Söderhamnsmete........

Publicerad 2014-06-26 11:12:30 i Allmänt,

I mitten av 90-talet var jag första gången till Söderhamn på metartävling. Det var på Kristi Himmelfärdsdagen och mete i Lötån vid Vågbro och senare inne i Söderhamn.
Tyvärr så har jag inte varit med på någon tävling då det varit höga vikter, men det är alltid roligt att tävla där. Det brukar finnas gott om stora mörtar, braxnar, abborre och löjor. De högsta vikterna jag hört talas om ligger runt 48 kilo på en 4-timmarstävling. Ett år när vi åkt upp i flera minibussar ifrån Borlänge så var det snö på morgonen, brrr. Fisket var väl inget vidare heller den dagen men några lyckades få id längst ut i Lötån. Ett annat år när vi var där så hade jag sådan värk att jag inte deltog, men Niklas var med och tävlade i juniorklassen och vann inne i stan och fick även pris vid Lötån. Jag tror att han var 12 år och fick stora abborrar alldeles inne vid land i Lötån, han var i alla fall överlycklig. Det har alltid varit bra arrangerade tävlingar och jag har även haft förmånen att få vara med på två SM i traditionellt mete där 2003 och 2013.
Ungefär här stod jag på lagtävlingen 2003, bredvid stod min lagkamrat Gun-Britt och vi hade riktigt flyt med fisket och fick många braxnar och stora mörtar. Det var ju långt ner till vattnet och Gun-Britt hade bara en kort håv. Så vi hade min som låg mellan oss så vi turades om att använda. Det gick riktigt bra vi vann och med i laget var även mamma Birgitta och Kerstin. Mamma och jag bodde i Gun-Britt och Jormas husbil, som stod parkerad vid starten.
På söndagen var det dags för individuella för mig ,men den dagen glömmer vi. Förra året var det åter dags för SM i Söderhamn och min syster Monika skulle vara med och tävla för Södertälje SFK. Vi hade hyrt stuga ute på campingen Stensö och tänkte att vi skulle få några dagars minisemester med sol och bad. Så vi hade hyrt fredag till måndag, men vädret ville annat, kallt och blåsigt och på söndagens lagtävling blåste det in ett riktigt oväder med störtregn och åskväder. Tävlingen var tvungen att avbrytas på grund av åska och man blev genomblöt, trots regnkläder. När tävlingen var slut klarnade det i alla fall upp, så till prisutdelningen blev det riktigt skönt. Efter regnet blev det stora översvämningar i Söderhamn och ett tåg fastnade i en tunnel.
För två år sedan var jag med på en 24-timmarstävling med 3-mannalag. Det var Lena och Gardar som frågade om jag ville vara med i deras lag. En rolig tävling med flera olika lottade pass, där man metade två stycken varje gång och tror att på sista passet fick man meta alla tre. Vi kom 7:a och det var varupriser, så jag tog en liten stege. Den här fina bilden tog jag från vårt första pass på söndagsmorgonen.
Nu till helgen så går samma typ av tävling 24-timmars, men samtidigt så går Dalarnas DM i Traditionellt mete. Så jag känner att DM går före alla andra tävlingar, vi måste försöka visa att vi vill tävla för våra klubbar och anta utmaningar att ta sig vidare till SM. Vårt DM kommer att arrangeras av Skinnkroken, Malung och jag får verkligen hoppas att några fler ifrån Borlänge SFK kommer att åka dit. Skulle vara tråkigt om jag måste åka själv.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela