Tjuvfiske.....

Publicerad 2014-05-02 17:57:37 i Allmänt,

Under åren 1955-1957 bodde vi i Finspång, pappa jobbade ju vid järnvägen och fick väl ta de jobb som fanns. Vi bodde i tjänstebostad, där man bodde tre till fyra familjer i varje hus. Vi umgicks med flera barnfamiljer bl.a. Olle-Nisses och Masens. Olle och hans familj umgicks vi även med efter att vi flyttat till Nykvarn och Södertälje, och han byggde även en sommarstuga i Gevsjön.
Pappa hade en båt som hette "Groggen" i sjön Glan och det finns många historier som man kan berätta därifrån. Den här gången hade familjerna åkt tåg till Glan och i packningen fanns kräftburar/håvar och fruar och barn. Det skulle fiskas kräftor och de fick många och stora kräftor som sedan lades i resväskor och för att sedan ta tåget tillbaka till Finspång. Mamma har berättat hur nervös hon var när konduktören kom för kräftorna var ju knappast tysta med sitt "krafsande" i dåtidens träresväskor. Jo vi kom hem och det blev säkert ett trevligt kräftkalas.
Jag har några korta minnen från tiden i Finspång, jag var bara 3 år när vi flyttade därifrån, men jag kommer ihåg ett hemskt åskväder där vi sprang mellan husen och "någon" bar mig inlindad i en filt. Mamma hade börjat jobba på en fabrik och ibland så fick Monika, min storasyster vara barnvakt, och hon var ju bara 8 år äldre än mig. Kommer även ihåg hur det ibland tuffade förbi ånglok, som spred en rök så det blev ett stort moln.
Kommer även ihåg hur jag skar mig på ett rakblad och svimmade när jag såg blodet. Mamma satt och sydde och skulle bara gå ut och hon sa att jag fick inte röra något, och då blev frestelsen för stor, blev väl omplåstrad och utskälld. Det fanns även en killkompis som var lika gammal som mig i vårt hus och honom bet jag ibland, då fick jag såpa i munnen och slutade genast med dessa fasoner.Kommer ihåg hur vi hade surströmmingskalas med "Masens" som var ifrån Ludvika. Farfar i den familjen åt surströmmingen genom att stoppa in hela fisken i munnen och sedan kom benen ut i ena mungipan. Ja det blev inte så mycket fiskesnack, men metesäsongen är ju i full gång och det finns mycket att berätta där också. Ha en trevlig kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela