Björnen sover....

Publicerad 2014-03-28 12:20:00 i Allmänt,

Björnen sover men inte Björn Eldh i Skellefteå, han härjar vilt på pimpeltävlingar denna vinter och har vunnit en hel del. Lite kul att en av hans kompisar heter Warg i efternamn, så två "rovdjur" med framgång i sina klasser.
Björn är född på Danderyds sjukhus och uppvuxen i Upplands Väsby och har tävlat för FK Forellen i många år. Björns morfar Harald Westerberg brukade ofta fiska privat med Björnees pappa Elis Lundberg. Han satt ofta i samma hål och sa - Fiskarna kan ju simma så de får komma hit. Sedan började Björns pappa fiska och tog med sin son ut och då hade även Elis tagit med Björnee ut mer och mer på fiske. Så björnarna Björn och Björnee har haft många strapatser ihop på sjön. Jag kommer ihåg Björnees pappa som ofta brukade "surra" med min pappa. Björn Eldhs pappa är ifrån Sågmyra så han har tillbringat många somrar i Dalarna, som är lite av hans andra hem. Som junior var Björn med och tog ett silver på SM i pimpel 1977, tillsammans med Björn Hellman, Peter Olsson och Timo Jumisko. På den tiden var det ju distriktslag, och man räknade de fyra högsta vikterna. Under åren 1985- 1990 fiskade han för Sigtuna och då blev det inte så mycket tävlande av. 1990 flyttade han upp till Skellefteå med fru och tre barn och tävlar idag för Skellefteå SFK, han har fortsatt fiska med trekrok trots att de flesta andra fiskar med tafs eller mormyska. Provade med det fisket i början men gick tillbaka till trekroken och har en specialgjord pirk som Storm i Fagersta gör och kallas Björns killer. För ryggen och för att kunna må bra så tränar Björn tre gånger i veckan och vissa likheter finns ju med denna man.
Idag är Björn omgift och hans fru Frida fiskar gärna på sommaren med sitt Pink Lady, som är ett rosa spö med inbyggd rosa rulle. Tyvärr så har "storfiskarens" fru fiskallergi, så Björn får ta av fisken och de ger bort all fisk som fångas, så grannarna är överlyckliga. Blev mycket björnhistoria nu och det står väl inte på förrän de vaknar i skogen också. För några år sedan så såg jag både björnspår och björnskit här i bergen ovanför där jag bor. Fortsatt skitfiske till en "gammal" junior från Forellen, för i trakterna av Skellefteå så lär isen ligga ett bra tag till.

Kommentarer

Postat av: Björn

Publicerad 2014-03-28 12:38:52

Jag i ett nötskal, tack Rosie mycket bra skrivet, storfiske kram från mig

Svar: Tack Björn, gör ett litet tillägg om din morfar och hur allt började, bakar in det i "storyn".
rosietalar

Postat av: Tur Börje!

Publicerad 2014-03-28 16:18:27

Vad fiskar Björn med för krokar?

Svar: Fråga honom, jag vet inte...
rosietalar

Postat av: björn

Publicerad 2014-03-28 22:03:30

Självklart så fiskar jag med Sveriges bästa kroktillverkare : Urbankroken :-)

Svar: Ok Björn då vet vi, men inte vilken och det är din hemlighet!
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela