Året 1970.....

Publicerad 2014-11-08 11:00:41 i Allmänt,

1970 började Södertälje SFK med en veteranklass från 55 år, men den klassen fanns inte med på det SM-reportage som jag har. Som vanligt började vi säsongen hos familjen Hedenskog i Borlänge och före nyår så hade vi varit med på 7 stycken tävlingar i Dalarna och Västmanland. Södertälje hade som tradition att alltid ha en tävling nyårsdagen och oftast arrangerades den på sjön Vällingen. DM i Stockholmsdistriktet gick det här året vid Kalmarsand, Mälaren och där vann jag min klass och Ann-Mari Olsson damklassen. Mamma har endast skrivit DM, datum, plats och Fy Fan. Det här året så hade min bästa kompis Maj-Britt Löfgren börjat pimpla vilket gjorde det ännu roligare att åka och tävla. Hon kom tvåa på DM och på vårt KM som gick på Malsnaren så slog hon mig. Klubben hade börjat med guld, silver och brons på KM i pimpel. Haha tur för mig!
Här är några foton från DM vid Kalmarsand, prisutdelare var ordförande i distriktet Arne Andersson, som syns längst till höger på den övre högra fotot. Inför SM i pimpel som gick på Rosjön utanför Eksjö så åkte flera ifrån Södertälje ner för att "reka" lite inför tävlingen. Vi var tre bilar ner och nu visste vi vart vi skulle gå, perfekt. Det var bara det att fisken inte fanns på samma ställe när vi skulle tävla. Det är för övrigt enda gången som jag har provfiskat ett SM-vatten innan. Men det beror väl på hur man gör det också, det fanns ju inte djupkartor att tillgå på den här tiden. Det har ju visat sig att det numera kan vara ett plus att kolla av SM-sjöarna och dess djup innan. Idag finns det ju så mycket mer hjälpmedel, såsom båtar och ekolod, GPS m.m. Personligen så är jag motståndare till alla tekniska hjälpmedel under en tävling, även mobiler. Att man har med mobil ut på sjön för att anhöriga skall kunna nå mig är helt ok. Men att använda den till att ringa kamrater som fiskar på ett annat ställe eller använda GPS i mobilen gillar jag inte. Kom visst ifrån ämnet.
På SM i pimpel gick pappa och jag långt bort till vänster där vi tidigare fått bra med fisk, men det gick inget vidare. Lirkade i alla fall upp 43 stycken och kom tvåa efter min kompis Anneli Carlsson från Borlänge SFK. Segrare i herrklassen blev en härlig profil som vunnit mycket genom åren, nämligen Lennart Kilestad, Karlskoga. Damklassen vanns av Inger Hansson Köping, herrjuniorer Hendrik Berg Karlskoga, och arrangörer Sune Eriksson Södra Dalarna. Lars-Erik Sjöberg ifrån Enskede kom tvåa i herrjuniorklassen. Som vanligt hade Stockholm en buss till SM, och här står Ann-Mari Olsson, jag och Kurt Pettersson vid den efter SM- middagen och prisutdelningen i Eksjö.
Uppe till vänster är det två av klubbens duktiga damer Gunborg Södergran och Britta Axh, sedan är det Anneli och jag på prispallen, med prisutdelaren Karl Frithiofson. Även det här året så klarade jag mig med till Finnkampen i pimpel som gick i Helsingfors. Det blev flyg över Östersjön och från Södertälje SFK så var även Gunnar Andersson, Tore Karlsson och Lennart Loberg med. Pappa hade ju vunnit på samma sjö två år tidigare och han och jag tänkte gå till samma ställe. Det var otroligt jobbigt att gå med mycket snö och stöp. Vi fick en finländare efter oss så vi gick inte direkt ut där det bästa fisket varit. Utan vi började vid land och fick fisk där i början sedan drog vi oss längre ut och då var vi själva. Det nappade inte lika bra som för två år sedan, men för mig räckte det till en andraplats och pappa kom trea. Damklassen vanns av Ingrid Lundmark, jag tvåa och sedan följde Ragnhild Lindahl, Irené Lundin, Solveig Bredhagen och därefter finskorna. Herrklassen vanns av Harald Mosell, sedan följde Lennart Broman, Gunnar Andersson, Gösta Sjöberg. Tore Karlsson blev 6:a och Lennart Loberg på 14:e plats. Totalt så segrade de svenska damerna med 7950 gram mot 1255 gram för finskorna. Stockholms herrar hade 32.100 gram och Helsingfors herrar hade 19.030 gram. Så en helt ok dag i Helsingfors med middag och prisutdelning. Jag vann även klubbtävlingen Vällingemästare som det här året var en graverad kopparvas, säsongen avslutades med tävling på Vällingen den 4/4 och Nävden den 5/4. Den 13 december gick Falumästerskapet i pimpel vid Roxnäs och jag lyckades vinna, och här är alla segrare.
Under våren byter förbundet namn från Sveriges Allmänna Fiskevårds Förbund till Sveriges Fritidsfiskares Riksförbund och man tog fram nya medaljer med en krok på. På DM-tävlingar delade man ut tre medaljer guld, silver och brons.
Här är mina medaljer med sjöjungfrun på som jag erövrade innan man bytte, och medaljen med kroken på får ni se en annan dag. Haha både jag och datorn börjar bli sega nu. Blev även klubbmästare i mete och vi var ju naturligtvis med på DM i mete som jag vann och mamma kom också med till SM. Det arrangerades i Bollnäs och det gick bra för oss, vi fick silver båda två. Nu ska jag besöka silvermedaljören från SM 1970, mamma Birgitta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela