Vårdagjämning.......

Publicerad 2014-03-20 12:45:02 i Allmänt,

Vårdagjämning ett nytt astrologiskt år och solen går in i vädurens tecken idag 17:58. Dag och natt är lika långa och nu blir dagarna bara ljusare fram till midsommar. Innan vi skaffade den gregorianska kalendern så firade även vi nyåret nu och hälsade solen och elden välkommen.
Det var ju inte så kul att se att det kommit 2 dm nysnö under natten, för jag hade tid hos sjukgymnasten klockan 9. Så det var bara att ut och sopa fram bilen, sätta på motorvärmare, innan man ens hann tänka på dusch och frukost. När man senare kommer ut ifrån sjukgymnasten så har vädret slagit om från snö till regn och snorhalt på plogade ytor. Jaa, vårregn stora droppar så min hatt satt inte i vägen då jag hade lite ärenden på stan. Man kan ju undra om den "nya" hatten blir fågelskrämma eller "turhatt", det får framtiden utvisa och både skator och kråkor har redan kraxat åt mig, haha.
I England så kallas den här högtiden för Ostara, en av de 8 högtider som även jag firar och så här ser det ut vid Chalice Well i Glastonbury idag. Där har ju våren kommit bra mycket längre, inte utan att man längtar tillbaka.
För mig så blir det tyvärr inte någon pimpeltävling i helgen, har helt enkelt ingen ork eller kraft i kroppen. Får nog tänka lite på mig själv ett tag och en himla tur jag blev klar för SM 2015 på vårt stora DM. Visserligen leder jag DM-serien och hade kunnat snygga till siffrorna lite men tyvärr inget Storhamra eller Nässjön till helgen. Ha en bra dag, tror jag häller upp ett glas rött nu, för även om det är mulet och regn så kan man ha sol i sinnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela