Tuff fiskehelg......

Publicerad 2015-01-12 08:57:32 i Allmänt,

Ja, det blev en tuff fiskehelg för en gammal sjukpensionär med två tävlingar, som tur är har jag förmågan att koppla bort värken under tävlingarna. I lördags så hade Borlänge SFK och Falubygdens SFK gemensamt KM i pimpel på sjön Grycken som ligger norr om Falun. En sjö som jag aldrig fiskat på, men kollade mammas anteckningar, och hon hade haft mellan 1,5 kilo upp mot närmare 3 kilo, så det verkade lovande. Sonen Niklas kom och hämtade mig sen bar det iväg, det var runt - 12 grader och  stormen Egon var på ingång, så det var ganska blåsigt. Före starten hade Borlänge prisutdelning av 2014 års KM i pimpel, och på bilden är det vi som segrade,  DV Lillemor Arvidsson, D jag själv, H Jonas Gustavsson, HV Ture Fransson, saknas gör ÄHV Lennart Hammarlind och Jun Erik Bjurström. Jag tog en liten resväska i pris och pokaler delas ut vid ett senare tillfälle.
 
Niklas och jag travade iväg tvärs över sjön och började utmed land på vänster sida, och han fick fisk i första hålet. Vi borrade oss fram och in i liten vik och där efter någon timme fick jag första fisken. Mycket borrande och bara en och annan som nappade. De andra tävlande som vi såg på håll verkade också röra på sig, så vi blev kvar men när det var en timme kvar går Niklas tillbaka där vi började och får igång lite fisk. Faan då gick vi åt fel håll. Då hade det även börjat snöa och när vi gick in så hade både snöandet och blåsten ökat, så man såg inte så långt framåt. Hur som helst så vann jag min klass på drygt 1,4 , jag var nog ensam, men eftersom det är ett vandringspris så fortsätter jag att vara kvar i den klassen.
 
I veckan så hörde jag att Jonas och Dan skulle åka till Noranappet, så jag bad att få åka med. Men när jag kommit iland på lördagen var jag så slut och hade sådan värk, känner ju oftast av dåligt väder i kroppen. Men Jonas tyckte att vi kunde höras på kvällen. Snön vräkte ner och stormen var i full gång, hörde lite med Pentti från Nora och de hade ju haft likadant väder tidigare under dagen. Jaja, det finns inga dåliga väder, så visst var jag ut på kvällen och sopade fram bilen och ändrade motorvärmaren för en tidig avresa mot Tuna Kyrka. Jonas är ju lite halvt religös, för han bor ju bredvid kyrkan och han skulle köra ner till Nora. Dit kom även Dan Ersbjörs och sedan hämtade vi upp Bernt Berggren, innan det bar iväg. Det var ett jäkla väder, men ganska bra plogat och Jonas kör ju som en " Gud" så vi kom tryggt fram och gott om tid innan start.
För cirka 15 år sedan var jag senast på en tävling på Norasjön och då gick jag till vänster om dagens start och nu hade jag planer på att gå till höger in mot stan. Började bortom avruskningar för värmeslangarna och fick sitta ensam där hela tävlingen och borrade mig fram mot bryggorna. Det nappade bra i början och jag såg att de andra vid bryggorna och bortom dem att de satt still. Så jag blev kvar där hela tävlingen och lyckades få ihop 4064 gram, vilket räckte till vinst i damveteranklassen. Dagens högsta vikt och nytt sjörekord hade Berndt Berggren Borlänge SFK med 12,680 gram. Han fick även mest poäng på pimpelsports cup med 163 och såg att även jag knep 5 poäng där bland damerna, så nu kanske man måste åka på fler tävlingar?
Den här dagen så var det även en barntävling mellan 12-14, på ett särskilt avruskat område. Där Jörgen Storm tillsammans med fler lärde barnen att pimpla. Roligt att det kom 29 stycken barn, och många flickor och alla fick fisk och fina priser. Tyvärr så hann jag inte med att se den prisutdelningen, men jag tror nog att de flesta var lyckliga och otroligt duktiga denna kalla dag. Trevligt också att NoraGyttorps FK är så snabba ut med resultaten och även de på pimpelsports sida.
Segrare denna dag blev:
Yngre herrjunior Samuel Larsson 3706 gram
Äldre herrjunior Jocke Eriksson 5948 gram
Äldre Damveteran Mona-Lisa Munnukka 2020 gram
Damveteran Rosie Thörne 4064 gram
Damer Britt Lindgren 6355 gram
Äldre Herrveteran Heikki Voutilainen 5432 gram
Herrveteran Jan-Erik Persson 6775 gram
Herr Berndt Berggren 12680 gram
 
Jonas Gustavsson kom på femte plats i herrklassen med  7835 gram och Dan som hade 3496 gram, kom på 24 plats i herrveteran. Dan hade väl på hemresan funderingar på att sälja prylarna på Tradera, men jag tror nog att det vänder snart. En lyckad dag och det kändes fint att sitta bak i vinnarsätet bredvid Berndt, och hemresan var lika trygg, tror nog att jag vill åka med fler gånger. Helt otroligt, jag har varit med på 4 tävlingar sedan Nyårsdagen och vunnit alla, kanske beror det på en ny liten maskot, en liten firre med pingla?
 
 Nu ska jag sätta på en kastrull med stenar och ge mig själv lite Hot Stone-massage, den bästa massagen av alla......
Ute är det - 12 grader och det har börjat snöa igen, burr, burr.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2015-01-12 12:24:10

STORT GRATTIS till riktigt bra fiske, att komma ut på isen är ju en liten hälsokur i sig själv. Är isläget fortfarande under kontroll inför SM?

Svar: Tack Lennart, isen är bra vi har haft kallt länge så den har ökat. I dagsläget vet jag inte exakt hur tjock den är och snön började komma vid lunch på lördagen och idag snöar det också. Det skyddar ju isen så ingen risk att den smälter bort, utan det kanske kan bli jobbigt att gå på sjöarna.
rosietalar

Postat av: Lennart L

Publicerad 2015-01-12 16:05:01

Tack för snabbt svar. Snö är helt ok bara det finns is. Det är akut brist på det här nere i Göteborgstrakten. Hann dock med 3 pimpelpass mellan jul och nyår
Ha de gött så kanske vi råkas på SM hälsar Lennart L Partille Sportfiskeklubb

Svar: Lennart, du får knacka mig på axeln på SM, det är kanske så att alla känner "apan", men "apan" känner inte alla....
rosietalar

Postat av: Erik Tikkanen

Publicerad 2015-01-12 22:11:52

Kul läsning som vanligt.

Svar: Tack Erik, roligt att läsa att ni kommit igång med tävlingarna, vi ses.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela