Bakom flötet i Strängnäs.....

Publicerad 2014-10-16 19:46:35 i Allmänt,

I lördags åkte jag ner till min bror Kenth och hans sambo Aina i Strängnäs. Det var som alltid marknad den andra lördagen i oktober och den har arrangerats i många år. Så vi åkte ner och det var fint väder så massor av människor som besökte marknaden, trots det så sprang vi på Monika min syster och hennes särbo Peo. De hade med sig Åsas smågrabbar Samuel och Dante som tröttnat på att gå runt, så vi bestämde att vi skulle komma upp och fika efter ett tag. Handlade flera par tunna ullstrumpor och lite annat smått och gott och sprang även på Åsa och Jimmie ibland allt folk.
På kvällen middag hos Kentha och på söndagen så åkte jag ner till Monika som sedan länge bor i Strängnäs, för hon fyllde år och jag skulle stanna några dagar hos henne. Den här dagen var det grått och regnigt, men sol inne.
På måndagen besökte vi en släkting som låg på Nyköpings sjukhus och innan vi åkte hem så handlade Monika ingredienser till Janssons frestelse. Monika arrangerar ju för Södertälje SFK:s räkning dels Stormete och även pensionärsmete och på tisdagen skulle det vara avslutning för pensionärerna och med Jansson hemma hos Monika. Så på måndagskvällen skalade jag 5 kilo potatis och Monika skötte resten. Det blev 2 stora plåtar med Jansson, rivna morötter, hårt bröd med smör och ost och kaffe efteråt.
Vi skulle fiska mitt i stan i Västerviken på bryggor och utmed land. Vi tog Monikas bil ner eftersom hon hade startkort och våg i bilen. Jag hade bara tagit med mitt 4-metersspö och lite reservprylar och vagnen så jag kunde sitta om jag ville. Det fanns flera "stora" namn på plats och vi blev 17 stycken som skulle fiska på denna öppna tävling. Jag hade bara mask med mig, men fick lite maggot av Pilo, tur var väl det så man fick lite löja.
Efter genomgång så fick vi gå ut och börja fiska på en gång. Det fattade inte jag utan jag lodade och fick upp en löja som jag kastade i igen, snacka om att vara bakom flötet, haha
Även jag började meta men fick inte så mycket så jag flyttade på mig. Monika plockade löjor, och en kille intill oss fick en gädda som han släppte i, eftersom den inte räknades. Jag provade med mask och fick på en liten braxen, men ingen håv. Så den släppte när jag skulle lyfta upp den. Monika som hade dragit flera stora mörtar på ett ställe kom och ställde sig bredvid mig och efter ett tag fick jag på en till braxen och då fick jag låna hennes håv. Jag hade vid invägningen 1424 gram och sista priset låg på 1489 gram. Högsta vikt hade Pilo på över 8 kilo löja och bästa dam hade över 2 kilo. Efter invägningen promenerade alla upp till Monika, där det bjöds på Jansson och hölls prisutdelning. Monika fick flera vackra blombuketter som tack för de tävlingar hon arrangerat detta år och genom åren, för nästa år får någon annan ta över metartävlingarna. När alla gått och vi plockat undan så packade jag bilen och åkte hem till Borlänge, och regnet kom ungefär vid Heby. Hann med mycket på några dagar och roligt var det.