Söderhamnsmete........

Publicerad 2014-06-26 11:12:30 i Allmänt,

I mitten av 90-talet var jag första gången till Söderhamn på metartävling. Det var på Kristi Himmelfärdsdagen och mete i Lötån vid Vågbro och senare inne i Söderhamn.
Tyvärr så har jag inte varit med på någon tävling då det varit höga vikter, men det är alltid roligt att tävla där. Det brukar finnas gott om stora mörtar, braxnar, abborre och löjor. De högsta vikterna jag hört talas om ligger runt 48 kilo på en 4-timmarstävling. Ett år när vi åkt upp i flera minibussar ifrån Borlänge så var det snö på morgonen, brrr. Fisket var väl inget vidare heller den dagen men några lyckades få id längst ut i Lötån. Ett annat år när vi var där så hade jag sådan värk att jag inte deltog, men Niklas var med och tävlade i juniorklassen och vann inne i stan och fick även pris vid Lötån. Jag tror att han var 12 år och fick stora abborrar alldeles inne vid land i Lötån, han var i alla fall överlycklig. Det har alltid varit bra arrangerade tävlingar och jag har även haft förmånen att få vara med på två SM i traditionellt mete där 2003 och 2013.
Ungefär här stod jag på lagtävlingen 2003, bredvid stod min lagkamrat Gun-Britt och vi hade riktigt flyt med fisket och fick många braxnar och stora mörtar. Det var ju långt ner till vattnet och Gun-Britt hade bara en kort håv. Så vi hade min som låg mellan oss så vi turades om att använda. Det gick riktigt bra vi vann och med i laget var även mamma Birgitta och Kerstin. Mamma och jag bodde i Gun-Britt och Jormas husbil, som stod parkerad vid starten.
På söndagen var det dags för individuella för mig ,men den dagen glömmer vi. Förra året var det åter dags för SM i Söderhamn och min syster Monika skulle vara med och tävla för Södertälje SFK. Vi hade hyrt stuga ute på campingen Stensö och tänkte att vi skulle få några dagars minisemester med sol och bad. Så vi hade hyrt fredag till måndag, men vädret ville annat, kallt och blåsigt och på söndagens lagtävling blåste det in ett riktigt oväder med störtregn och åskväder. Tävlingen var tvungen att avbrytas på grund av åska och man blev genomblöt, trots regnkläder. När tävlingen var slut klarnade det i alla fall upp, så till prisutdelningen blev det riktigt skönt. Efter regnet blev det stora översvämningar i Söderhamn och ett tåg fastnade i en tunnel.
För två år sedan var jag med på en 24-timmarstävling med 3-mannalag. Det var Lena och Gardar som frågade om jag ville vara med i deras lag. En rolig tävling med flera olika lottade pass, där man metade två stycken varje gång och tror att på sista passet fick man meta alla tre. Vi kom 7:a och det var varupriser, så jag tog en liten stege. Den här fina bilden tog jag från vårt första pass på söndagsmorgonen.
Nu till helgen så går samma typ av tävling 24-timmars, men samtidigt så går Dalarnas DM i Traditionellt mete. Så jag känner att DM går före alla andra tävlingar, vi måste försöka visa att vi vill tävla för våra klubbar och anta utmaningar att ta sig vidare till SM. Vårt DM kommer att arrangeras av Skinnkroken, Malung och jag får verkligen hoppas att några fler ifrån Borlänge SFK kommer att åka dit. Skulle vara tråkigt om jag måste åka själv.......

Sommarsolståndet, spännande......

Publicerad 2014-06-22 14:24:54 i Allmänt,

Ja, då har det vänt, för igår klockan 12.51 så var exakta tiden för sommarsolståndet. Det har ju här i dalarna varit en kall Midsommar, iklädd långkalsonger och långklänning, dunjacka m.m. så blev det en tur med ångbåten Domnarfvet, tillsammans med kapten Ove och fru Marina och lite fler vänner på Midsommarafton.
Vi utgick ifrån Tomnäs i Haganäsviken i Ösjön och åkte ut i Runn via Storsund. Sedan vidare förbi Sunnanö som är en halvö i Runn/Ösjön där fler och fler "värstingvillor" byggs, och vidare in i Lillälven. Lite tutande i ångvisslan till bekanta på sjön och iland utmed vägen. Ove vänder på en "femöring" mitt för kyrkan och lägger sedan till vid ångbåtsbryggan. Nu har vi kvinnfolk dukat upp för Midsommarmaten med allt vad det innebär, och i år är det för kallt för att sitta ute.
Eftersom Domnarfvet inte ska vara med i paraden så ger vi oss iväg så de båtar som kommer med alla blommor och girlanger till stången som skall resas vid Gammelgården i Torsång får plats vid bryggan. Vi åker tillbaka till Tomnäs och lägger till, sedan vidare med bil några kilometer till Kyna, där det blir lite lekar och Majstångsresning. Jag och en tjej till är nyktra och kan köra för nu kan även kapten koppla av och fått sig en innanför.
Stången står precis bredvid vägen så den blir avstängd under dansen så vi åker och går vidare till Ove och Marinas sommarstuga för lite fika och lekar innan det är dags att grilla. Jag åker vidare för det är tänkt att jag och min yngste son Niklas och hans hund Stella, ska åka ock fiska. Så vid halvtio-tiden hämtar jag upp dem, och vi handlar fiskekort och ved, det är ju så jäkla kallt. Väl framme vid den lilla sjön Hälltjärn så är vi helt ensamma och kan slå läger vid en liten slogbod, med hundsäng, täcke, ved, mat och fiskegrejer.
Stella är överlycklig som får springa runt fritt och hon har samtidigt koll på oss. Vi fiskar ett tag, jag provar med bottenmete och mask och Niklas kör med drag och spinnare. Vi ser inga vak och den djupa lilla tjärnen tycks vara stendöd. Det är väldigt blött runt sjön och hunden Stella blir blöt och kall vi käkar lite och Niklas och Stella lägger sig under täcket och jag fortsätter fiska, provar alla möjliga drag men inget napp. Stella är orolig var jag håller hus, så vi tänder en brasa och jag sätter mig också i slogboden så hon kan koppla av. Sjön är helt magisk med dimslöjor som virvlar fram och tillbaka och runt åt alla håll. Fåglarna har tystnat och kommer igång igen vid 01 och vid 02 är det fullt liv. Vid 03 så börjar det blåsa lite och då händer något märkligt. Vattnet börjar krusa sig men mitt på sjön stannar krusningarna och går inte längre, det blir som en gräns ett streck tvärs över sjön. Jag har aldrig sett något liknande och dimslöjorna håller på till 6 på morgonen, då har solen hunnit värma upp. Stella och Niklas piggnade till under natten och vi fiskade och vovven sprang runt. Vid den så kallade vargtimmen så var det jäkligt kallt och vi eldade upp nästan all ved vi haft med oss, och hunden och husse kunde slå sig till ro och somna ordentligt. Så då passade jag på att fiska och provade 5-metersspö med flöte och mask och då lyckades jag få två små abborrar. Utforskade även omgivningen, med mycket magiska stenar som tyvärr var för tunga att ta hem och trollstenar, magiska träd.
Man fick fiska i tolv timmar på fiskekorten och vi höll ut i elva timmar då hade jag sett ett litet vak (troligtvis abborre) och hört ett större. De hade planterat in öring den 6 juni, men det verkar som den var upptagen eller stod och tryckte i den djupa sjön för inte ens på morgonsidan var det några vak. Så med en erfarenhet rikare åkte vi hem och jag var skittrött så nu har jag sovit i flera omgångar. Somnade till och med under VM:s fotbollsmatcher, då är man trött. Ha det gott.

Trosametet......

Publicerad 2014-06-18 11:34:27 i Allmänt,

Trosa är en vacker liten stad som ligger utmed kusten cirka fem mil nedanför Södertälje. Den kallas även för världens ände, kanske för att det från början bara fanns en väg dit och samma tillbaka.
Det finns heller ingen järnväg som går förbi där utan den är ju uppe i Vagnhärad. Fanns ett uttryck som vi brukade säga när jag var liten, när man tyckte att någon var "knäpp".- Ta tåget till Trosa. Trosa-metet brukar alltid gå av stapeln Kristi himmelfärdsdagen som också kallas "Första metardagen". Den infaller ju alltid på en torsdag, men med lite olika dagar i maj beroende på när påsken inträffat. Därav blir det lite olika sorts fiske om det finns fisk inne i ån eller inte. Uppe vid kvarn brukar det förr när jag var med, vara bra med braxen, annars är det mört, abborre och löja som gäller.
Jag har inte varit med så många gånger på Trosa -metet, men det är en populär tävling som lockar många tävlare och barn. Du kan läsa mer om det på www.trosaafk.se
Trosa är väl värt ett besök även om det inte är fiske som gäller, själv har jag varit på bröllopsmiddag på stadshotellet och på Bohmans, när vänner gift sig. Trosa havsbad har en härlig sandstrand med stor camping. Där utgick vi ifrån på ett kustfiske-dm i Södermanland och fick åka fiskebåt ut på en av öarna.
Jag tävlade ju i flera år för Trosa Afk och lyckades 1988 ta individuellt brons på SM i pimpel, och flera lagmedaljer blev det också för den klubben. En rolig tv-serie som spelats in i Trosa med omnejd är ju Hedebyborna, med många inslag från Stadshotellet och ån. Vi har även fiskat kräftor i ån och då fick man köpa kort i en järnaffär i Vagnhärad. Tror att det var -88 som jag och min man satt i kö där utanför hela natten. Folk festade och man dukade upp med bord och stolar, man sov i bilar. Om jag kommer ihåg rätt så fick man en lapp med ett nummer på för sin köplats. När sedan affären öppnade fick man gå in och köpa sina kort och välja pass och dag i turordning. Vi hade några favoritpass uppe i Vagnhärad, där man var tvungen att använda vadarstövlar och det var pappa, mamma, Monika och hennes man, jag och min man som brukade fiska. Tyvärr så kom även kräftpesten dit och hur det är idag har jag ingen aning om. Snart är det Midsommar ha en bra dag!

Egen företagare......

Publicerad 2014-06-10 18:05:10 i Allmänt,

Idag för 40 år sedan blev jag egen företagare. Jag skulle fylla 20 år och hade den 5 juni tagit examen som damfrisör. Gesällprovet samma dag bestod i klippning med "effilett", en " mackapär" med rakblad i, klippning med sax och rullning av hår till en vardagsfrisyr och en festfrisyr. Mamma fick bli modell för vardagen och blev även klippt med sax och min syster Monika fick vara modell för festfrisyr. Juryn bestod av tre äldre frisörer, en manlig och två kvinnliga.
Tidigare hade vi fått gjort prov för vår lärarinna i permanent, färgning, bleka slingor, schamponering, balsambehandling, ansiktsbehandling, barnklippning och brudklädsel. Gesällbreven delades sedan ut i samband med middag på Skogshöjd i Södertälje. Jag blev bästa elev, hade femmor och fyror och en förarglig trea. Trean gjorde att jag inte fick silvermedalj som var högste utnämningen utan en bronsmedalj med mitt namn och bild på kungen.
Jag hade gått elev nere i Gnesta hos min kusins fru som hade damfrisering ovanför Humbles konditori. Pappa Gunnar brukade klippa sig hos Pierre i Södra och han ägde även damfriseringen vägg i vägg. Nu skulle den bli ledig och jag hoppade på tåget och hyrde den. 40:- för en permanent var ett kanonpris och jag fick många kunder. Min svärmor Elna hade hjälpt mig med att sy plast och nylonkappor till öppningen och även bakat bullar och kakor som vi bjöd på tillsammans med kaffe eller te. Monika min syster skötte bokföringen och på den tiden hade vi ingen moms. Det höll cirka ett och ett halvt år innan min rygg sa ifrån, det fanns inga pumpstolar på salongen och jag är ju ganska lång så det gick inte ihop. Så på hösten 1975 lade jag ner verksamheten, då hade jag hunnit flytta hemifrån, gifta mig och väntade mitt första barn. Sedan dess så har jag varit hos frisörer 7 gånger, gör allt själv så som klipper, färgar, bleker slingor och permanent så länge det var poppis. Så ser man lite luggsliten ut så är det mitt eget fel haha. Jag har kvar det mesta från friseringen så jag brukar hjälpa mamma och svärmor med håret. Ha en bra kväll nästa gång blir det fiskesnack.

Djurgårdsmetet........

Publicerad 2014-06-06 12:52:59 i Allmänt,

Det var länge sedan jag skrev nu, har inte mått så bra och även varit en sväng till Glastonbury i England. Skall bättra mig för det finns ju så mycket att skriva och berätta om. Idag är det 43 år sedan jag första gången var med på Djurgårdsmetet, det var mitt sista år som junior. Vi juniorer fick fiska i Djurgårdsbrunnskanalen och övriga mellan Djurgårdsbrunnsbron upp mot bron över till Djurgården vid Strandvägen. Det fanns även sträckor på Djurgården från Djurgårdsbrunnsbron och upp mot den andra bron. En av favoritplatserna var på Djurgårdssidan vid en vass och man fick ju vada så blev man lottad där så var man nästan garanterad att få braxen. Tävlingen arrangerades tillsammans med Expressen och alltid första helgen i Juni med start vid Sjöhistoriska muséet. 1971 så hade jag kvällen innan varit ute och festat med kompisar och blivit ihop med Lasse min första man och far till mina äldsta grabbar. Maj-Britt min bästa kompis skulle vara barnvakt åt min systers barn Åsa och Patrik, så att Monika och hennes man kunde fiska. De kom sedan upp till prisutdelningen, och den här dagen kom jag tvåa i damjuniorklassen.
Det var en populär tävling med många långväga tävlare, dalmasarna brukade åka buss ner. Ofta så lekte både mört och braxen den här tiden, men de var trots det hungriga så det kunde bli höga vikter. Vet att man vissa år stod och metade i bikini-bh för det var så soligt och varmt. Kommer ihåg ett år då jag stod nedanför någon av ambassaderna och där patrullerade ju poliser som gick och flinade, Haha man kunde kanske ha åkt in för förargelseväckande beteende, det tänkte man ju inte på då. Hur som helst så höll tävlingarna på i många år och även om jag inte alltid deltog så var det en fin utflykt med familjen, då jag bodde i Södertälje. 1983 vann jag damklassen och fick en kostaskål med Expressens geting ingraverad, en plakett och en elvisp på stativ, det var ju varupriser på den tiden. Tråkigt att tävlingarna upphörde, sen dess så har det gått två SM i traditionellt mete där och på yttre sidan av Djurgården. 1980 gick ett SM i mete med start vid Sjöhistoriska skall berätta mer om det senare.