Härliga dagar på Ånnsjön, Jämtland......

Publicerad 2014-10-07 13:50:09 i Allmänt,

När jag var liten och bodde hemma så har vi ju alltid semestrat i Jämtland, i Gevsjön eller Klocka. Klocka ligger mellan Ånn och Storlien, och vi hyrde lillstugan av bonden Lindqvist. Vi fick även hyra hans båtar och skoter på vintern. Jag och mina äldsta grabbar Stefan och Mikael fick följa med pappa och mamma upp 1983 och då hade vi pappas husvagn med upp. Vi bodde vid Indalsälven mellan Gevsjön och Duved, där det på den tiden var en kiosk vid korsningen upp mot Medstugan. Kommer ihåg hur vi gick till kiosken och köpte kvällstidning och glass, lakritspuckar som var poppis då. Den sommaren fick mamma veta att hon fått diabetes, och gick med i viktväktarna och minskade åtskilliga kilon.
De här bilderna är ifrån Granön i Ånnsjön, där vi har fikarast med smörgåskastning med flata stenar, i bakgrunden syns Snasarhögarna. Stefan är lycklig då han fick köra båten på hemvägen. Några år senare åkte vi upp igen och bodde då i en banvaktsstuga som pappa fått hyra genom SJ.
Det var pappa, Stefan, Loffe ( f.d. svärfar),Åsa min systers dotter, Henk Belt och jag. En dag när vi var på Ånnsjön så blåste det upp till storm, så vi fick söka skydd i lä på Granön. Farsan blev skitförbannad när Henk talade om att han hört på radion att det kunde bli stormbyar i fjällen. Henk tänkte väl att det var uppe på fjällen, men vi befann oss ju i fjällvärlden. Så Åsa, Stefan och jag la oss i alla fall och sov en stund tills ovädret dragit förbi och vi kunde fortsätta fiska.
Vi var ju ut på sjön flera dagar och en av kvällarna blev det mycket att rensa.
Vi åkte ju även upp på vintern och det här året bodde vi i Justus och Alidas "Lillstuga" i Gevsjön. Justus var en pensionär som jobbat inom järnvägen och han brukade sitta på sin trapp och säga "Härlig utsikt", och då såg han ängarna och järnvägsspåret. Det här året var det mycket snö och jag grävde en djup snögrotta åt grabbarna.
Ursäkta, svårt att få skärpa på bilderna som jag försöker ta av gamla foton.En av dagarna lånade vi Lindqvists skoter, som stannade på sista raksträckan upp mot hans stuga. Har nog berättat om det tidigare och det var ju så simpelt som att säkerhetsanordningen lösts ut i ett gupp. På bilden sitter vi och väntar på pappa som hämtar bilen och mamma vid skotern ute på sjön med dagens fångst. I bakgrunden stora huset i Klocka och ladugården. Vi har ju även fiskat mycket på Gevsjön och på vänster sida på sjön innan inloppet vid Tångböle så fanns " moringarna". Det är som stora "metallflöten" som man förr använde när de flottade timmer. Det är lite grundare på det stället och på sommaren mycket gräs och på vintern så är det öppet vatten, kanske att det finns någon källa som gör att det inte fryser till där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela