Vällingemästerskap och året 1969.....

Publicerad 2014-11-07 11:24:09 i Allmänt,

Ser i mammas anteckningar att säsongen 68-69 började den 17 november. Fram till nyår hade vi avverkat 6 pimpeltävlingar i Dalarna och Västmanland. Klubben drar igång med interna pimpeltävlingar som kallas Vällingemästare, och jag lyckas ta hem första juniorpriset. Det var bara en juniorklass, samt herr och damklass. Man börjar även med KM i mete och förste klubbmästare i herrklassen blev Sven-Erik Olsson, jag vann som flickjunior och vem som vann pojkjunior och damer kommer jag inte ihåg. I pimpel lyckas jag även ta hem KM, DM, SM, Järfällamästerskap och flera andra tävlingar. Pappa vann herrklassen på Järfälla mästerskapet som hade över 300 startande och här är en bild från snöovädret vid prisutdelningen.
Idag omfattas Vällingepimpeln av 7 stycken tävlingar, kommer inte ihåg om det var så när det startade 1969.
DM i pimpel gick på Drevviken och jag kommer ihåg att pappa, Tore och jag gick långt ner till höger och fick bra med fisk. Jag har ett urklipp kvar från Förbundets tidning som på den tiden även hade med många av resultaten. Herrklassen vanns av Lennart Broman Stäket, damerna av Eira Wahlgren Sundbybergs SFK, pojkjuniorer av Lars Sundberg Enskede SFK. Tore blev trea i herrklassen och många andra från Södertäljeklubben kom med till SM i Filipstad. Den 10 december förra året och 23 mars så berättade jag på bloggen om 1969, och dagen 23 Mars som var en av mina lyckligaste dagar, då jag blev Svensk Mästarinna i pimpel. Lars-Erik Sjöberg Enskede SFK som kom tvåa på DM vann pojkjuniorer, här är vi på bild med lånade påsar.
1969 bildade Södertälje SFK en tävlingskommitté och fler och fler medlemmar kommer till klubben. Många av medlemmarna jobbar ju på Scania och där lockas även många av våra finska vänner att så småningom komma och tävla och bli medlemmar i klubben. Det här året lyckas både mamma och jag att av 5 damer komma med till Finnkampen i pimpel, som går vid Kungsängen den 8 mars. Det står i mammas anteckningar att hon kom 9:a och fick en Vanaja-borr i pris. Jag tror att Finländarna hade med sig så att alla fick varsin borr i pris, plus de priser som Stockholm delade ut. Tyvärr så har jag kastat alla mina egna anteckningar från den här tiden. Det jag går efter är mammas anteckningar, prislistor, och egna tidningsurklipp. På sommaren tror jag inte att det arrangerades något DM eller SM i mete, men vi var med på Riksmetefinal i Uppsala. Många deltagare och tre klasser, herr, dam och junior. Jag lyckades bli 6:a och bästa tjej, mamma 11:a och Bertil Melkersson 9:a i herrklassen , utav oss från Södertälje SFK. Ha en trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela