Sommarsolståndet, spännande......

Publicerad 2014-06-22 14:24:54 i Allmänt,

Ja, då har det vänt, för igår klockan 12.51 så var exakta tiden för sommarsolståndet. Det har ju här i dalarna varit en kall Midsommar, iklädd långkalsonger och långklänning, dunjacka m.m. så blev det en tur med ångbåten Domnarfvet, tillsammans med kapten Ove och fru Marina och lite fler vänner på Midsommarafton.
Vi utgick ifrån Tomnäs i Haganäsviken i Ösjön och åkte ut i Runn via Storsund. Sedan vidare förbi Sunnanö som är en halvö i Runn/Ösjön där fler och fler "värstingvillor" byggs, och vidare in i Lillälven. Lite tutande i ångvisslan till bekanta på sjön och iland utmed vägen. Ove vänder på en "femöring" mitt för kyrkan och lägger sedan till vid ångbåtsbryggan. Nu har vi kvinnfolk dukat upp för Midsommarmaten med allt vad det innebär, och i år är det för kallt för att sitta ute.
Eftersom Domnarfvet inte ska vara med i paraden så ger vi oss iväg så de båtar som kommer med alla blommor och girlanger till stången som skall resas vid Gammelgården i Torsång får plats vid bryggan. Vi åker tillbaka till Tomnäs och lägger till, sedan vidare med bil några kilometer till Kyna, där det blir lite lekar och Majstångsresning. Jag och en tjej till är nyktra och kan köra för nu kan även kapten koppla av och fått sig en innanför.
Stången står precis bredvid vägen så den blir avstängd under dansen så vi åker och går vidare till Ove och Marinas sommarstuga för lite fika och lekar innan det är dags att grilla. Jag åker vidare för det är tänkt att jag och min yngste son Niklas och hans hund Stella, ska åka ock fiska. Så vid halvtio-tiden hämtar jag upp dem, och vi handlar fiskekort och ved, det är ju så jäkla kallt. Väl framme vid den lilla sjön Hälltjärn så är vi helt ensamma och kan slå läger vid en liten slogbod, med hundsäng, täcke, ved, mat och fiskegrejer.
Stella är överlycklig som får springa runt fritt och hon har samtidigt koll på oss. Vi fiskar ett tag, jag provar med bottenmete och mask och Niklas kör med drag och spinnare. Vi ser inga vak och den djupa lilla tjärnen tycks vara stendöd. Det är väldigt blött runt sjön och hunden Stella blir blöt och kall vi käkar lite och Niklas och Stella lägger sig under täcket och jag fortsätter fiska, provar alla möjliga drag men inget napp. Stella är orolig var jag håller hus, så vi tänder en brasa och jag sätter mig också i slogboden så hon kan koppla av. Sjön är helt magisk med dimslöjor som virvlar fram och tillbaka och runt åt alla håll. Fåglarna har tystnat och kommer igång igen vid 01 och vid 02 är det fullt liv. Vid 03 så börjar det blåsa lite och då händer något märkligt. Vattnet börjar krusa sig men mitt på sjön stannar krusningarna och går inte längre, det blir som en gräns ett streck tvärs över sjön. Jag har aldrig sett något liknande och dimslöjorna håller på till 6 på morgonen, då har solen hunnit värma upp. Stella och Niklas piggnade till under natten och vi fiskade och vovven sprang runt. Vid den så kallade vargtimmen så var det jäkligt kallt och vi eldade upp nästan all ved vi haft med oss, och hunden och husse kunde slå sig till ro och somna ordentligt. Så då passade jag på att fiska och provade 5-metersspö med flöte och mask och då lyckades jag få två små abborrar. Utforskade även omgivningen, med mycket magiska stenar som tyvärr var för tunga att ta hem och trollstenar, magiska träd.
Man fick fiska i tolv timmar på fiskekorten och vi höll ut i elva timmar då hade jag sett ett litet vak (troligtvis abborre) och hört ett större. De hade planterat in öring den 6 juni, men det verkar som den var upptagen eller stod och tryckte i den djupa sjön för inte ens på morgonsidan var det några vak. Så med en erfarenhet rikare åkte vi hem och jag var skittrött så nu har jag sovit i flera omgångar. Somnade till och med under VM:s fotbollsmatcher, då är man trött. Ha det gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela