Pimpeltävling!?.........

Publicerad 2014-09-25 17:37:00 i Allmänt,

Det är ganska tråkigt att vara sängliggandes med halsont och hosta, som "tog om" efter senaste svampturen. Så jag plockade fram ett Svenskt Fiskelexikon från 1955 som jag bläddrade igenom. Jag skall nu skriva av den text som definierar en Pimpeltävling. " Pimpeltävling, tävlan i pimpelfiske, arrangeras vintertid på is. Sedan 1952 ordnas varje vinter svenska mästerskapstävlan i pimpelfiske av Amatörfiskarnas Riksförbund och tidningen Året Runt. Den föregås av lokala pimpeltävlingar inom fiskeföreningar landet runt, varefter segrarna i dessa uttagningstävlingar få delta i SM-finalen. För att en uttagningstävling skall godkännas för finaldeltagande erfordras, att tävlingsledning skall vara utsedd, att tävlingen försiggår inom ett på förhand bestämt område, att tävlingstid är fastställd och att tävlingen börjar och slutar samtidigt för alla deltagare. SM-finalen förlägges vanligen till någon större sjö med fritt fiske. Då ändamålet är, att alla skola tävla under lika villkor (däremot icke att fånga någon större mängd fisk), bruka förhållandena göras så svåra som möjligt. Tävlingen börjar sålunda icke, förrän bästa napptiden på morgonen är över, och fortgår i regel 4 timmar. När tävlingstiden är slut, skall den tävlande åter befinna sig på startplatsen. Bedömning sker efter vikt. För abborre erhålles 2 poäng per hg, för gädda exempelvis 2 poäng för de första 5 hg och 1 poäng för varje överskjutande hg. Poängvärderingen av övriga fiskslag kan växla, beroende på de fiskslag som förekomma i tävlingsvattnet. Vid lika poäng vinner den som har minsta antalet fiskar."
Så nu vet ni vad som gällde i tidernas begynnelse. Det har varit lite diskussioner om DM och öppet SM nästa år, många rykten hit och dit. Men så länge vi inte fått någon inbjudan eller information från Sportfiskarna så kan vi bara spekulera. En del tycker att vi ska avskaffa DM, varför? För mig är det en ära att vinna ett DM och veta att man det året är/var bäst inom sitt distrikt. Det är inte "bara" en uttagningstävling till SM, så dessa tävlingsformer tycker jag skall finnas kvar. Något som jag skulle vilja se efter tävlingsledarmötet i november är lite mer lättolkad text i våra regler. Får man tävla för fler distrikt inom samma gren, individuellt för en klubb/distrikt och i lag för en annan klubb/distrikt? Man får bara ställa upp på ett DM per gren, men hur kan man då tävla för en annan klubb i lag? Jo, klubben utser lagets medlemmar. Men "vem" är klubben, styrelsen, tävlingssektion eller lagledare? Jag vet att det finns olika tolkningar på det som står i reglerna, och att man är medlem i Sportfiskarna med ett individuellt medlemskap. Men ska man då tävla för en klubb?? Samt för två olika klubbar/distrikt under samma helg? För mig känns det mycket märkligt. -Jaja, det kanske aldrig går att få någon rätsida på det här, men funderingar har i alla fall jag, som inte fick tävla för Trosa AFK och Borlänge SFK samma vinter och SM i pimpel 1992, när jag hade flyttat till Dalarna.
Nu ska jag försöka kurera mig och kroppen lär väl få en chock. Denna cocktail består av 2 klyftor vitlök, färsk ingefära, en tsk honung, en halv pressad citron och en halv pressad apelsin. Skål! Nu ikväll finns det info om öppet SM i Norsjö, 11-12 April 2015, på Norsjö Sportfiskeklubbs hemsida och på Sportfiskarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela