1973......

Publicerad 2014-11-14 12:20:25 i Allmänt,

Det här året började Södertälje Sfk med KM i spinnfiske och första klubbmästare i herrklassen blev Olle Ström. Han hade för övrigt en sportaffär på Torekällgatan i Södertälje med fullt av sportartiklar, skidor, fotboll, hockey, skor, kläder, fiske och mycket annat. Det var han som tipsade Expressen om att göra ett reportage om mig 1971. Innan vi åkte ut till sjön Vällingen så var vi in i affären och jag hjälpte till att välja spö och pirkar till reportern. Han fick tyvärr ingen fisk på dessa prylar utan på slutet fick han låna ett spö med samma pirk och krok av mig. När han sen lyckades få en abborre så gav vi upp. Kommer inte ihåg från vilket år man började med vandringspris i Spinnfiske, men vandringspriset i damklassen i Spinnfiske var en gädda av Sven Wejsfelt, och säkert så var det en likadan i herrklassen.
SM i pimpel gick det här året på Långsvan i Västmanland och jag kommer ihåg att mamma var med där. Men tyvärr inga resultat ifrån klubbmedlemmar från den tävlingen och mamma har inte gjort några egna anteckningar från några år där på 70-talet. Klubbmästarinna i pimpel blev Anita Jansson och själv tog jag också medalj, men övriga klasser har jag ingen koll på. Vi tog i alla fall silver i lag på DM i mete.
I morgon lördag så kommer Sportfiskarna ha sitt tävlingsmöte i Stockholm och det känns bra att så många tävlingsfiskare kommer att vara där. Vi måste värna om våra tävlingar och regler och från Dalarna kommer Stig Enström vår tävlingsledare att föra våra klubbars talan. Jag hade förmånen att få representera Borlänge SFK på tidigare tävlingsledarmöte i Leksand för Dalarna. Då gick vi igenom alla motioner för att Stig sen ska kunna rösta därefter. Det som var tråkigt att höra (och läsa sen tidigare) är att en del motioner innehåller flera olika delar och alternativ. Man kan alltså inte rösta Ja eller Nej, utan att spalta upp de olika alternativen. Så det kanske får bli en skärpning när man skriver en motion, och skriva flera stycken istället. Skulle gärna varit med på mötet i morgon, men man kan ju inte vara på fler ställen samtidigt. Lycka Till! Alla som ska vara där i morgon och en trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela