationer i källaren. Jag var ju vicevärd i vårt bostadsrättsområde och en dag hittade jag och en väninna en död äldre man på parkeringen. Kanske att jag återkommer till det längre fram vad den händelsen betytt för mig. Nu till fiske: DM i pimpel gick på Orsasjön och där kom jag tvåa och vi fick silver i lag. SM i pimpel gick på Sundsjön, Bräcke och vi var ett gäng från Borlänge som åkte upp i minibussar och bodde på ett pensionat/vandrarhem i Brunflo. Lagtävlingen var på lördagen och det var jag, Kerstin Byström, Marianne Borgensen och Inger W Björnestad i vårt lag. Det brukar vara bra i startviken så den var avstängd, men vi gick inte så långt. Vi fick bra i början men sen blev det för mycket folk och sönderborrat, så det nappade bäst i gamla hål. Jag började prata med en man som också gick i gamla hål, kände inte igen honom. Det visade sig vara B Bengtsson som tidigare bott i Borlänge och som var "plastpappa" till Anneli, min gamla kompis, som jag bott hos en gång när vi var i Borlänge för att fiska en helg. Anneli hade ju flyttat upp till Östersund runt 1972 och bodde nu utanför Sveg med sin familj. Hur som helst så kom vårt lag på "den där" 4:e platsen, med 372 gram till brons. Hemmaklubben Sundsjöfiskarna tog hem herr, dam, äldre och yngre damjuniorklasserna den här dagen. På söndagen var det individuella SM på samma sjö fast till vänster och jag gick runt och kollade. Segrare i herrklassen var Stefan Gren ifrån Mora, Ovansiljan, tror att han gick nästan längst bort och kom på fisk och fick sitta själv ett tag. Det räckte i alla falla till vinst, damklassen vanns av Britt Lindström, det var andra gången som hon vann SM i pimpel. Herrveteran vanns av Stig Dolk med dagens högsta vikt 9832 gram, DV Märta Sterner, Ä HJ Per Jonsson, Ä DJ Hanna-Lena Metsävainio, Y HJ Johan Gottfridsson, Y DJ Magdalena Sandström och arrangör Lasse Svensson.
Kerstin hade ju kommit trea på SM året innan i Enköping och skulle få åka på Nordiska i Finland. Hon var så nervös och rädd för båtresan så hon tänkte säga ifrån och låta mig som kom fyra åka med istället. En dag ringde Sten som var lagkapten och undrade om jag ville vara med. Jag frågade om Kerstin sagt ifrån, men det var hon som kom tvåa som var gravid tackat nej. Nu gällde det att övertala Kerstin att åka med, nu när vi kunde dela hytt och hotellrum. Tänk det gick bra och det lär ju aldrig hända igen att vi två kompisar från samma klubb kom med på Nordiska Mästerskapet. Kommer berätta mer om de Nordiska Mästerskapen som jag varit med i längre fram. Observera att jag på tidningsurklippet har tafspirk och mormyska som jag köpt av våra finska vänner på Sälen Cup. Året innan hade mamma och Niklas varit med upp till Kläppen och så även detta år, även min syster Monika och hennes man Hans var med. Berättar mer om Sälen Cup senare. Den här hösten hade jag blivit tillfrågad om att överta ordförandeposten i Borlänge SFK,och tackat ja, men på årsmötet så var jag i Värmland på min utbildning men det röstades igenom. Blev kvar på den posten i 6 år, sen började försäkringskassan ifrågasätta hur mycket jag fiskade och klarade av med andra uppdrag, så det var största anledningen till att jag fick dra mig tillbaka. Ha det bra, här är det - 7 grader och lite snöfall så kör försiktigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela