Södertälje Sfk:s första Svenska Mästare.....

Publicerad 2014-11-05 17:58:00 i Allmänt,

Fortsätter tala om 1967.....Det var första året som klubben hade en årsfest med mat och dans och den hade vi i Pershagens föreningshus. Där det framöver kommer att hållas fler årsfester. Om 1968 på Södertäljes hemsida står det om tillsyn och förvaltning av distriktets vatten i Grövelsjön. Men Grövelsjön ligger ju i norra Dalarna, så det ska vara Grävstasjön som jag kommer att berätta om i morgon. 1968 vann jag KM i pimpel igen och på DM i pimpel kom jag tvåa, Christina vann och fick åka på SM. Det finns även berättat om att fyra stycken medlemmar åkte till Finland på Finnkampen i pimpel och en av dem var pappa Gunnar. Där lyckades han att vinna herrklassen och blev senare kallad "finndödaren" på skoj av Ivar Hedenskog. Vi hade ju sedan 1967 när vi började tävlade mer i Dalarna, så fick vi bo hos Ivar och Greta Hedenskog. Vi brukade åka upp på fredagskvällen och hem igen på söndagen, det var pappa, mamma, jag och Tore Karlsson. Vi hade alltid så roligt och spelade kort, kollade Ivars pirktillverkning, gick igenom kommande tävlingar med kroktips och mycket annat skoj. Vi köpte och beställde till andra av hans många modeller av pirkar, för ni vet väl att Ivar Hedenskog är kungen ibland alla pirktillverkare och han var ju tidigt ute. Jag har en del av hans original kvar. Tyvärr dog Ivar allt för tidigt men hans pirkar lever kvar genom Dan Esbjörs och Olles Fiske och Vestlis fiske, som båda har orginalstansar. Tillbaka till 1968, inför SM i pimpel som gick på sjön Liljan, som ligger mellan Borlänge och Falun, fick pappa en egen inbjudan av Ivar, som han ritat själv. På framsidan var en tecknad karta av sjön och utmärkt med rött var det var bra fiske, och inuti deltagarlistan med bara pappas namn.
Pappa gick dit Ivar beskrev och kom femma i herrklassen. Nu kommer vi till Södertälje Sportfiskeklubbs förste Svenska Mästare i pimpel och det blev Christina Magnusson i damjuniorklassen. Jag kan tänka mig att det var en härlig stämning i bussen hem från Borlänge. Samma dag som SM gick av stapeln så åkte mamma och jag med Bengt och Gunilla( Christinas syster), ner till Frösjön i Gnesta. Där gick det bra vi vann varsin klass och mamma blev tvåa. Det fanns bara en juniorklass, så man kapade några skalper den dagen.
På hösten 1968 skulle det första SM i mete arrangeras och det var i Dalälven vid Dala Husby, med start på ön där kossorna brukar gå och beta. Det kallades för Förbundsmästerskap eftersom det inte varit några uttagningar innan tävlingen. Den arrangerades den 6 oktober med -6 grader på morgonen, men solen kom snart fram och tinade upp deltagarna. En del timmer flöt förbi och efter en halvtimme så fick man byta plats. Totalt lyckades Eira Wahlgren från Sundbyberg SFK bäst med 104 stycken fiskar och vann damklassen. Herrklassen vanns av Ragnar Gustavsson Smedjebacken, herrjuniorer Per Hermansson Västerdalarna och damjuniorer Rosi Andersson Södertälje SFK.
Man räknade 2 poäng per styck och 10 poäng per hekto. Själv fick jag 6 stycken varav några små braxnar och tvåan i min klass hade 3 stycken. Jag tror att många fångade löjor den här dagen och det var nog rätt, med tanke på beräkningen av fisk och vikt. Jag kommer ihåg att jag vann en stor Dalahäst och en guldplakett med sjöjungfrun på. Tävlingsledningen med Sven Bergkvist i spetsen fick mycket beröm för ett bra arrangemang.......I morgon talar jag om Grävstasjön eller var det Grövelsjön, hmmm?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela