Året 2013.....

Publicerad 2014-03-09 12:45:00 i Allmänt,

Året började bra med vänner, en trevlig nyårsafton hos Joanna och Anders, avslutade med några absint och blev både snurrig och trött haha. På trettondagen är det tävling vid Roxnäs. Jag är inte med men hämtar fisk till Niklas katt Chilla, som jag kokar och rensar och överlämnar senare. Min pimpeldebut det året blev på Byrviken DM 1 och där kom jag tvåa. Det var där som jag blev så avkyld i hela kroppen av svett och kall blåst. Jag var tvungen att avbryta, så efter två timmar är jag på väg hem igen. Lämnade min påse och startkort vid bordet, som tur var hade jag egen bil och ombyte i bilen. Har väl tjatat färdigt om det här och har än idag samma problem med hjärtklappning, dubbelslag, otroliga svettningar vid fysisk aktivitet, vallningar, mjölksyra, och svårt att återhämta mig efter fysiska aktivitet. Ultraljud på hjärtat, EKG, och alla övriga prover är bra, men jag känner att jag måste gå vidare med undersökningar. Ligger på gränsen till diabetes 2, men ingen fara än, har även läst mycket om mina symtom och fått råd av sjukgymnast och vänner. Om någon vet eller har något råd så hör gärna av er.
Dalarnas stora DM och lagtävling gick på Kättbosjön mellan Mora och Venjan, samma ställe som vi var på i lördags. Vi var bara tre damer från min klubb och vi brukar ju ha ett damveteranlag. Flera av våra äldre damveterandamer hade inte varit med på ett tag så Borlänge hade inte haft något lag på SM i flera år. Eftersom SM 2014 skulle gå på hemmaplan så föreslog jag att Lillemor Arvidsson och Ellen Jonsson skulle bilda ett äldre damveteranlag, för de skulle ha bättre chans där än oss i damveteran. Då kanske Sylvia och Hilkka skulle kunna vara med också. Det gick bra de vann DM , kanske att de var ensamma men de var i alla fall med till SM. De kom även med individuellt också precis som jag som kom 2:a i min klass. har inga övriga resultat från den tävlingen i huvudet. Så nästa tävling för mig var SM på Grumsfjorden/Borgvikssjön utanför Karlstad. Det var Linda-Maria Lundin (chaufför), Viveka Jernberg och jag som delade rum på Scandic i Karlstad, och där var det lugnt inga spöken mer än i huvudet dessa dagar, haha. Jag var väl förberedd hade köpt av Kaj Hagström några Hugopirkar med volfram och gjort egna stora krokar med glittertrådar i. Det skulle ju finnas stor abborre i sjön. På lördagen travade jag iväg med inplastad karta i fickan, ombyte i ryggsäcken och ett glatt humör. Det är ju alltid så kul att vara på SM och träffa så många bekanta. Lite jobbigt att gå och min ork var inte den bästa utan jag fick stanna lite tidigare än jag tänkt. Bytte om och tog på mig torra kläder var ju som vanligt genomsvettig, drack mycket vätska och sen gick startskottet. Fick några fiskar i tredje hålet men de var väldigt små, klungan som satt i sundet bortanför mig börjar röra på sig. Jag gjorde lite fler hål och drog mig lite längre ut fick bra med fisk, men små. Fick se att en man lite längre ut fick några stora så jag letar runt lite själv och i samma veva så springer Hillman förbi. Tror att det gått runt en och en halvtimme då, och jag överger mitt ställe med småfisk och börjar leta ute på djupet efter storabborren. Nu tänkte träskallen fel igen skulle ju varit kvar där jag fick fisken för jag fick varken någon stor eller liten fisk de två sista timmarna. Kom på 16:e plats med 1033 gram och segraren hade 2437 gram. Det här året så vann Fredrik Ankarberg herrklassen och han kom väl förberedd, och hade dagens högsta vikt på 7994 gram. Den här helgen fick Dalarna många medaljer och det Svenska laget till Nordiska Mästerskapen som går nästa helg i Norge, ser väldigt starkt ut. Svenska Mästare 2013 är H Fredrik Ankarberg, D Maud Eriksson, HV Krister Bergman, DV Birgitta Gustavsson, ÄHV Lars Wadlund, ÄDV Lillemor Arvidsson, ÄHJ Daniel Leek, ÄDJ Cecilia Alsing, YHJ Mattias Karlsson, YDJ Alexandra Höök-Hansson och arrangör Tomas Stenvall.
De här bilderna är hämtade ifrån Falubygdens SFK:s blogsida. På kvällen efter kvällsfikat så satt jag och pratade minnen med Stockholmarna och där var även Annika Skoog, som vann SM 1971 som damjunior. Vad kul att träffas igen efter så många år och nu känner jag igen henne och senast vi sågs var uppe på Storhamrasjön nu i år. På söndagen var det då dags för lagtävling och i mitt lag var även Viveka Jernberg, Ellen Jonsson och Inger Wikman. Inger var sen och man stod som på nålar om något hänt, då de åkt dit på söndagsmorgonen. Eftersom jag även hade hand om klubbens ersättningar och hennes startkort så ville jag lämna dem personligen. Ja hon och Ingemar kom till slut så då kunde jag gå ut till startfållan. Jag gick inte så långt den här dagen utan stannade vid ett bad och berghällar på vänster sida och började på en flata utanför. Samma sak denna morgon att "svida" om till torra kläder innan start. Jag och Mikko ifrån Gnesta fiskade på samma ställe utan att störa varandras fiske. Båda så fick vi fisk nästan på en gång och det höll i sig i cirka två timmar, innan vi blev nerborrade och då försvann även fisken. Innan hade man även kunnat gå tillbaka till gamla hål, men nu var det tvärstopp. Så jag började borra mig hemåt men det var ju ganska uppborrat överallt och ingen fisk. Träskalle igen, skulle nog gått tillbaka till mitt ställe nu när det blev tomt med folk där. Trots allt så kom vi i alla fall tvåa med 4297gram, slagna med 440 gram. Faan, vad nära igen, men bra att vi på det här sättet kom med till SM nästa år på hemmaplan. Svenska Mästare i lag 2013 blev H Smedjebackens SFK, D Svegs SFK, HV Forserums SFK, DV Tenhults SFK, ÄHV Nora Gyttorp, ÄDV Torsby SFK, ÄHJ Nora Gyttorp, ÄDJ Skellefteå SFK, YHJ Tenhults SFK och tyvärr inget yngre damjuniorlag med. Ni kan läsa mer och se bildspel från SM 2013 på www.sfktrekroken.se Det finns mycket mer att berätta om från 2013 och jag fortsätter i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela