Pimpelspön......

Publicerad 2014-01-02 10:21:09 i Allmänt,

Ja nog har man provat många olika pimpelspö till olika sorters fiske. Vi började med "EkorrJohan"-spön med pinnar, som sedan byttes ut till rulle. Ekorr-Johan var en farbror ifrån Krylbo tror jag som jag själv har träffat flera gånger på pimpeltävlingar i Dalarna, en duktig fiskare. I slutet av 60-talet började vi använda lätta spön av gran eller tall som vi köpte via Ivar Hedenskog. Vi målade dem i olika färger som jag tidigare berättat om, jag hade blå, mamma röda och pappa svarta. Eftersom vi tävlade mycket på Mälaren och ibland upp till 20 meters djup så skaffade vi plastspön med rulle på. Pappa skivade på skärmaskin frigolit som han sedan klistrade på alla spön, naturligtvis med ett specialklister som inte åt upp frigoliten. Vår uppfinnarjocke(pappa) fixade på 80-talet spön med små haspelrullar på till sig själv och mig. Perfekt när man satt på djupt vatten, men de gick inte att använda om det var för kallt, då frös reven på rullen. Satt pappa still för länge så visste man att han fick fisk. Idag har min son Niklas fått ärva det spöt, men han har inte kunnat vara ute och provat det ännu. Nuförtiden så används ju sådana liknande spön vid isfiske (angling) och fiske efter ädelfisk. Jag använder mest Vestlis VM -spön vid pimpelfiske och det finns ju lite olika varianter av dem, olika mjukhet i toppen och längd. Fiskar även med olika mormyska-spön med superkänsliga toppar och när Kerstin och jag var på en DUR-konferens i Älvkarleby så fick vi en variant av mormyskaspö. Det var en frigolitrulle med en sorts "film" på och pinnar i sidorna, så man rullade upp fisken. Mitt varpaspö har jag bytt till mig av Simo i Finland (han som syr tygkontarna), en gång på Sälen Cup. Nedan lite spön som mamma hade.
När vi åkte norrut till Gevsjön och Ånnsjön för att pimpla efter röding och öring, så hade vi lite grövre pimpelspön med tjockare rev på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela