SM-veckan......

Publicerad 2015-02-02 11:04:00 i Allmänt,

Ja, nu har SM-veckan börjat, som vi har väntat. Genrepet igår på Kättbosjön och Dalarnas DM-serie 3 var en riktig pärs. Snön hade vräkt ner sedan lördagmorgon och man stack inte ut näsan utanför dörren om man inte behövde.
Men söndagmorgon var det dags att ge sig iväg, så Niklas kom och hämtade mig. Vilket jag var både tacksam och glad för att slippa köra i det bedrövliga vädret, för snöstorm och spåriga plogade vägar. Men vi kom fram i tid till Kättbosjön, där arrangörerna gjort ett kanonjobb och kört upp skoterspår på sjön. Nu hade de blåst igen lite och på många ställen utanför spåren så gick snön långt över knäna.Sedan var det vatten och stöpfläckar på vissa ställen.Så för att borra hål och göra plats för konten/ryggsäcken så skulle man behövt vara proffessionell folkdansare med hambo som specialitet.Puhh, det känns verkligen att man lever idag. Själv så orkade jag inte ända fram dit jag var senast,där jag  fick så bra på slutet av den tävlingen utan stannade på ett nytt ställe. Fisket var trögt och man fick lirka med dem och det blev en hel del tafsfiske, fick i alla fall ihop 1333 gram vilket inte räckte någonstans. Tyvärr så gjorde jag bort mig när jag var så kaxig och startade i damklassen i DM-serien. Om jag varit i veteranklassen så hade jag haft två ettor och en tvåa, men jag kan inte skruva tillbaka klockan, och får skylla mig själv. Dock en chans kvar att kvala in på stora DM i slutet av mars.
Niklas gick iväg längst upp i änden mot Venjan och han gick för långt, missade det stället jag visat honom. Han fick igång fisken, men efter ett tag så försvann de och det är ju svårt att leta själv på så stora ytor. Nu så hade han i alla fall mer fisk än mig så bäst i bilen.Hoppas att han inte tappar sugen nu när han är tillbaka efter så många år.
Högsta vikt hade Jonas Gustavsson på över 7800 gram, synd att han inte får tävla på SM nu när han är i så bra form. Det kom upp flera stora abborrar och segraren i damklassen Camilla Einarsson fick en som vägde över 1 kilo. 
 
Det fortsätter snöa så föret till helgen kommer att bli sämre för alla, och just nu - 7 grader och blåst.Prognosen inför helgen säger idag att det blir  5-13 minusgrader och sol på lördagen och 5-9 minusgrader och sol och halvmulet till söndagen. men de hinner väl ändra sig några gånger till för i veckan som var skulle det bli runt noll grader. Vi får verkligen hoppas att det inte blir lika kallt som när SM gick i Stockholm 2011, för då var minus 26 grader på morgonen.Jag hade ju förmånen att få åka runt på skoter den dagen och kunde ta flera fina foton.
 
I lördags så var killarna ute på Runn och märkte upp gränsen i snöstormen och då så var det ungefär 5- 20 centimeter snö på isen beroende på hur snön drivit ihop. Isen var 30 centimeter och på en del ställen mer.
Jonas och vår junior Erik var ute på Ösjön och ruskade av området och där var isen 35 centimeter och cirka 4-6 centimeter snö. Men som sagt sedan dess har det snöat mycket.....
I kväll ska vi träffas och märka alla priser och packa ner dem och nya broschyrer från Visit Södra Dalarna skall ner i startpåsarna. Priserna kunde vi som tur var avbeställa förra året när vi var tvungna att ställa in, så nu är det bara sista finslipningen. Naturligtvis så börjar vi alla bli lite nervösa men allt är planerat så vi önskar Er Alla Välkomna till SM i Pimpel 2014, som ni sent kommer att glömma.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela