Höstdagjämning.....

Publicerad 2014-09-23 12:43:00 i Allmänt,

Idag den 23 september är det höstdagjämning, det innebär att dag och natt nästan är lika långa, exakt tid var i natt 02.29. Den här högtiden kallas även för Mabon, den stora skörden, dags att skörda och ta in allt man odlat. Så vi har all anledning att fira det. Fantastiskt att bo i ett land med alla dessa skiftningar. Nu vänder det och blir bara mörkare och mörkare fram till vintersolståndet i december.
Den här hösten har det blivit en hel del svampturer i skogen, ensam eller med sonen Niklas. En tur var Niklas hund Stella med och hon var ju överlycklig att få springa lös och flög fram på vägen och i skogen. Hon är bara drygt ett år och spännande med alla nya dofter, trots att hon var lös så hade hon "stenkoll" på både mig och Niklas.
Det har mest blivit gula kantareller och höstkantareller för min del. Det tråkigaste är att rensa, men desto roligare när det är färdigt.
Niklas har ett stort intresse och plockar flera olika sorter och har även skaffat en svamptork. Fick en burk med torkade höstkantareller av honom och man kan lätt göra som tjuren Ferdinand, bara sitta och lukta,mmmm.
Igår vid 17- tiden åkte Niklas och jag ut en sväng i skogen, men lite svårt att se svampen när det börjar skymma. Som tur var så var det knappt några älgflugor ute, det hade väl blåst för mycket under dagen.
Det är både roligt och fridfullt att gå i skogen även om man inte plockar något av skogens läckerheter. Att bara sitta på en sten eller stubbe och bara lyssna, lukta och titta. Att smälta in i naturen och känna att allt och alla hör ihop. Något som skulle vara spännande och intressant skulle vara att få vara med på älgjakt, sitta på pass, höra hundarnas spårning och dess slut. Träff eller bom! Min morfar jagade och höll på ända fram i 80-årsåldern, och min äldste son Stefan har också jagat en del. Tyvärr så har ju vargar också härjat mycket här runt omkring, så älgarna är ju inte så många längre.
Man måste nog iväg lite längre norrut för att bli nöjd. På tal om norrut så kom det många lyckliga rapporter om minusgrader på Facebook och även vi hade minus här i Borlänge och de som skulle iväg tidigt fick vackert skrapa sina bilrutor. Det här är ju en mellanperiod för oss fiskare även om många fortfarande metar. Både Borlänge och Faluklubbarna kör fortfarande metartävlingar onsdag och torsdag.
Välkommen hösten,men själv så längtar jag till vintern och is......

Kommentarer

Postat av: Björneee

Publicerad 2014-09-23 17:11:11

Va kul att se hösten är en vacker tid, å en tid man ändå vill ska gå fort,så att isen bär . Så Mora Novan får göra sitt! Ha de.

Svar: Så sant Björnee, många vackra färger i naturen, annars mest en transportsträcka. Ha det gott!
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela