Stentokig.......

Publicerad 2014-03-07 09:37:38 i Allmänt,

Ja, jag erkänner att jag är stentokig på ett eller annat sätt, men framförallt att jag ända sedan jag var liten har samlat på stenar. Mamma höll på att bli galen på mig som skulle ha med mig en massa stenar hem ifrån semestern. När pappa grävde i trädgården när vi bodde i Södertälje, så hittade han en stor oval sten. Jag var 8 år och den har följt mig hela livet, och när jag haft trädgård så har den fått bo i något stenparti och nu bor mina större stenar på balkongen. Vi har haft med den stenen till Torekällberget i Södertälje, så troligtvis är det en sten som man malde mjöl och annat med för länge, länge sedan.
På bilden syns olika varianter av stenar och ädelkristaller, bergskristallspetsar och stavar, lite smycken. Den vänstra ljuslyktan har jag själv gjort och den högra är av rosenkvarts. De större kristallstavarna och spetsarna använder jag vid en del healingbehandlingar. Alla stenar har en viss energi och kan ge en kraft. Innan jag plockar någon sten i naturen så frågar jag, alla vill inte följa med hem och det känner man, prova själv. Jag lämnar alltid något i utbyte, om jag inte har några andra små stenar med mig eller örter så kan man dra av ett hårstrå som tack. Målar en del stenar också med olika symboler för olika ändamål. Jag bär ofta smycken av sten, kristall eller ädelkristall. Har även tillverkat egna kraftsmycken och lyckotassar av kanin, på en del har jag satt dit stenar av ametist, rosenkvarts bergskristall m.m. Min äldste sons svärföräldrar har utställningskaniner och när dessa slaktades så slängdes allt i skogen till räven. Jag bad om att få ta till vara skinnen och tassarna, som jag nu gjort till lyckotassar, nyckelringar, smycken, bereder skinnen och gör olika arbeten med dem.
2001 började jag arbetsträna hos Marina, en väninna som hade en " New Age" affär där hon bl.a sålde mycket stenar och där lärde jag mig mycket om deras betydelse och vad de kunde användas till. Man ska alltid göra rent sina stenar och smycken då de kan dra åt sig dåliga energier. Det gör man lättast genom att spola dem i vatten eller lägga dem i grovsalt en kortare stund. Man kan även ladda dem i fullmånens ljus, genom att lägga dem i fönstret eller utomhus.
Jag har också släpat hem ett stenblock på cirka 30x 40 cm som jag hade i min trädgård i Södertälje. Min bror hade en son som dog i plötslig spädbarnsdöd och de fick sedan ta den till hans gravsten. Här är min hörna på balkongen som blommar upp lite på sommaren med tyger och annat "skräp", eftersom den är så liten så får man pyssla lite extra där.
De här bilderna är ifrån Glastonbury i England, utanför en sten och smyckesaffär så har de gjutit in stenar fram för affären och i gången in till den. I den staden är det ett eldorado att gå runt och titta i alla affärer som har allt ifrån kläder, stenar, smycken, örter, oljor ja allt du bara kan drömma om.
Första gången jag var i Glastonbury så var ju mitt namn Rosi Rehn, så lite kul att just de initialerna var ingjutna. Det kanske är en av anledningarna till att man trivs så bra i "gamla" England med alla stenhus. Ja, jag är stentokig och jag njuter av det. Skitfiske på Er alla som ska fiska i helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela