Ånnsjön......

Publicerad 2015-07-03 13:03:00 i Allmänt,

När grabbarna tinat upp och vi fikat så blev det kortspel fram till småtimmarna, Plump och Chicago. När det var dags att gå och lägga sig så hade solen redan gått upp, så jag och Niklas tog en liten promenad.Det var ett fantastiskt  orange och ljusrosaljus över Storsnasen och Ånnsjön. Det blev aldrig riktigt mörkt på nätterna.
 
Jag vaknade först av alla och laddade kaffebryggarn och tog en promenad för att kolla upp vinden över Ånnsjön och omgivningarna. Efter ett tag ringer Niklas och undrar var jag är, nu hade alla vaknat och var sugna på att åka ut på den berömda sjön som jag skrutit så mycket om......Ånnsjön. Det var lugnt ute och sol med lite moln och väderrapporterna såg bra ut. Så efter frunch och gjord matsäck, packade vi bilen och drog till Klocka för att köpa fiskekort på sjön och hyra båt med motor.
Fixade allt med kort och båt och vi skulle göra upp när vi kom iland då vi sett hur mycket"soppa" som gått åt.Båten var väl inte så stor och av aluminium och motorn var en "hostande" Jamaha av äldre modell som hade en förmåga att stanna vid låga varv och visade sig vara mycket svårstartad.Sjön var kanon och vi såg inte till några andra båtar ute.Lite knott ute på sjön, men inga flugor eller sländor och inga vak.
Jag hade talat om hur och var vi skulle fiska, men grabbarna var ivriga och ville prova på grundvattnet. När vi senare kom ut till första djupkanten så får Jonas napp på ett drag och upp kommer en fin röding. Det här verkar ju lovande så vi "kajkar" runt lite. Eftersom vi har den "taskiga" motorn igång så tycker jag att det går lite för fort för långdrag, enligt min metod att hålla reven i handen. så jag provar lite drag och spinnare. Trots att det är relativt lugnt på sjön så ser vi inga vak. Ibland stannar vi till och kastar på plats...men inga fler napp.Jag provade även bottenmete och mask, och kula med fluga efter.
 
Vi åker längre ut på sjön och åker bort mot Järpön, men kolugnt på fiskefronten, så vi beslutar att gå iland på Järpön och fika.Precis då så börjar det blåsa upp så vi får backa  och gå iland på Granön istället. Båtarna i Jämtland har ju inte de åror som vi är vana med, utan de ligger lösa i årtullen och blir genast svårrodda. för när man tar i så åker de ur och släpper man taget så åker de i sjön. Faan, det blir många svordomar under veckan,tack vare detta och en del har redan fått några smeknamn som-Årmannen,Lotsen, Motormannen.Som utkik i fören har jag fått namnet Lotsen, svårt förmedla höger,vänster och prata/skrika i motvind,haha.Sen hade de andra "amatörerna", jag menar grabbarna inga stövlar denna dag, de låg kvar i bilen?!
 
Efter fikat så åker vi vidare och in på grundare vatten, men ingen fisk där heller. Vi beslutar att åka tillbaka där Jonas fått fisk och jag får då en röding. Efter en stund börjar det mullra och dra in ett åskväder från Ånn, det blixtrar och mullrar och regnet kommer, och det har blåst upp också. Så då går vi iland på Granön och fikar och gör upp eld. Alla är vi lite frusna och stela, så skönt att sträcka på benen. Niklas sticker iväg för att kasta från land och efter drygt en timme kan vi åka hemmåt. Micke muttrar lite eftersom han velat åka hem långt innan åskan drog igång.
Här har klockan hunnit bli 20 och det blev ett 7-timmarspass innan vi tog oss över sjön och "hem" till Klocka för att betala bensin m.m. Endast två stycken rödingar som Niklas filéade, kryddade med mycket dill och salt,citronpeppar och sen rökte han och Jonas dem efter bästa förmåga...så straxt före 24 stod de på bordet för att avsmakas...sen blev det lite mer kortspel, innan det var dags att säga godnatt.
 Nu var det även slut på det fina vädret och blåsten var här för att stanna och graderna hade sjunkit, så resten av veckan är det full vinterklädsel som gäller.....
 

Kommentarer

Postat av: Stefan O

Publicerad 2015-07-05 23:06:32

Intressant att läsa! Jag, morsan och farsan åker upp på lördag för att fiska i Ånnsjön för ungefär 25:e året i rad och då är det förstås kul med färska rapporter. :) Vi har bott nere i Klocka på Vandrarhemmet några år, så vi är väl bekanta med aluminiumbåtarna och de lösa årorna... ;-)

Svar: Roligt, vi får hoppas att fisket kommit igång så ni får fler än vad vi fick.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela