1974 ett händelserikt år......

Publicerad 2014-11-15 13:00:00 i Allmänt,

Jag och min kille hade förlovat oss på nyårsafton, han låg i lumpen på Gotland, och på sommaren åkte hans föräldrar och jag över dit på en veckas semester. Jag gick sista året på frisörskolan och vi var de första gymnasieeleverna från "gamla" yrkesskolan. Till sommaren tog jag examen utan vit mössa och någon vecka efter så öppnar jag egen damfrisering i Södertälje Södra. På hösten flyttar jag hemifrån och ihop med min kille Lasse. På KM i pimpel gick det bra jag vann och erövrade vandringspriset, tavlan som Lennart Loberg målat i olja och sand, med skärgårdsmotiv från Trosa.
Övriga medaljörer var Lisbeth Ljungström och Maj-Lis Dahlin och i herrklassen var medaljörerna Gunnar Andersson, Henry Jansson och Pentti Harmaala.
Möjligen att alla dessa medaljörer är från 1975 då jag också vann, hittade korten i mammas album. Vet heller inte inbördes ordning och pappas alla medaljer ligger väl gömda så där kan jag inte heller kolla.
Det här året fick jag åka med mamma och övriga deltagare till Helsingfors och Finnkampen. Vi flög över och med ifrån Södertälje var även Hilmer Johansson, Lennart Loberg och Olle Ström som var lagledare. På nedre bilden till höger avtackas Olle av den finske ledaren och där fanns även Ulf Andersson Stäket och Eira Wahlgren Sundbyberg. Kommer tyvärr inte ihåg några resultat men mycket troligt att de vann varsin klass. En klubbstuga byggs vid Eknäs av gammalt rivningstimmer som man fått gratis, då man hjälpt till att riva ett annat hus. Medlemmarna får även börja fiska flodkräftor på Agdalasidan av sjön Vällingen. Kommer ihåg hur spännande det var att ta upp dessa öppna håvar som man fick använda och famla runt i mörkret med ficklampor. Riktigt mysigt att ta med kompisar som fick vara med i hela processen, fiske, fika, fånga och koka, käka, krypa. Haha så illa blev det inte men roligt var det.
Det här året firade Södertälje SFK 10-årsjubileum med mat och dans på Folkets hus, och på det glada 70-talet så hade man långklänning vid festerna. Om en vecka så firar klubben 50 år, otroligt vad fort åren går.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela