Södertälje Sfk:s årsmöte och Jubileumsfest, och lite till......

Publicerad 2014-11-24 13:59:00 i Allmänt,

Ja, tänk vad roligt att jag fick vara med på årsmöte och 50-årsfest. Hade tidigare gjort en förfrågan om detta eftersom jag inte längre är medlem, och styrelsen godkände det. Min bästa väninna sedan skoltiden bor i Nykvarn där festen skulle hållas och då kunde jag samtidigt passa på och träffa henne. Maj-Britt har ju också varit medlem och tävlat för klubben, som jag tidigare berättat om. Jag åkte ner till min syster Monika redan på torsdagen och vi gjorde Eskilstuna lite osäkert under dagen och på kvällen var vi förbi på kaffe och tårta hos broder Kenth som fyllt 65 år. Upp tidigt på fredagen för att åka till Gnesta och Frustuna kyrka på begravning, då vår kusins fru Barbro gått bort i cancer. Hon var ju även min gamla chef eftersom jag gått som frisörelev hos henne i Järna och Gnesta. Monikas dotter Åsa var också med och när allt var överstökat så åkte vi till Hölö där hon bor med sin familj. Trevligt att se hur de bor och träffa hennes man och två grabbar. Efter det så åkte vi förbi hos Monikas särbo Peo i Södertälje på en snabbvisit, så efter en lång händelserik dag så var det lätt att somna. Vi vaknade till en gråmulen dag med duggregn, hade tänkt gå ner till bryggorna i Västerviken i Strängnäs, där de satt och fiskade med mormyska. Men vädret var inte så kul, så jag åkte vidare och svängde in i Mariefred för att uppleva lite minnen där morfar Ivar bodde i många år tillsammans med sin fru Greta. Sedan vidare till Maj-Britt i Nykvarn och där blev det mer nostalgi. När vi var ute och gick med hennes hund Proppen, så gick vi utmed ån och jag visade även huset Järnvägsbygget där vi bodde 1957-1960. Sen hem och fixa oss inför kvällen, och det är ju tyvärr så att ju äldre man blir ju längre tid tar det, haha. Med bara ett kort gångavstånd så var vi framme vid Qulturum i Nykvarns centrum. Många man kände igen och många som inte kände igen mig, eller var förvånade över att se mig. Årsmötet flöt på bra och till ny ordförande valdes Åke Bolander som tidigare satt som ordförande i runt 20 år, vice ordförande Timo Jumisko och kassör Louise Eriksson.
Fullt så här trött var inte Åke, utan det var nog fotografen som inte såg så bra den här kvällen. Så här är vi vana att se Åke i sin Leksandsmössa.
Årsmötet fortlöpte med val av alla kommittéer m.m. och avgående styrelsemedlemmar avtackades och sedan blev det prisutdelning av alla KM, Vällingemästare, Stormete och Arto Jumisko som vann SM i mormyska 2014 fick också blommor.
Den som hämtade mest priser denna kväll var Arto Kosunen som tävlat ända sedan juniortiden, här är han med brorsan Matti.
Klubben har och har haft många syskonpar som tävlat och vunnit många medaljer här är Kari och Matti Nevalainen.
Vi har bröderna Arto och Timo Jumisko, bröderna Robert och Ronny Andén. Andéns är ju några av Sveriges första fiskeguider och tävlar inte längre, men fiskar och guidar året om. Sen har vi ju syster Monika och jag, men nuförtiden tävlar vi ju inte i samma klubb.
Här är Monika till höger och bredvid min kompis Maj-Britt.Efter den goda maten så var det dans och mingel, och vi gick hem ganska tidigt. Åldern börjar ta ut sin rätt efter flera intensiva dagar, med bilkörning begravning och fest, livets bergochdalbana, så var man ganska trött. Idag gör jag inte så många knop och ute spöregnar det och är + 5 grader. Var är kylan och isen? Här är lite mingelbilder och efter fyra år med kameran så kanske det är dags att läsa bruksanvisningen!
Från vänster Timo Jumisko, Bengt-Ole Boman, Nevalainen junior, och den avgående ordföranden Thomas Önnebro.
Nya kassören Louise fick börja jobba på en gång.
Bengt-Olof Johansson som var med och bildade klubben 1964. Jag har tidigare påstått att Erik "Epa" Johansson också var med och bildade klubben, men det är fel.
Till vänster om Benge sitter Rauno Hartonen som vann Finska Mästerskapen i mete1979 och inte pimpel, vilket jag skrev om.
Roligt att träffa Ann-Mari Olsson som varit med i klubben sedan 60-talet och vunnit mycket och arbetat mycket för klubben tillsammans med sin avlidne man Sven-Erik "Svenne" Olsson.
Här är deras son Peter som också varit med lika länge och vann 1979 arrangörsklassen i pimpel.
Här har vi Marita Stålgren-Olsson, Peters fru och min "gamla" jobbarkompis från Posten i Södertälje, som är sekreterare i klubben.
Från vänster Gunilla Johansson Bengts fru, Pentti Harmaala och Eira Hartonen.
Björn Olsson som pekar på Åke Lundström den förste som vann KM i havsfiske.
Här är Hasse Larsson och Janne Karlsson som satt i styrelsen för Trosa Afk när jag började tävla för dem 1988. De är nu även medlemmar i Södertälje Sfk för att kunna fiska och tävla ännu mer.
Avgående vice ordförande Tommy Byström och den nya vice ordförande Timo Jumisko och bakom honom Jane Lundström också en av många medaljörer genom åren. Timo har mest poäng av alla på listan för Mästarmärket.
Arnevi Jonsson som varit med i styrelsen i många år och har mest poäng av alla hedersmedlemmar och hon har även vunnit många medaljer för klubbens räkning. Bredvid henne ser vi Gun Gustavsson som var med i damlaget som fick silver på SM i mete i Söderhamn 2013. Ojoj, det tog några timmar att få ihop allt det här med text och foton på rätt plats. Ha det bra vi syns på isen så småningom och jag fortsätter väl i morgon om klubben, för än är inte november slut.

Kommentarer

Postat av: Marita Stålgren-Olsson

Publicerad 2014-11-24 14:32:55

Hej Rosie
Kul att läsa ditt referat från festen. Det var bra skrivet.
Blev tyvärr så han vi inte prata av oss "tillräckligt" tycker jag så hör av dig när du är här i trakterna igen.

Kram Marita

Postat av: Arnevi Jonsson

Publicerad 2014-11-24 19:58:58

Hej Rosie!
Vilket härligt referat du har lagt in. Jag instämmer med dig att det var en fin 50-årsfest. Tycker synd om dem som inte kunde/ville- eller saknade intresse att närvara på festen.
Kram Arnevi

Svar: Ja Arnevi, det var en fin fest och vi gick ju hem lite tidigt då vi var trötta. Så då kunde jag åka hemåt Dalarna tidigare på söndagen medans det var ljust. Roligt att träffa dig och många andra man inte sett på flera år, kram.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela