Gamla juniorer?......

Publicerad 2014-03-06 09:19:00 i Allmänt,

Tillbaka igen fortfarande sliten och lite chockad efter ett traumatiskt dygn när min yngste son hamnade på och är fortfarande kvar på hjärtkliniken i Falun. Allt går nog bra till slut och man blir en än gång påmind hur skört livet är. Gamla juniorer? Ja, det är ju även Niklas och vill gärna börja tävla igen får nog bli till nästa år, isarna är ju blott ett minne snart. Det finns flera killar ifrån Stockholmsdistriktet som fortfarande tävlar, vi har ju Lasse Sundberg, Mats Arnoldsson, Björn Lundberg, Börje Olsson, Totte Lund. Alla är ju aktiva tävlingsfiskare och Börje och Totte även aktiva inom styrelse och tävlingsverksamhet i Stäket. Totte är ju måg till Ingrid och Lennart Lundmark och har säkert själv och genom dem mycket minnen och material kvar sedan förr, han har ju forskat och fått fram alla Svenska Mästare i herrklassen sedan 1952 och mycket mer. Bra Totte! Börje har sommarstuga i Torsång och brukar alltid vara uppe på Borlängemästerskapet i pimpel och andra "dalatävlingar". Han var även en av eldsjälarna och dataexpert på Stockholms SM 2011.Börje var även med på en del SJ-mästerskap som junior.
Här har vi Börje Olsson längst till höger det är från ett SJ:s SM i Katrineholm. Kortet i mitten är ifrån SM i Eksjö 1970 och det är Lasse Sundberg och bakom honom en av Adolfssons juniorer, tror att det är Olle och i nederkant Solveig Bredhagen som jag bodde ihop med i Helsingfors på Finnkampen samma år. Längst till vänster står jag vid Uppsalaån på Riksmetefinal 1969. Det var bara en juniorklass, Sundberg kom 2:a och jag blev bästa tjej på en 6:e plats.
Här har vi många profiler, längst till höger står Mats Arnoldsson och jag längst till vänster på samma urklipp, det är från Dalamästerskapet 1971 på Nedre Klingen. Översta urklippet är ifrån Björken-nappet, Grangärde 1971. På den bilden står Per-Olov Liss snett bakom mig, han är ju idag ordförande i Falubygdens SFK och aktiv duktig tävlare. På urklippet nere till vänster är det Svecke, Sven-Erik Eriksson som vi håller upp, han vann herrklassen. Bredvid mig står Thomas Nilsson, Sylvia och Börjes äldste son som tävlade som ung innan fotbollen i Brage tog över. Han var ju väldigt nära att bli proffs i Italien tror jag att det var. Det har ju gått ännu bättre för hans son Lasse Nilsson som varit proffs utomlands och nu spelar i Elfsborg. Sedan har vi Arne Lusth som vann veteranklassen och damsegraren Annie Bergkvist. Björn Lundberg vet väl alla vem det är och hans första möte med Lasse Sundberg var på en tävling i Roslagen. Lasse berättar att han brukar ju komma bra på tävlingar men på just denna tävling så kom en kille som hade mustasch och som vann. Hur kunde han vara junior? Men det var kanske Björnes sista år som junior. Alla har vi väl varit mer eller mindre aktiva vi har ju familjer att tänka på också, men det är kul att man känner igen så många från förr även idag och en av dem är Smedjebackens duktiga herrveteran Krister Bergman. Även hans mamma och pappa har ju varit aktiva genom alla år, men alla blir vi ju gamla och faller ifrån på ett eller annat sätt. Här kommer lite bilder på gårdagens juniorer.
En av Södertälje SFK:s "stora" juniorer är ju Ronny Anden som sedan länge arbetat som fiskeguide, vilken lycka att jobba med sin hobby. Södertäljes övriga duktiga juniorer fortsätter även nu på "äldre" dagar att tävla så som många andra i landet. En av tjejerna från förr som tävlar idag är Annika Skoog från Uppsala FF som jag träffade på SM i Karlstad förra året och som jag nu känner igen. Ha en bra dag, kramar till er alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela