Nytt försök.....

Publicerad 2015-07-09 21:20:25 i Allmänt,

På onsdagen var det ganska lugnt ute och vi ville göra ett nytt försök på Ånnsjön. Mikael ville fjällvandra  så honom skjutsade vi upp till Storulvån, med ryggsäck och matsäck. Sedan skulle vi höras under dagen för från våran stuga var det över en mil upp till Storulvån och vi visste ju inte hur länge vi skulle bli kvar på sjön.
Så här lycklig är Mikael när vi efter många timmar hämtar upp honom halvvägs hem till stugan. Han hade haft en bra dag på fjället där familjer med barn åkt pulka för fullt, mycket snö och vatten i bäckarna.
Niklas, Jonas och jag på väg ut på Ånnsjön från Klocka.

På Ånnsjön hade kläckningen börjat och fullt med flugor/sländor och vak överallt. Tror ni att de nappade då? Nix, vi provade allt och stannade även till och kastade från båten, men inte ett napp så efter 3 timmar gav vi upp och åkte hemmåt, och tog med oss tanken hem. Ringde Micke som börjat gå hemmåt efter fjällturen.

När vi ätit mat så resonerade Niklas och jag att vi hade ju inte provat kvällsfiske eller nattfisket. När jag för många år sedan var med mina föräldrar upp så hade vi ju mina barn med och då var det ju bara dagsfiske som gällde. Så vi beslutade att försöka på kvällen igen, för vi hade även frågat när vi hyrde båten om det var ok  om vi kom tillbaka till kvällen, för man hyrde ju båten ett dygn och fiskkorten gällde ju också ett dygn.

Jonas ville inte med på sjön utan vi skjutsade ner honom till Enan och Micke ville vila efter fjällvandringen sen var det fotboll U 21 på TV lite senare. För oss så skulle det bli ett långt pass över 12 timmar, skam den som ger sig.Så vid 20 var vi nere vid Klocka igen och beslutade att åka bort mot Järpön där vi fått vända för några dagar sedan.Sjön är ju stor och det tar sin tid att förflytta sig med en liten båt, men den här dagen hade vi fått en bättre motor som även gick lite bättre på låga varv. Vid 22-tiden fick Niklas napp och upp kom en Canadaröding, en märklig fisk som jag aldrig tidigare sett trots så många tidigare turer på Ånnsjön.Såg ut som en blandning av gädda,lake och öring....Det är en rovfisk som är inplanterad i sjön och gillas inte av ortsbefolkningen.
Straxt efter så får jag en röding, sen blåser det upp så vi får hålla oss i lä bakom Järpön, solen håller på att gå ner så det är en fantastisk natur runt omkring oss.

Vi är ganska stela och börjar bli lite hungriga så vi går iland på Järpön och fikar och där finns en helt underbar liten tjärn, där vattnet är alldeles lugnt och det blåser bara lite grand och då kommer det från helt motsatt håll mot vad det blåser ute på sjön. En märklig tjärn med klart vatten och stenstrand, men även där mycket vatten och innan vi åker hemåt så går vi iland några  gånger  till och fikar och får uppleva soluppgången. Det blir ju aldrig riktigt mörkt häruppe. Passar på att ta många foton den här kvällen och vi kommer att få uppleva dimma och mer blåst under natten.
Hittade även ett skönt ställe att få vila ryggen på, som en fåtölj och här är klockan halvsex på morgonen och man börjar bli ganska sliten.Nu har dimman börjat komma så vi börjar så sakta åka hemmåt, vi har bara fått fyra fiskar och innan vi ger upp blir det bara en till. Så resultatet denna kväll,natt och morgon blir fem stycken, en canadaröding, en öring och tre rödingar.

Det börjar även att blåsa upp mer så Niklas styr upp mot vågorna för att sedan åka tillbaka tvärs över grundvatnnet när det börjar läa av. Ånnsjön är märklig och fort som attan så ändrar sig vinden.

Det blåser upp och börjar regna, här kan man se som ett streck på vattnet där det börjar lugna av lite. När vi landar är klockan halv nio och när andra går upp går vi och lägger oss efter en lång natt. Fattar fortfarande inte varför vi inte får fler fiskar, för denna gång har vi bara kört med långdrag som skall vara det bästa för sjön, och som vi alltid har fiskat med. Långdragen är de samma som vi haft i alla år, förutom några som jag köpt till.
Det sista som överger en är hoppet, ännu några dagar kvar, pust.men roligt har vi och min värk bedövas,nya äventyr i morgon.....