Lördagens SM-tävling.......

Publicerad 2015-02-11 11:33:24 i Allmänt,

Då ska jag försöka återge lördagens individuella  Sm-tävling....Efter veckor med dålig sömn och funderingar hit och dit i planeringarna. Är man ett "kontrollfreak" som jag är så är det svårt att släppa greppet och bara vara. Jag borde ju veta bättre med de " andliga" kurser jag gått i personlig utveckling, men ibland så tar egot och verkligheten över.
Syster Monica kom upp på torsdagen och Speaker Åke på fredagen och det blev tidigt i säng för vi skulle ju upp tidigt. Den natten blev det några vandringar som slutade med att jag somnade på kökssoffan. Åke och jag gav oss iväg vid 05.15  efter att ha packat bilarna, och Monica skulle bli hämtad av min son Niklas vid 7-tiden.
När vi kom fram så var det full rulle med förberedelser och lite problem med elen och var försäljningstältet skulle stå. Själv så gick jag och tände upp flera marschaller för att få rätta stämningen, plockade fram dockorna som skulle stå på scenen och det blev bara en islykta.
Skulle passa på att gå på toaletten innan allt folk kom och upptäcker att damtoaletterna fortfarande var plomberade, ut och leta efter folk med knivar eller försöka leta upp saxen jag hade haft med mig. Så tillbaka till toaletterna med "savetter"  och då hade redan några fixat och öppnat toaletterna. Phuu kändes som man redan hade gått flera kilometer.
Nu så började det ljusna och tävlande börja droppa in mer och mer. Roligt med många kända ansikten och många kramar och skratt.
Så var det äntligen dags att gå ner till sjön, och Monicas och mina planer var att gå ner till Staberg och fiska utmed landet där och de grynnor som finns lite var stans. Nu var man ju redan trött och vi var inte allt för snabba i starten. Märkte också att många hade koll på mig och vart jag gick.-Tror jag det för, Thomas Leijon hade mig som segrare för dagen, på sitt tips. Nu gick vi inte alls så långt utan stannade på udden in mot Sandviken, ett ställe som jag aldrig tidigare fiskat på. Men där hade vi utsikt mot flera håll, in i Sandviken, tillbaka mot starten och udden på  Stabergsön, och de var mycket folk på alla de platserna.
Tre minuter innan startskotten skall skjutas kommer det ut en skoter på sjön som "snetänder" och smäller av tre smällare, så många började fiska då. Men vi som stod där jag var väntade till det riktiga skottet avfyrades.
Monica fick fisk i första hålet och jag i mitt tredje, vi såg inte så många andra som fick något, och kämpade på på olika djup. Monica hade sin Kurre special och jag började med Kurres Bolander, och när jag bytte till den syrran hade fick jag lite mer. Men det var inget vidare "Runnfiske" där man normalt kan borra runt omkring där man fått fisken och få de riktigt intresserade. En av mina abborrar hade även mask på sig, så det skulle bli en dag med mycket borrande då de verkade stå still. Jag fick inte igång fisket som jag ville och då kliver ju förstås egot in istället för intuitionen, och man vet inte när och vart man ska gå.

När det gått cirka en och en halvtimme så säger jag till Monica att jag måste chansa och offrar tid och går in i Sandviken. Därifrån har många redan gått men längst in sitter flera kvar och de sitter ganska så still. Så jag sticker bort mot landet på Karlslundssidan och börjar långt utanför ett bad. Borrade cirka 20 meter ifrån Inge från Knallen och 20 meter åt andra hållet där satt Lindgren från Falun och båda fick fisk. Fick ett kanonhål och borrade runt lite mer och fick några här och där. Killarna hade försvunnit åt varsitt håll och jag blev kvar ett tag till innan jag gick längre ut i viken där flera satt och drog. Det var ju en dag som man var tvungen att borra dem i " skallen", så jag och alla andra fick slita och borra. Tur att jag har förmågan att koppla bort all smärta och värk under tävlingar så det var bara att kämpa på borra, borra.
 Hur var det nu med beslutsångesten, ju så här efteråt så skulle jag naturligtvis nött kvar där jag fick mitt kanonhål, när jag kom fram. Jag kämpade på ända till slutsignalen, precis som jag alltid gör, man vet aldrig när det kan bli gramstrider som en sådan här dag. Fick i alla fall ihop 2428 gram och kom på en tionde plats och fick sista priset. Så jag får trots allt vara nöjd. Det visade sig att det bara skilde 626 gram upp till förstaplatsen, men jag gjorde det jag kunde. Så lite av en kraschlandning blev det nog ändå.
När de kollat min fisk så går jag förbi hela kön och ber om ursäkt för det, och talar om att jag ska jobba med. Efter vägningen så var det att springa likt en slalomåkare mellan tävlande som minglade runt för syrran och jag satt inne i sekreteriatet och sorterade kort. Det var då vi upptäckte hur svårt det är när alla kort har samma vita färg och klasserna är markerade med regnbågens alla färger eller bara med ett bläckstreck. Det borde vara ett krav  från Sportfiskarna ut till distriktstävlingsledarna så att alla kan märka med samma färg i de olika klasserna. När vi gjort vårt jobb kom flera in och dubbelcheckade alla klasser, innan prisutdelningen.
Vi hade också besök av några från Lycksele där SM i pimpel ska gå 2016, som noga studerade våra rutiner och vi försökte förklara så gott vi kunde. Det här var ju både syrrans och mitt tredje SM där vi varit med om att arrangera, men kanske då med andra uppgifter. Stockholm/Södertälje 1978 på sjön Vällingen  och på Mälaren vid Underås 1982, när Södertälje arrangerade.
Till prisutdelningen så fanns jag med på scenen som handräckning till medaljerna och de inklädda plattorna, så att det skulle gå fortare för Sylvia och Cecilia som hängde på medaljerna. Fick dock gå ner och hämta mitt pris, och trots mitt "häxeri" som kokat på min byrå i flera veckor så räckte det bara till nummer 10.
Vad fiskade jag med då? -Jo, Kaj Hagströms Hugo, volfram 40, inte att förväxla med Kaj-pirkar som finns på marknaden. Kajs pirkar kan bara beställas av honom, och just nu så är det lång väntetid. Använde även Kurres krok Bolander och en annan specialare, då jag inte vågade prova andra utan behöll det som det nappade på. Samt där de var lite "kinkiga" kunde man fresta med en lyspinkies. Nu tar vi nya tag till SM i Norsjö och jag har skickat in klubbens anmälningar till vår distriktstävlingsledare, vi är bara 5 stycken.
Stort Grattis till de Svenska Mästarna!
Y Dj Anna Mattson, Y Hj David Öman, Ä Dj Matilda Leijon, Ä Hj Edvin Carlsson,
Ä Dv May Tomasson, Ä Hv  Sten-Olof Holmberg, Y Dv Birgitta Gustavsson, Y Hv  Lars Gullstrand
Dam Lotta Engvall, Herr Leif Lothström
Arrangör Jan Fredriksson
Det känns bra med 4 stycken klassegrare från Dalarna Anna, Sten-Olof, Lars och Jan.
En annan dag talar jag om lagtävlingen. Ni kan läsa alla resultat på vår hemsida www.pimpelsm2014.se