Finnkampen......

Publicerad 2014-01-05 21:53:28 i Allmänt,

Finnkampen var ett utbyte mellan Stockholm och Helsingfors i pimpel och senare också traditionellt mete.1968 gick tävlingen i Helsingfors och pappa var med och vann. Det var på en sjö utanför Helsingfors och han fiskade ensam på ett ställe och fick stora. Han har berättat att han tappade flera stycken stora abborrar och fick t.o.m. upp ett stort öga. Vandringspriset var en stor pokal och Ingrid Lundmark hade också vunnit, så pappa beställde in champagne som de drack ur pokalen, och hon som var nykterist innan. Det var 5 stycken damer och 15 herrar från vardera stad. För att få komma med så hölls uttagningstävlingar där även juniorer fick ställa upp bland seniorerna och jag lyckades komma med 3 gånger som junior. Första gången var 8 mars 1969 i Kungsängen utanför Stockholm och det var så dålig is så det var bara med cirka 300 meter utmed land, som vi fiskade på, för utpå gick det öppet. Kommer inte ihåg hur det gick men alla fick pris och det var supé och prisutdelning på kvällen på Bromma hotell, där finländarna bodde.1970 kom jag med igen och då flög vi till Helsingfors, pappa och Tore var också med. tävlingen gick på samma sjö som pappa vunnit på 2 år tidigare. Det var jobbigt att gå med mycket snö och stöp och en finländare gick efter oss så vi började utmed land och fick lite abborrar. Vi fick sitta själva och sista timmen gick vi ut på "flatan" där pappa fått stora sist, det nappade bra men inga stora då. Det räckte i alla fall till en andraplats för mig och Ingrid Lundmark vann, och de andra svenskorna kom 3.a,4:a, och 5:a. Pappa kom 3:a efter Harald Mosell och Lennart Broman och Tore kom 6:a. Jag bodde ihop med en dam Solveig Bredhagen och hon hade köpt Ballentine på flyget så vi tog var sin hutt före middagen. Stockholm vann överlägset både dam och herrklass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela