Sista Chansen.....

Publicerad 2015-07-20 15:09:00 i Allmänt,

Så efter Tännforsen, Åre och Duved så åkte vi tillbaka till stugan för att laga mat. Niklas och jag skulle försöka en sista gång på Ånnsjön eftersom värmen och solen kommit så kanske fisket kommit igång.Nu skulle de upp, och Jonas ville testa Enan en gång till där han haft stora på och Micke skulle plocka i ordning i stugan och fixa matsäck till morgondagens hemresa.Såg vi möjligen ljuset i tunneln i Åre, där man åker under den anlagda slalombanan, där de kör stortävlingarna på vintern?
Efter maten så släppte vi av Jonas och drog vidare mot Klocka, där vi köpte kort och hyrde båt igen. Den här gången fick vi en ännu bättre motor som gick perfekt under hela kvällen och natten. På plats i Klocka så fanns två "proffsbåtar" som nyligen sjösatts och när de drog iväg så bara försvann de. Den ena hade två motorer som var höj- och sänkbara och säkert ekolod m.m. De åkte direkt ut till Järpön och "kajkade" runt där över djupkanterna.
I bakgrunden till höger så ser man Skurdalshöjden som ligger i Storlien och är bara en höjd jämfört med fjällen runt omkring.
Ånnsjön är ju stor och den här kvällen så passerade vi stora områden och kanter både mitt i sjön och intill landet vid Bunnerviken. Vi var nog ute på sjön vid 20-tiden och hemma igen vid 02. Det var en härlig kväll utan några moln på himlen och vi fick se månen, som hade varit full i veckan. Även denna kväll tog jag många kort i flera olika ljus.
Den här kvällen var det många båtar ute som vi såg på långt håll och när det började nappa så skulle det naturligtvis blåsa upp igen så vi fick söka lä bakom Järpön igen. då hade jag tappat två och Niklas hade också haft napp. Faaan, man skulle haft en större och lite mer sjösäker båt.
Vi gick iland på Järpön för att sträcka på benen och ta på oss mer kläder för det började bli kyligt. Där blev vi anfallna av stora myggor, nu var de på gång efter en kall och regnig vecka. Så även fisket när vi åkt hem, hörde att veckan efter så fick de massor med fisk på Ånnsjön. Så sammanfattningsvis så var vi en vecka fel, trots att bästa fisket brukar vara veckan efter Midsommar. Åka tillbaka?......Nja det dröjer nog och i så fall en annan sommarvecka och då även testa Gevsjön eller testa vinterfisket. Men vinterfiske på Ånnsjön då behöver man ha tillgång till skoter eftersom det är så långt ut till fisket. Jaja vi får se framöver, hänger gärna med om några bekanta skall upp......
När vi väl gav upp så var det riktigt kyligt, så tur att vi hade med oss vinterkläderna.Under tiden Niklas körde hem oss så vände vinden tre gånger och han blev tvungen att styra upp mot vågorna för att sedan snedda över till landet i Klocka.
Mot Klocka för att lägga till en sista gång och sedan hemmåt stugan för att krypa ner och sova innan det var dags för att packa och städa innan avfärden hemmåt Dalarna. Klockatjärnen som man passera på höger sida innan man kommer fram till Klocka med bil, var denna natt helt magisk med sitt gröna vatten.
Hur hade det gått för Jonas då? Nja inget vidare ingen fisk med hem och han hade träffat några desperata flugfiskare, som frågat hur det gått med fisket. Så Jonas talade om han fått flera stycken tidigare och några stora.- Driver du med mig ! blev svaret så tydligen var det fler än vi som var besvikna av fisket som varit. Denna natt fick jag innan jag la mig, rensa endast en röding som åkte in i frysen.....Suck!
Det var i alla fall en helt fantastisk gul måne när vi åkte hem från sjön och vi fick uppleva många vackra vyer denna vecka i fjällvärlden. Vi är trots fisket nöjda med resan, men nästa gång då ni........Vart det nu bär iväg, Jämtlandsfisket efter abborre verkar också intressant på sommaren...

Tännforsen.....

Publicerad 2015-07-17 13:18:06 i Allmänt,

På lördagen vaknade vi till en klarblå himmel, vindstilla och en strålande sol. Vad skulle vi hitta på idag då,lite uttråkade av det dåliga fisket och vi hade pratat om att åka till Tännforsen. Trots att det är 57 år sedan jag första gången var i Gevsjön och tillbringat varje sommar där under 60-talet så har jag/vi aldrig varit till Tännforsen. Så efter frukost bar det iväg. Här är en panoramabild som Niklas tog med sin mobil.
Handölan och Enan,tillsammans med Ånnsjön är början på Indalsälven. Från Ånnsjön, Tångböleströmmen, Gevsjön,Gevsjöströmmen, Bodsjön, Tännsjön, Tännforsen som sen rinner ut i Östra Noren och därefter kallas vattendraget för Indalsälven som mynnar ut i havet norr  om Sundsvall. Ett annat tillflöde är Medstuguån som kommer från Norge och i den "ån" fiskade vi mycket i på 60-talet, uppe ovanför Skalstugan.
Här är förklaringen till varför det bara finns öring och röding ovanför Tännforsen. Canadarödingen i Ånnsjön är ju inplanterad, och abborre,mört och gädda finns inte heller där.

Vi fick möjlighet att ta många fina bilder utmed Tännforsen, från "nacken" ner där den mynnar ut i sjön. Starka krafter och dubbla regnbågar, och man fick sig en rejäl dusch vid den byggda utsiktsplatsen mitt i forsen.
Trevlig dag med grabbarna och fota måste man och många bilder blev det och en trollsk skog runt stigarna vi gick på.

Satt en stund vid Hoppets bänk, det var ju näst sista dagen i Jämtland, kanske skulle det hjälpa om vi skulle fiska till kvällen?! Efter Tännforsen åkte vi in till Åre som var som en myrstack med turister och tävlande som sprang runt hur som helst. Det pågick en sorts tävling så rätt var det var kom det folk springande eller cyklande med nummerlappar bara att åka hemmåt igen. Vi åkte till Duved istället för att handla lite Årekarameller och annat gott till kvällen. Vi hade även både ringt och varit in till Fjällsport tidigare i veckan för att höra om båtar med motor i Gevsjön. men trots att säsongen var igång så var inte båtmotorerna servade och skulle inte bli medans vi var kvar. Tråkigt då jag pratat med en kille från Gevsjön som också hyr ut stugor att det nappade bra i Gevsjön. Men tyvärr så blev det ingen tur på den sjön. Vi hörs en annan dag för än är inte äventyren över.......

Kvällsfiske......

Publicerad 2015-07-14 22:11:37 i Allmänt,

På fredagen tog jag en lång promenad i området och skogen och kollade utanför ett hus som var till salu. Fint läge längst bort och utsikt över Ånnsjön....Drömma kan man ju, men lite väl långt bort för att ha som sommarstuga.

Efter middagen skjutsade jag ner Niklas och Jonas till Enan och Micke och jag åkte och handlade. Sen skulle vi också komma ner och prova lyckan där Handölan och Enan möts, längst ut på vänstra sidan. Där finns också en slogbod, så vi skulle ta med några vedträn så vi kunde grilla korv och hamburgare. För vi tänkte vara där länge, nu skulle fisken upp....
Fin kväll vid Handölan med Storsnasen i bakgrunden.
Niklas provar flugfisket där Handölan möter Enan.

När vi kom ner hade Jonas fått en öring och tappat en större och Niklas hade också haft napp. Jag provade allt från flugor, spinnare, drag och metspö med mask i Enan men inte ett napp. Man såg inga vak någonstans så vi började tröttna. Kaffet och äggmackorna smakade bra i alla fall. Killarna fick inget mer utan ville åka hem, men jag tyckte att vi kunde grilla, så slapp vi släpa tillbaka allt. Så Niklas rensade fisken och sen gjorde de upp eld som Jonas förevigade på nära håll. Så vi grillade öringen också och den smakade bra. Det bästa var att det inte var så mycket knott eller mygg, men det var väl därför fisket var så dåligt. Helt enkelt för kallt och för mycket vatten. Svårt att gå utmed Enan med så mycket vatten och översvämmningar, då fjällbjörkarna stod dränkta. Så med vanliga stövlar gick det inte så bra.
Lite molokna så åkte vi hem för att ta några omgångar plump och få skratta lite, i morgon skulle det bli bättre väder och varmare och vi hade planer på att åka till Tännforsen.

Vilodag.......

Publicerad 2015-07-12 19:44:21 i Allmänt,

Torsdagen blev kort, kommer man hem efter 9 på morgonen och sover "middag" så är dagen snart slut. Vi åkte i alla fall bort till Caféet vid Handöl och åt våfflor, grädde och hjortron eller hallonsylt. Kostade en slant men det var det värt, sen promenerade vi upp till hängbron över Handölan i regnet innan vi åkte hem till stugan igen.
Sen åkte vi tillbaka till stugan och firade att vi fått fisk igårkväll/natt och även en Canadaröding, så vi korkade upp Champagnen som jag fick när jag fyllde 60 år och bartender Niklas serverade. Sen blev det kortspel till småtimmarna med diverse tilltugg som ostar,godis, chips och pop corn.
Efter några omgångar av Chicago och plump så ville Niklas och Jonas testa Enan igen, så trots regnet gick de ner och fiskade. När de återvände var de eld och lågor och sa att de nog kommit på var vi skulle fiska resten av veckan då de fått flera öringar och tappat några stora. Fortsättning följer....

Nytt försök.....

Publicerad 2015-07-09 21:20:25 i Allmänt,

På onsdagen var det ganska lugnt ute och vi ville göra ett nytt försök på Ånnsjön. Mikael ville fjällvandra  så honom skjutsade vi upp till Storulvån, med ryggsäck och matsäck. Sedan skulle vi höras under dagen för från våran stuga var det över en mil upp till Storulvån och vi visste ju inte hur länge vi skulle bli kvar på sjön.
Så här lycklig är Mikael när vi efter många timmar hämtar upp honom halvvägs hem till stugan. Han hade haft en bra dag på fjället där familjer med barn åkt pulka för fullt, mycket snö och vatten i bäckarna.
Niklas, Jonas och jag på väg ut på Ånnsjön från Klocka.

På Ånnsjön hade kläckningen börjat och fullt med flugor/sländor och vak överallt. Tror ni att de nappade då? Nix, vi provade allt och stannade även till och kastade från båten, men inte ett napp så efter 3 timmar gav vi upp och åkte hemmåt, och tog med oss tanken hem. Ringde Micke som börjat gå hemmåt efter fjällturen.

När vi ätit mat så resonerade Niklas och jag att vi hade ju inte provat kvällsfiske eller nattfisket. När jag för många år sedan var med mina föräldrar upp så hade vi ju mina barn med och då var det ju bara dagsfiske som gällde. Så vi beslutade att försöka på kvällen igen, för vi hade även frågat när vi hyrde båten om det var ok  om vi kom tillbaka till kvällen, för man hyrde ju båten ett dygn och fiskkorten gällde ju också ett dygn.

Jonas ville inte med på sjön utan vi skjutsade ner honom till Enan och Micke ville vila efter fjällvandringen sen var det fotboll U 21 på TV lite senare. För oss så skulle det bli ett långt pass över 12 timmar, skam den som ger sig.Så vid 20 var vi nere vid Klocka igen och beslutade att åka bort mot Järpön där vi fått vända för några dagar sedan.Sjön är ju stor och det tar sin tid att förflytta sig med en liten båt, men den här dagen hade vi fått en bättre motor som även gick lite bättre på låga varv. Vid 22-tiden fick Niklas napp och upp kom en Canadaröding, en märklig fisk som jag aldrig tidigare sett trots så många tidigare turer på Ånnsjön.Såg ut som en blandning av gädda,lake och öring....Det är en rovfisk som är inplanterad i sjön och gillas inte av ortsbefolkningen.
Straxt efter så får jag en röding, sen blåser det upp så vi får hålla oss i lä bakom Järpön, solen håller på att gå ner så det är en fantastisk natur runt omkring oss.

Vi är ganska stela och börjar bli lite hungriga så vi går iland på Järpön och fikar och där finns en helt underbar liten tjärn, där vattnet är alldeles lugnt och det blåser bara lite grand och då kommer det från helt motsatt håll mot vad det blåser ute på sjön. En märklig tjärn med klart vatten och stenstrand, men även där mycket vatten och innan vi åker hemåt så går vi iland några  gånger  till och fikar och får uppleva soluppgången. Det blir ju aldrig riktigt mörkt häruppe. Passar på att ta många foton den här kvällen och vi kommer att få uppleva dimma och mer blåst under natten.
Hittade även ett skönt ställe att få vila ryggen på, som en fåtölj och här är klockan halvsex på morgonen och man börjar bli ganska sliten.Nu har dimman börjat komma så vi börjar så sakta åka hemmåt, vi har bara fått fyra fiskar och innan vi ger upp blir det bara en till. Så resultatet denna kväll,natt och morgon blir fem stycken, en canadaröding, en öring och tre rödingar.

Det börjar även att blåsa upp mer så Niklas styr upp mot vågorna för att sedan åka tillbaka tvärs över grundvatnnet när det börjar läa av. Ånnsjön är märklig och fort som attan så ändrar sig vinden.

Det blåser upp och börjar regna, här kan man se som ett streck på vattnet där det börjar lugna av lite. När vi landar är klockan halv nio och när andra går upp går vi och lägger oss efter en lång natt. Fattar fortfarande inte varför vi inte får fler fiskar, för denna gång har vi bara kört med långdrag som skall vara det bästa för sjön, och som vi alltid har fiskat med. Långdragen är de samma som vi haft i alla år, förutom några som jag köpt till.
Det sista som överger en är hoppet, ännu några dagar kvar, pust.men roligt har vi och min värk bedövas,nya äventyr i morgon.....

Enan.......

Publicerad 2015-07-06 14:12:48 i Allmänt,

Så var det dags att prova Enan som förenas med Handölan och rinner ut i Ånnsjön. Jag har ingen egen erfarenhet av den, men vet att pappa försökt där i slutet av 60-talet, men inget vidare resultat.Innan dess så åkte vi ner till Klocka och Ånnsjön för att kolla om Jonas lilla klubba att slå ihjäl fisken med låg kvar i båten. Som tur var så var inte båten uthyrd och klubban kvar. Den var gjord av hans farfars gamla fiskespö, så en kär ägodel.
Den här dagen var sjön lugn, men vårt mål var ju Enan. Niklas och Jonas passerar alla kanoter som också finns att hyra vid Klocka Gård.Vi åker mot Enafors och parkerar på andra sidan Enan uppe vid bron, och gör oss klara att gå vidare med all tänkbar utrustning. Det är mycket vatten, fjällbjörkarna vid strandlinjen är dränkta och det strömmar  rejält. Niklas vadar ut nedanför första forsen och Jonas kastar med drag och jag provar mete med 6- metersspö och mask.
Vi fiskar neråt strömmen och efter första fallet kommer ett högt fall och väldig kuperad natur att ta sig fram igenom. Det blir att dra ihop spöt vid varje förflyttning ännu inget napp och grabbarna drar iväg. De kommer till en översvämmad å som nu är tre meter bred och går för att komma över den längre upp. Själv så är jag kvar och provar olika drag, spinnare, kula med fluga, men ingen vill nappa. På andra sidan finns Enaforsholm med fina fiskeställen utmed den stranden.

Efter en timme ringer Niklas och undrar var jag är, de har gått och gått och är helt slut. Så vi beslutar att åka tillbaka till stugan, efter att ha tankat på ett ställe i Åre med grön skylt. Micke som varit hemma och vilat blir glatt överaskad. Så på kvällen är det kortspel och Alfapet och tömmning av diverse flaskor och burkar med goda tilltugg. I morgon ska vi prova Ånnsjön igen, vore väl faan då om det inte ska börja nappa där och Mikael vill fjällvandra. Vi hörs....

Ånnsjön......

Publicerad 2015-07-03 13:03:00 i Allmänt,

När grabbarna tinat upp och vi fikat så blev det kortspel fram till småtimmarna, Plump och Chicago. När det var dags att gå och lägga sig så hade solen redan gått upp, så jag och Niklas tog en liten promenad.Det var ett fantastiskt  orange och ljusrosaljus över Storsnasen och Ånnsjön. Det blev aldrig riktigt mörkt på nätterna.

Jag vaknade först av alla och laddade kaffebryggarn och tog en promenad för att kolla upp vinden över Ånnsjön och omgivningarna. Efter ett tag ringer Niklas och undrar var jag är, nu hade alla vaknat och var sugna på att åka ut på den berömda sjön som jag skrutit så mycket om......Ånnsjön. Det var lugnt ute och sol med lite moln och väderrapporterna såg bra ut. Så efter frunch och gjord matsäck, packade vi bilen och drog till Klocka för att köpa fiskekort på sjön och hyra båt med motor.
Fixade allt med kort och båt och vi skulle göra upp när vi kom iland då vi sett hur mycket"soppa" som gått åt.Båten var väl inte så stor och av aluminium och motorn var en "hostande" Jamaha av äldre modell som hade en förmåga att stanna vid låga varv och visade sig vara mycket svårstartad.Sjön var kanon och vi såg inte till några andra båtar ute.Lite knott ute på sjön, men inga flugor eller sländor och inga vak.
Jag hade talat om hur och var vi skulle fiska, men grabbarna var ivriga och ville prova på grundvattnet. När vi senare kom ut till första djupkanten så får Jonas napp på ett drag och upp kommer en fin röding. Det här verkar ju lovande så vi "kajkar" runt lite. Eftersom vi har den "taskiga" motorn igång så tycker jag att det går lite för fort för långdrag, enligt min metod att hålla reven i handen. så jag provar lite drag och spinnare. Trots att det är relativt lugnt på sjön så ser vi inga vak. Ibland stannar vi till och kastar på plats...men inga fler napp.Jag provade även bottenmete och mask, och kula med fluga efter.

Vi åker längre ut på sjön och åker bort mot Järpön, men kolugnt på fiskefronten, så vi beslutar att gå iland på Järpön och fika.Precis då så börjar det blåsa upp så vi får backa  och gå iland på Granön istället. Båtarna i Jämtland har ju inte de åror som vi är vana med, utan de ligger lösa i årtullen och blir genast svårrodda. för när man tar i så åker de ur och släpper man taget så åker de i sjön. Faan, det blir många svordomar under veckan,tack vare detta och en del har redan fått några smeknamn som-Årmannen,Lotsen, Motormannen.Som utkik i fören har jag fått namnet Lotsen, svårt förmedla höger,vänster och prata/skrika i motvind,haha.Sen hade de andra "amatörerna", jag menar grabbarna inga stövlar denna dag, de låg kvar i bilen?!

Efter fikat så åker vi vidare och in på grundare vatten, men ingen fisk där heller. Vi beslutar att åka tillbaka där Jonas fått fisk och jag får då en röding. Efter en stund börjar det mullra och dra in ett åskväder från Ånn, det blixtrar och mullrar och regnet kommer, och det har blåst upp också. Så då går vi iland på Granön och fikar och gör upp eld. Alla är vi lite frusna och stela, så skönt att sträcka på benen. Niklas sticker iväg för att kasta från land och efter drygt en timme kan vi åka hemmåt. Micke muttrar lite eftersom han velat åka hem långt innan åskan drog igång.
Här har klockan hunnit bli 20 och det blev ett 7-timmarspass innan vi tog oss över sjön och "hem" till Klocka för att betala bensin m.m. Endast två stycken rödingar som Niklas filéade, kryddade med mycket dill och salt,citronpeppar och sen rökte han och Jonas dem efter bästa förmåga...så straxt före 24 stod de på bordet för att avsmakas...sen blev det lite mer kortspel, innan det var dags att säga godnatt.
 Nu var det även slut på det fina vädret och blåsten var här för att stanna och graderna hade sjunkit, så resten av veckan är det full vinterklädsel som gäller.....

Då åker vi.....

Publicerad 2015-07-02 18:36:19 i Allmänt,

På söndagsmorgonen vid 8-tiden kom mina söner Niklas, Mikael och Niklas kompis Jonas för att hämta upp mig.Tyvärr kunde inte äldsta grabben Stefan åka med, eller andra tillfrågade kompisar. Niklas hade i veckan fått sin firmabil en Volvo V60 och tur var väl det annars har vi nog inte fått plats i min bil. Efter lite omstuvningar och Micke med en fiskrök i knät så bar det iväg mot Mora-Orsa-Sveg-Svenstavik-Mattmar- Åre och slutligen Handöl.

Första stopp blev i Noppikoski där vi gick ur och kollade in fallen och åt lite frukt, pause i Sveg med en välsmakande glass och fikastopp straxt före Mattmar. Såg ju längre norrut vi kom att det var mycket snö på fjällen som vi passerade.

Vi stannade till i Duved och var in på Fjällsport, där jag köpte lite flugor och annat smått och gott. Frågade lite om fisket och killen som jobbade sa att kläckningen inte hade kommit igång och det skulle ju bli kallare igen, så framåt torsdag skulle nog allt vara igång. Han fick nästan rätt för på fredagen blev det lugnt och varmare ute och fler flugor på sjön med mycket vak.Jag kommer väl dit så småningom. Grabbarna köpte lite drag och lina, vi frågade även om fisket i Gevsjön, finns ju kortautomat eller sms-kort dit- men för att hyra båt så är man tvungen att åka in till Duved.
Väl framme i Handöl så åkte vi upp till kaféet och köpte veckokort i Enan och Handölan för endast 150:- per person, sen till stugan för att packa ur och laga mat.Det var varmt och skönt i luften och lite sol. Niklas och Jonas var sugna på att fiska så efter maten så släppte vi av dem vid bron över Handölan fullt utrustade med kastspön och alla sorters drag m.m. Mikael och jag åkte till Storlien för att handla det sista och sånt som inte fick plats i bilen. Där hade de öppnat en affär alldeles vid stora vägen och det var väl vi och resten norrmän som var där och handlade.

Efter Storlien åkte vi upp till Storulvån och kollade eftersom Micke ville fjällvandra någon av dagarna. Även där var det mycket mer snö än vad jag tidigare sett och ett plus att de hade asfalterat vägen upp. Vi såg även massor av renar och en hjort, vilket är mycket ovanligt. Framåt kvällen började det regna  och efter några timmar ringde grabbarna och ville hem. De hade provat med olika drag och spinnare lite överallt och med mycket vatten och strömt, så var resultatet..... inte ett napp.
Ingen bra start på fisket, men utsikten från stugan var det inget fel på och det fanns all utrustning i den privata stugan, så det var bara att sätta på bastun så grabbarna fick tina upp och torka kläder. Fortsättning följer.....

Blod,svett och tårar.....

Publicerad 2015-07-01 20:51:22 i Allmänt,

Blod svett och tårar.....Ja, det är väl vad  Svenska U-21 Landslaget i fotboll kan sammanfatta sin resa till EM-guldet. Så jäkla roligt att se hur det hela avgjordes igårkväll i finalmatchen mot Portugal, och såå spännande med straffsparksläggningen. Satt även spikad framför TV:n när de anlände till Kungsträdgården i Stockholm nu i kväll. Härligt gäng och roligt att se de unga spelarna.
Blod, svett och tårar så kan jag även sammanfatta min/vår resa och vecka i Handöl i Jämtland.

Blod - Jag slog i huvudet rejält i en skylt när jag skulle knyta upp förtöjningen av vår hyrda båt en av dagarna.
Svett- Ja, fysisk svett och kallsvett,p.g.a fisket som var och de strapatser vi gjorde.
Tårar- Ja, tårar av skratt hela veckan åt alla skämt och pikningar, historier och mycket annat. Även såå rörd av den vackra naturen och återupplevelser av gamla minnen.
Vi bodde i en privat stuga som jag hyrt i stugbyn Snasahögarna hitom Handöl, på vägen upp mot Storulvån.
Kommer nu framöver berätta mer om vår resa och upplevelser under veckan. Jag har medvetet hållt igen på skrivandet och bloggande för att kunna fiska så mycket som möjligt under vår vecka. Just för att jag har så lätt att få inflamationer i mina arbetsskadade axlar, armar m.m.
Vi närmar oss Åre och om cirka 5 mil så är vi framme i Handöl.
Vi närmar oss målet och under resans gång har jag berättat och visat platser, och berättat mycket om mina olika upplevelser genom åren. Här åker vi in i byn Ånn. Bilden är från lördagen med en av "proffsbåtarna" som dök upp vid Klocka på lördagen, när Niklas och jag försökte  en sista gång på Ånnsjön.
Det var i alla fall fint väder när vi kom fram på söndagen den 21/6 och riktigt varmt i luften. Jag har aldrig tidigare sett så mycket snö på fjällen och fjällsluttningar som i år. Fortsätter en annan dag med berättelsen om vårt äventyr i fjällvärlden. Ha det gott!